Forumforumforum Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Skulle koble opp adsl hos noen jeg kjenner.. Alt er koblet riktig (mao, alle lamper lyser.) Gubben fra telenor får kontakt med modemet fra der han sitter. (hvem vet hvor.) Men det er vel det med "begrenset tilgang/ubegrenset tilgang" på nettverkskoblingen som er problemet.. Det lar seg heller ikke fikse. Den vil ikke fornye ip-adressen. Jeg har både rebootet, deaktivert og aktivert koblingen igjen. Kan det ha noe med service pack2 og gjøre ? jeg har slått av brannmuren der osv. Jeg har også lagt inn driverene på nytt. Tar med et pci nettverkskort dit i morgen. (om det funker, noe "telenormannen" sa skulle funke. Han hadde visst dårlig erfaring med innebygde. Men det funket på det lokale nettverket her da jeg bygde pc'n) Om ingen har forslag til løsning ? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 Mhm, prøvd med to forsjellige kabler. Men kan jo ta med en kabel herifra da, som jeg VET virker. som jeg bruker/brukte på server pc'n. Men alle lampene lyser jo. Men det er vel det med "begrenset/ingen tilgang" som gjør at man ikke får koblet til internett ? Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Hva slags modem/router er det snakk om? Det er litt lettere hvis vi vet det. Dersom det er et kombinert router/modem, må routerdelen og DHCP være aktivert for at du skal få en IP adresse. Er det et rent modem, må du lage en PPPOE tilkobling fra maskinen som skal kobles opp. Dersom det er et nytt telenorabb. har vel kompisen din fått en Speedtouch 510i, oppsatt som router. Da kan du prøve å gi nettverkskortet fast IP 10.0.0.101, med nettmaske 255.255.255.0. Så kan du koble på Speedtouchen med adresse 10.0.0.138, og med blankt passord. Sjekk i konfigen om DHCP er aktivert. PS. Har du prøvd å bytte TPkabelen mellom maskinen og modemet/routeren? Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Edit: Slått med 2 minutter av mr_trout Endret 11. mai 2005 av Spirograf Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 Det er et Speedtouch 510i ja. Har laget en "manuel" kobling, altså en PPPOE tilkobling (som man må trykke på, så "koble til") men feilmeldingen kommer opp. Jeg får en ip-adresse. men det kommer feilimelding. og jeg trykker "reparer" "fornyer ip-adresse" står det.. så klarer den ikke å fornye adressen. Men prøver med et annet nettverkskort i morgen. Håper det hjelper. Takk for hjelpen sålangt. (: Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Hva slags IPadresse får du. Den skal være i rangen 10.0.0.x. Dersom adressen du får er en 169.x.x.x adresse, er det en privat adresse windows tildeler fordi routeren ikke deler ut noen. Med speedtouchen må du for all del ikke bruke manuell kobling, Det vil bare fungere dersom den står i bridge mode Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 12. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2005 ok, men telenor cd'n skal gjøre alt sammen ? Jeg skal ikke behøve å fikse ip til kortet osv.? Men installasjonen avsluttes etter jeg har skrevet inn passordet osv. Det står at det ikke er kontakt mellom pc'n og modemet (alle tre lampene lyser.) Men det er det med begrenset tilgang som fucker opp alt. men jeg skal prøve å bruke 10.0.0.101 som ip til kortet. Men åssen skal jeg få gitt speedtouchen ip ? Av utseende har jeg selv et helt likt modem, men har de begynt med innebygget router i modemene sine ? eller så skal det da funke med manuel kobling. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Jeg har forresten vært borti noe sånt tidligere når jeg tenker meg om, da måtte jeg sette nettverkskortet (PCI kort) til 10Mbit half duplex for å få det til å fungere. Så da kan det hende at det funker med et annet nettverkskort for deg. Etter at Telenor la om ADSL abonnementene sine (sluttet med GB grense) så har de levert modem/router i samme boks. Det var vel i mars 2004. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Og du er sikker på at du faktisk ikke får kommet ut på Internet? Med SP2 får man nemlig ofte den meldingen uten at det faktisk stemmer Lenke til kommentar
covah Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Må du ikke aktivere modem/router med CD'en som følger med? Det måtte jeg da jeg koblet opp for en bekjent. Måtte heller ikke sette opp PPPoE, siden det er innebygd router i modemet. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 ok, men telenor cd'n skal gjøre alt sammen ? Jeg skal ikke behøve å fikse ip til kortet osv.? Men installasjonen avsluttes etter jeg har skrevet inn passordet osv. Det står at det ikke er kontakt mellom pc'n og modemet (alle tre lampene lyser.) Men det er det med begrenset tilgang som fucker opp alt. men jeg skal prøve å bruke 10.0.0.101 som ip til kortet. Men åssen skal jeg få gitt speedtouchen ip ? Av utseende har jeg selv et helt likt modem, men har de begynt med innebygget router i modemene sine ? eller så skal det da funke med manuel kobling. Spørsmål: Har du 3 grønne lys på modemet, eller 2 grønne og en oransje? Dersom 3 grønne og ikke kjørt CD = Du har feilaktig fått bridget thomson. Ta kontakt med 05000 så skriver de reklamasjon på modemet ditt. Dertom 2 grønne + 1 oransje, og begrenset/ingen tilgang -> Forsøk et annet NIC. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 (endret) Her er løsningen, tror jeg... http://cexx.org/lspfix.htm kjør lspfix.exe, bare trykk finish med en gang, hjelper det ikke, så fjerner du alt, untatt de som du vagt ser i screeshoot'et. hjelper ikke dette, så reinstallerer du, rått og brutalt Edit: ikke det beste rådet hvis pc'en aldri har vært på nett før, da skal ikke dette være et problem.... Endret 12. mai 2005 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 12. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2005 Spørsmål:Har du 3 grønne lys på modemet, eller 2 grønne og en oransje? Dersom 3 grønne og ikke kjørt CD = Du har feilaktig fått bridget thomson. Ta kontakt med 05000 så skriver de reklamasjon på modemet ditt. Dertom 2 grønne + 1 oransje, og begrenset/ingen tilgang -> Forsøk et annet NIC. Det er tre grønne lys på det. da alt egentlig skal fungere. Må du ikke aktivere modem/router med CD'en som følger med?Det måtte jeg da jeg koblet opp for en bekjent. Måtte heller ikke sette opp PPPoE, siden det er innebygd router i modemet. Det stopper bare opp, så kommer det en feilmelding om at programmet ikke finner routeren/modemet. Lenke til kommentar
Z4rgo Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 (endret) For meg så virker det som om at DHCP serveren i routeren din er klikk.. Har akkurat det samme modemet.. Men har satt det i bridge modus.. Endret 12. mai 2005 av Z4rgo Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Spørsmål:Har du 3 grønne lys på modemet, eller 2 grønne og en oransje? Dersom 3 grønne og ikke kjørt CD = Du har feilaktig fått bridget thomson. Ta kontakt med 05000 så skriver de reklamasjon på modemet ditt. Dertom 2 grønne + 1 oransje, og begrenset/ingen tilgang -> Forsøk et annet NIC. Det er tre grønne lys på det. da alt egentlig skal fungere. Må du ikke aktivere modem/router med CD'en som følger med?Det måtte jeg da jeg koblet opp for en bekjent. Måtte heller ikke sette opp PPPoE, siden det er innebygd router i modemet. Det stopper bare opp, så kommer det en feilmelding om at programmet ikke finner routeren/modemet. Når du har 3 grønne lys, og startpakke CD'n sier at den ikke finner modemet, så har du fått thomson satt opp i bridgemode. Dette skal egentlig 05000 klare å fikse for deg. Det du i praksis kan gjøre er: sett fast ip på nic: 10.0.0.1 nettverksmaske: 255.255.255.0 standard gateway: 10.0.0.138 Så skriver du inn 10.0.0.138 IE, hvis den spør om username/pwd, bruker du 1024/adsl (eller omvendt). Da skal du komme inn på thomson webgrensesnittet: Advanced->Easy Setup Så følger du denne guiden: http://www.online.no/kundeservice/veiledni...thomsen510.html Dersom det ikke går, kontakt 05000, så reklamerer de på modemet. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 åssen setter man det evt. i brigde modus ? sånn at man kan sette opp en manuel kobling? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 fant det ut, men takk for hjelpen. skal dra ned å hjelpe de nå. Hvis ikke noe av dette funker må man nesten få reklamere på modemet synes jeg. kan slå på tråden til kundeservice da det åpner igjen Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 Når jeg skriver 10.0.0.138 i IE kommer det ikke noen ting ! Er det nesten garantert feil modem da ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Når jeg skriver 10.0.0.138 i IE kommer det ikke noen ting ! Er det nesten garantert feil modem da ? Da er det kanskje i brige-modus, prøv og sette maskinen opp slik og se om det funker: http://www.online.no/kundeservice/veiledni...manuelt-xp.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå