e1nar Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Hva gjør egentlig en prosessor, jeg vet bare at den sørger for hastighet, men hva gjør den egentlig? Tenker på gigahertz osv, hva gjør den som hjerne til pc'n? Lenke til kommentar
robot Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Ja det lurer jeg også på. Har hørt noe av det samme som du sier, men det er litt lurt å få mer info :-). Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Her finner man ut av alt slik : How stuff Works , Computers Lenke til kommentar
e1nar Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 Fant ikke fram, er ikke så flink med slike sider. Ingen som kunne tenke seg å forklare kort og godt. Hva er clock speed med dette å gjøre/hva er det? Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) og hva er da CPU? Central Processing Unit. Alle oppgavene CPU'en får er i form av binære tall. 32 bit's CPU'ene har en binær tallrekke på 32 tall, mens 64 bit's CPU'ene har 64 da altså. Vet hjelp av Ascii koden blir de binære talla "oversatt" til oppgaver. http://www.lookuptables.com/ Edit: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=13427 Den kan du jo lese http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=12781 og den http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=4988 og den Jeg må vel lese den første igjen snart... Endret 11. mai 2005 av BaX Lenke til kommentar
Pels Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Fant ikke fram, er ikke så flink med slike sider. Ingen som kunne tenke seg å forklare kort og godt. Hva er clock speed med dette å gjøre/hva er det? Enkelt: Jo høyere klokkehastighet, desto mer kan den utføre. Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Fant ikke fram, er ikke så flink med slike sider. Ingen som kunne tenke seg å forklare kort og godt. Hva er clock speed med dette å gjøre/hva er det? Enkelt: Jo høyere klokkehastighet, desto mer kan den utføre. Ja, men bare så dette er klart med en gang! Bare fordi Intel CPU'ene har mer Mhz enn AMD CPU'ene er de ikke sansynligvis bedre. Fordi AMD jobber mer pr. Mhz. Endret 11. mai 2005 av BaX Lenke til kommentar
Pels Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Fant ikke fram, er ikke så flink med slike sider. Ingen som kunne tenke seg å forklare kort og godt. Hva er clock speed med dette å gjøre/hva er det? Enkelt: Jo høyere klokkehastighet, desto mer kan den utføre. Ja, men bare så dette er klart med en gang! Bare fordi Intel CPU'ene har mer Mhz enn AMD CPU'ene er de ikke sansynligvis bedre. Fordi AMD jobber mer pr. Mhz. Hehe, ja tenkte på det. Men jeg mener ikke å si hvem/hvilken som er best av merke. Men generellt. En AMD XP 2GHz yter litt mindre enn en AMD XP 2,2GHz hvis du skjønner. __ EDIT: leif din dust Endret 11. mai 2005 av Pels Lenke til kommentar
modumodd Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Hva gjør egentlig en prosessor, jeg vet bare at den sørger for hastighet, men hva gjør den egentlig? Tenker på gigahertz osv, hva gjør den som hjerne til pc'n? Det er en del tull som er skrevet her. Jeg skal prøve på en litt mer pedagogisk måte forklare. Klokkefrekvens: Flere komponenter i dagens PCer bruker et lite krystall som pulserer kontinuerlig i en bestemt frekvens. Denne frekvensen synkroniserer alt som skjer inne i PC'en. Krystallets pulserings-frekvens bestemmer hvilken hastighet komponentene kan jobbe i. Dette måles i Hertz (Hz). 1Mega Hz (MHz) tilsvarer en million pulser/svinginger pr. sekund. I dagens CPU'er snakker vi om Giga Hz (GHz) som er 1000 millioner. I min CPU, som er en AMD Athlon 64 3000+, svinger krystallet med 1800 millioner svingninger/sekund. Hva brukes så dette til? For at maskinen din skal gjøre noe som helst, må det et program til. Et program er en oppskrift på hvordan ting skal gjøres/utføres. Tenk deg en oppskrift på brødbaking, en lang rekke av instruksjoner som forteller deg linje for linje hva du må gjøre for å få et ferdig hjembakt brød. Slik jobber også CPU'en i maskinen din. Den får instruksjoner på hva den skal utføre. Dessverre eller kanskje heldigvis kan ikke CPU'en lese vanlig skrift. Derfor må vi oversette dette til noe som heter makinkode. Denne koden består av binærkode. Altså kode som dette "11011111 00011101 11100011" i en endeløs rekke. Oversettelsen fra vanlig skrift (høynivå programkode som C++) til binærkode blir besørget av kompilatorer (spesielle oversettelses programmer). Okey, hvis du henger med til nå skal jeg prøve å forklare sammenhengen mellom maskinkode og klokkefrekvens. Som en tommelfingerregel kan du med en viss unøyaktighet si at det tar en klokkefrekvens å utføre en instruksjon. En instruksjon kan være for eksempel på norsk: HENT innholdet av register X (LOD X). Maskinkoden blir foreks. 01110001 01100111. Register X er altså et sted som maskinen midlertidig kan lagre data. La oss si at register X inneholder tallet 5. Instruksjonen er da en kommando til CPU'en at den skal hente tallet 5 fra register X og legge det i CPU'ens akkumulator. Denne kommandoen vil kunne utføres av CPU'en på en klokkefrekvens. Som du da sikkert skjønner er det en fordel at CPU'en jobber med høye klokkefrekvenser. Teorestisk er det slik at hvor høyere klokkefrekvens jo flere instruksjoner kan CPU'en utføre innenfor en gitt tidsramme. Min CPU kan teoretisk utføre 1800 millioner instruksjoner på ett sekund. Jeg sa teoretisk fordi det er mange andre ting som spiller inn. Blant annet busshastighet, timing, bufring (cache),brikkesett (politimannen), antall bit i adresseringen (16, 32, 64), osv. Når noen ønsker å overklokke CPU'en sin så betyr det at de ønsker at CPU'en skal utføre flere instruksjoner innenfor samme tid. Dette oppleves som at programmene går fortere. Håper at jeg har klart å forklare et vanskelig stoff på en litt mer folkelig måte. Lykke til og ikke vær redd for å spørre . Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 modumodd hadde en god beskrivelse syns jeg. Kan bare tilføye at ting som "pipelining" i prosessoren også er noe som virker inn på hastigheten da det sørger for samtidighet. Kan vel kanskje sammenlignes med tråder i programmering (?) for de som vet hva det er. CPU'en (prosessoren) kan enkelt sees på som datamaskinens hjerne. Den utfører alt som du vil (og ikke vil) at den skal gjøre. Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Les dette: http://computerworld.no/index.cfm/ill_liste/artikkel/id/1587 Lenke til kommentar
Pels Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Les dette: http://computerworld.no/index.cfm/ill_liste/artikkel/id/1587 -- Hvor rask er den raskeste prosessoren i dag? -- Jeg tror det er rundt 2,4 GHz. Det betyr 2,4 milliarder operasjoner i sekundet. Lenke til kommentar
Fl@meboy Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Rett og slett er det den som gjør alle regne operasjonene og jo bedre du har jo flere gjør den. På en måte er prosessoren hjernen til pc'en offtopic: Tenk viss vi som mennesker kunne ha vært overklokket:D Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 offtopic: Tenk viss vi som mennesker kunne ha vært overklokket:D ja! broren min kunne trengt er seriøs underklokk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå