Gå til innhold

Uenighet om diverse hastigheter og kjøreferdighete


paroa

Anbefalte innlegg

Har dere sånn magisk vidunderbil uten fri-stilling i giret, eller clutch dere, da?

Altså; dette var bare en spøk, men så døds alvorlig du er så kom ikke det som noen overaskelse på meg. Så alle dere som er sååå imot litt høyere fartsgrenser har dere aldri brutt noen lover før? aldri kjørt for fort? aldri gjort noen andre lovbrudd når det gjelder kjøretøy? Det tviler jeg ganske mye på!

Jeg har aldri påstått at jeg ikke har kjørt for fort. Det innrømmer jeg at jeg har, men de gangene det skjer, er jeg også forberedt på at jeg kan møte ordensmakten rundt neste sving, og er klar til å ta de konsekvensene kjøringen min gir meg. Jeg godtar fartsgrensene, og ser at de er der, i stedet for å mase om hvor idiotiske de er.

 

Høyere fartsgrenser gir økt fart, økt fart gir flere trafikkdrepte*. Trenger vi det?

 

(*Studier viser nesten entydig dette, bortsett fra på enkelte strekninger, der den generelle sjåfør mener den aktuelle fartsgrensen er så gal at han velger å ikke følge denne. Dette utgjør imidlertid kun få prosenter av veinettet. Undersøkelser fra andre steder i verden bekrefter dette.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette utgjør imidlertid kun få prosenter av veinettet. Undersøkelser fra andre steder i verden bekrefter dette.

Nå er ikke Norge helt som alle andre land når det gjelder fart så jeg vet ikke om det betyr at det stemmer her. Norge har de laveste grensene på motor- og landevei i europa. Det er veldig mange steder jeg mener fartsgrensen kunne vært mye høyere, og det fører til at man mister respekten for dem.

Endret av oro2
Lenke til kommentar
Høyere fartsgrenser gir økt fart, økt fart gir flere trafikkdrepte*. Trenger vi det?

 

(*Studier viser nesten entydig dette, bortsett fra på enkelte strekninger, der den generelle sjåfør mener den aktuelle fartsgrensen er så gal at han velger å ikke følge denne. Dette utgjør imidlertid kun få prosenter av veinettet. Undersøkelser fra andre steder i verden bekrefter dette.)

Tror du glemmer to helt vitale ting her....

 

Du har ikke fått med deg at på strekninger med redusert fart som ett prøveprosjekt så gikk antall ulykker OPP!? Her blir etter all sannsynlighet farten satt OPP igjen fordi det hadde ingen effekt...

 

Man hevet grenser på bra veier til 100 uten at det er blitt flere skadde, INGEN alvorlige ulykker på E18 nedover i vestfold(4feltern). Og nå er det snakk om å kanskje prøve 110.

 

Ellers vil jeg påpeke at i ulykker kunne liv og helse vært spart om folk hadde råd til en normal familiebil..men avgiftsnorge mener at det er bedre for miljø og sikkerhet at de kjører en rustholk i steden som såvidt har bremser...er vel egentlig en annen diskusjon i seg selv, men må bare nevne det. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Ellers vil jeg påpeke at i ulykker kunne liv og helse vært spart om folk hadde råd til en normal familiebil..men avgiftsnorge mener at det er bedre for miljø og sikkerhet at de kjører en rustholk i steden som såvidt har bremser...er vel egentlig en annen diskusjon i seg selv, men må bare nevne det. :thumbdown:

True.

Mener å ha lest et sted at norge har vest-europa dårligste bilpark (dvs. eldste biler, færreste "moderne").

Noe snodig da vi skal være verdens rikeste og beste land å bo i.

Lenke til kommentar
chma: skjer ulykkene på de nybygde, 4-felts klasse A motorveiene, eller skjer de på de smale, dårlige landeveiene som utgjør det meste av stamveinettet i Norge?

 

Jeg spør ikke fordi jeg lurer.

Jo, poenget mitt var at de høyeste hastighetene foregår på gode veier. Her kan fint farten økes uten ulykker, den er vel og høyere enn myndighetene egentlig ønsker(er ganske mange som holder godt over 100 når det er 100).

Selv de stedene hvor de senket farten for å se om antallet ulykker sank på vanlige "dårlige" veier og der hadde det på enkelte strekninger ikke ønske effekt. Fart er ikke allt, på flere måter...

 

At norge har bilpark på linje med Polen er kanskje og en ting som ikke akkurat sparer liv. For å ta ett eks. jeg omtrent fikk inn med teskje i helga, omtrent uanset hvor i Roma jeg var så var det svært få gamle/slitne/farlige/miljøbomber å se...

Lenke til kommentar

At vi har bilpark på ALDER med Polen er jo fakta...

Men bilene i Polen er fortsatt i bedre stand enn en norsk bil, da de ikke strør som andre tullinger...

 

Her "strør" de bort 5-6 milliarder av pengene til skattebetalerene, ved hjelp av rustangrep som følger av saltinga :(

 

Trudde vi betalte for bedre veier, ikke mer salt på de dårlige veiene vi har her allerede!

Mye av saltinga kunne vært unngått med bedre/tryggere/nyere veier..

Lenke til kommentar
Mye av saltinga kunne vært unngått med bedre/tryggere/nyere veier..

Problemet er at man bruker salting istedenfor brøyting. Mer brøyting og mindre salt når det snør er kanskje en idee...

Salting er det riktignok ingen vei utenom når det er underkjølt regn eller blank is, bedre med salt enn å bli drept..

Lenke til kommentar

Det er sant det chma...

Men her er det snakk om overdreven salting ;)

Har dere prøvd å strø på sagflis hvis dere står fast på blankisen forresten?

Vet det ikke er en permanent løsning da dette blir en del av isen etter hvert, men er et tips til de som står fast f.eks på vei ut av gården/parkeringsplassen hjemme...

Eller står fast generelt da ;)

 

 

Edit: Glemte en liten setning...

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
Martin Schance fikk ikke lov til det.

Tommi Mâkkinen fikk ikke lov.

 

Rart at han fikk lov.

Ikkesant, er fare for at både Schance og hvertfall Mâkkinen har LITT mer kontroll over bilen enn en og annen politimann med hard høyrefot.. :whistle:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...