Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Heisann! Var litt usikker på datamodellen i denne oppgaven. Her er forberedelses delen. (Dette er forresten videregående VK1 nivå. 2IT ) Det som jeg mener er viktigst å lese er rødt... --------------------------------------------------------------------------------------------------------- Kunstgalleri Et kunstgalleri har spesialisert seg på salg av grafikk. Galleriet tar inn grafikk fra en del faste kunstnere som leverer grafiske arbeider. Alle de grafiske arbeidene har tittel, og man skiller mellom ulike grafiske teknikker som litografi, tresnitt, koldnål, radering etc. Arbeidene kan være både i svart-hvitt og i farger. I forholdelse med informasjon til kunder oppgis også størrelse i lengde og bredde, målt i cm. I vedlegg 1 finnes utdrag fra en liste over arbeider galleriet har til salgs. Galleriet har både faste og tilfeldige kunder. De faste kundene er større virksomheter som hotell og banker, kommuner og fylkeskommuner, som kjøper inn arbeider til offentlige bygg (sykehus, aldershjem, skoler etc.). Galleriet har behov for å holde kontakt med kunstnerne som leverte bildene. De må hente inn arbeider og sende oppgjør for salg. De må også holde kontakt med de faste kundene, som får tilsendt informasjon om arbeider galleriet har for salg, og faktura for arbeider kundene har kjøpt. De ansatte ved galleriet har til nå arbeidet uten datastøtte, men ønsker å få utviklet en databaseapplikasjon der de kan lagre informasjon om grafiske arbeider de har til salgs, informasjon om salg av arbeider, om kunstnere og om kunder. De ønsker også å få utviklet egne nettsider der de kan presentere de grafiske arbeidene. Galleriet har nå bare en eldre PC som de bruker til tekstbehandling, men er innstilt på å gjøre en del nyinnkjøp i forbindelse med den utvidede datastøtten. --------------------------------------------------------------------------------------------------------- Takk for at du tok deg tid til dette! Her er datamodellen min sånn som den er nå... Noen tips eller endringer..? Noe jeg har glemt \ burde ha med ?? På forhånd takk! PS. Sorry skriveleif.. skrev fort Endret 11. mai 2005 av Slettet-IHWlGMJn Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 vil bare si at det for min egen del er så lite aktuelt å hjelpe noen med tentamen/eksamen, eller tellende oppgaver generelt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 vil bare si at det for min egen del er så lite aktuelt å hjelpe noen med tentamen/eksamen, eller tellende oppgaver generelt Hjelpe å hjelpe... vil si at den modellen er ganske ferdig. Nå har jeg også en database som funker helt fint... Det værste som kan skje meg nå er at en idiot av en lærer retter prøven (Er 2 muligheter.. ) Vil bare informere om at lærerene ikke kan en pøkk. Sitat: "Du får bare prøve deg fram og se hva som skjer" <- det sier vel en del ? Menmen.. har tentamen imårra og dette er ikke et skoleforum, så nå går jeg og legger meg. ( Jeg spurte aldri om noen kunne lage den for meg.. mente bare å spørre om tips\råd ) Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Ville i tillegg hatt en Teknikk-tabell med TeknikkID (Number) og TeknikkNavn (Text). I Grafikk-tabellen gjør du om Teknikk-kolonnen til Number og relaterer denne til Teknikk-tabellen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Teknikk er en kombinasjonsboks.. men jeg gadd ikke lage noen egen tabell.. trenger jo ikke det(Teknikk er feks: oppslag mot verdiliste, med "Litografi";"Tresnitt";"Koldnål";"Radering" som radkilde).. samme sak med trykk. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Teknikk er en kombinasjonsboks.. men jeg gadd ikke lage noen egen tabell.. trenger jo ikke det(Teknikk er feks: oppslag mot verdiliste, med "Litografi";"Tresnitt";"Koldnål";"Radering" som radkilde).. samme sak med trykk. Selvfølgelig trenger du ikke, men det er både plassbesparende og dessuten så beskriver du i databasen hvilke gyldige verdier som kan legges inn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Meeeneh.. jeg beskriver det jo nå også, med verdilisten. Kan jo bare skrive inn verdier fra verdilisten Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Meeeneh.. jeg beskriver det jo nå også, med verdilisten. Kan jo bare skrive inn verdier fra verdilisten Hva hvis du har et annet program som også skriver data til denne database. Hvordan skal dette programmet vite hva som er lovlige verdier? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 (endret) Nå er dette ikke no fancy stuff... Mulig det er no missforståelser her.. men det er jo kun noen gitte verdier som kan skrives inn nå Endret 16. mai 2005 av Slettet-IHWlGMJn Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Helt enig med tidligere innsendere om å hjelpe til ved prøver.. (har undervist 3ISU i sin tid...) Men til 'teknikkdiskusjonen': Det Mongoloyd foreslår funker jo helt greit, så lenge applikasjonen ikke skal endres og det ikke kommer til eller forsvinner ut av bruk teknikker, hva om galleriet plutselig begynner å ta inn fotokunst? Eller om det kommer til helt nye teknikker? Skal da sluttbrukerene gå inn og endre på applikasjonen? I god design deler man opp data og brukerinterface mest mulig.. (Men om det stemmer det du sier om lærerene dine, betyr vel neppe slike forskjeller noe for karakteren..) Ja,ja håper det gikk bra og at du fikk den karakteren du fortjente... (Ser jo ut som om du har forstått en del ut fra det første du kom med, dersom det var ditt eget, er det bedre enn mange andre jeg har sett...) M. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) @mysjkin Har ikke fått den tilbake ennå ( Får kanskje neste uke eller no (fredag?)).. så karakteren får vi bare vente å se på... Ja, jeg har laget alt selv "Et kunstgalleri har spesialisert seg på salg av grafikk" - så det med foto er nok ikke noe problem. Du har et poeng med at det muligens kan komme nye/fjernes teknikker, og at det kan være et problem å få endret på... men nå er dette en helt konkret og enkel skoleoppgave og jeg tviler nok sterkt på at lærerene i det hele tatt er inne på tanken om å trekke noe for no sånt.. men et poeng har du som sagt absolutt! Datamodellen er for så vidt endra noe... alle tabeller har en "ID" øverst... det er vel kanskje det eneste faktisk .. husker ikke helt ---------------------------------------------- Men tilbake til selve oppgaven.. si at du har den modellen som er postet. Da får man et problem med at man kan kjøpe et bilde flere ganger.. hva burde man gjøre med det ? Endret 20. mai 2005 av Slettet-IHWlGMJn Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Men tilbake til selve oppgaven.. si at du har den modellen som er postet.Da får man et problem med at man kan kjøpe et bilde flere ganger.. hva burde man gjøre med det ? Ups, den tenkte ikke jeg over .. Men akkurat det er vel umulig å få forhindret i databasemodellen (Kaffenils, har du noen ideer? ). Sånn umiddelbart ser jeg to løsninger, den dårligste, som er å flytte solgt kunst over i en annen tabell (via en eller et par definerte spørringer), en (sannsynligvis) bedre løsning er å ha et boolean (ja/nei) felt som viser om kunsverket kan omsettes, så må applikasjonen se etter dette. Da kan man også definere views (spørringer i Access) som viser enten bare det som er solgt eller det som ikke er solgt.og br uke disse der det passer. Beklager om jeg hørtes skeptisk ut, men jeg har sett mye rart... :-) finnes forresten 3ISU lengere?, det er noen år siden jeg underviste det og det var snakk om å legge ned eller 'totalrenovere' faget M. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) edit. dobbeltpostet... Endret 20. mai 2005 av mysjkin Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) finnes forresten 3ISU lengere?, det er noen år siden jeg underviste det og det var snakk om å legge ned eller 'totalrenovere' faget Vet ikke hva 3ISU er... såå Litt offtopic: Jeg har en innlevering til neste fredag (27.5).. Et sted kunne jeg hatt bruk for og sette vilkår på en "Ja/Nei"ting i en spørring som dette -> [Husker jeg hva vikåret var ? (Ja/Nei)], men problemet er at bare tall kan skrives inn som vilkår... kan man fikse det ? (Går det an å forstå hva jeg mener egentlig?? Hmm ) En annen ting-> Si at du har et skjema med en dato og en ja/nei. Jeg vil at: du skriver inn noe i datoen skal medføre at ja/nei blir satt som ja ( Nei er da "default" ) ( Btw.. jeg har spurt læreren min om dette..no good ) Endret 20. mai 2005 av Slettet-IHWlGMJn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå