swanky Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) På min arbeidsplass har det dukket opp et litt delikat problem. Vi bruker Outlook og Exchange server, og dette er en løsning som (til tross for at jeg hater den...) fungerer greit. - 50 ansatte på avdelingen har gitt hverandre innsyn i egne kalendere, dette for å kunne planlegge møter og se hvor en person er, og når vedkommende er tilbake - møteinnkallinger går gjennom Outlook og legger seg i den enkeltes kalender - alle 50 kan gå inn og se på innkallingene på hver person Så til problemet. For noen dager siden innkalte en av lederne to andre medarbeidere til en samtale knyttet til en fjerdeperson, og dennes innvirkning på arbeidsmiljøet. Sammen med møteinnkallingen fulgte det et dokument som i detalj tok opp atferd og andre svært personlige forhold knyttet til denne personen. Festen startet selvsagt i det øyeblikket en ansatt fant ut at det kun krevde et dobbeltklikk på worddokumentet for å få dette opp. Selvsagt spredde det seg, og nådde personen som ble omtalt. Litt forsiktig kan vi si at det skapte et sant helv*** på arbeidsplassen min. Situasjonen er nå foreløpig løst, men har ført til en diskusjon om hvordan man kan beskytte slike møteinnkallinger og vedlegg for innsyn. Jeg regner med det finnes krypteringsmuligheter, men har ikke funnet ut av dette. Mitt spørsmål blir da: - er det noen som har implementert en "sikker" Outlookløsning på sin arbeidsplass, og som har noen forslag å komme med? Endret 11. mai 2005 av swanky Lenke til kommentar
StianK Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 En løsning kan være microsoft sin egen Windows Rights Management Services. Denne krever windows 2003 på serveren, outlook av nyere verson(litt usikker på hvor ny som kreves) og RMS-lisenser. Når du har denne på plass kan du sette brukertilatelser på epost, dokumenter, websider, ++ En enklere metode ville være å fra nå av bare henvise til dokumenter som ligger på beskytta nettverksområder når du skal koble dokumenter til hendelser i kalenderen. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Jeg mener at å huske at dersom man lager en møteinnkallelse og setter denne til "confidential" e.l. vil det gi beskyttelse mot innsyn/ åpning av avtale. Jeg er ikke helt sikker, men det er enkelt å teste... Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Å krysse av for 'privat' i norsk versjon sikrer ihvertfall at ingen kan lese innleggene. Men det ligger jo i sakens natur at dersom man gir hverandre fulle rettigheter i kalenderne i outlook kan man ikke legge info som ikke alle skal kunne lese.. Lenke til kommentar
gaaal Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Lag en privat avtale med deltakere som skal være med, da vil bare de som er deltakere i avtalen få tilgang til alle dokumenter som er lagt til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå