Gå til innhold

Hvordan legge inn WinXP på en hd som ikke starter?

Anbefalte innlegg

Litt dårlig emne kanskje, men skal forklare her. Pc`n min frøys plutselig her om dagen. (Ikke bokstavlig, men den stoppet opp :p ) Jeg restartet, men da kom jeg ikke inn i Windows. Maskinen starter, men skjermen er svart, og det er ikke noe pip på begynnelsen slik som det pleier å være. Prøvde flere ganger, og et par ganger kom jeg inn i Windows. Dvs nesten. Jeg får frem logoen, men så får jeg bluescreen i ett microsekund, før pc`n restarter. Da er vi tilbake til start, med svart skjerm. Og her står jeg ennå...

Etter dette puttet jeg harddisken min i broren min sin pc, for å se om den var helt ødelagt. Den starter ikke opp her heller, men dersom jeg setter den som "slave", så finner jeg harddisken inne i Windows. (Hans harddisk er da satt til master). Jeg får kopiert ting fra min til hans, men som sagt så vil den ikke starte opp. Derfor tror jeg det er noe galt med Windows. Den er jo tydeligvis ikke helt ødelagt siden den blir funnet i Windows, men det hjelper jo ikke meg mye. Så til spørsmålet. Kan jeg på noen måte slette Windows på min harddisk, og legge det inn på nytt, mens jeg er inne i Windows på broren min sin harddisk. Eller er det en annen måte å løse dette på? Kjører Windows XP SP 2 Professional. Sier tuuuusen takk på forhånd for hjelp. Sitter nå uten data pga dette... :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snedig liten problemstilling :thumbup:

OK. Vi forutsetter at du har fått kopiert over til din bror det du ikke kan miste - musikk, installasjonsfiler til programmer etc. Da ville jeg gjort følgende:

1. Fra bror, kjør en housecall virussjekk (se sig-en min). Slett alt som rapporteres av virus på tøysedisken.

2. Last ned Ultimate Boot cd fra http://www.ubcd4win.com/ og brenn den.

3. Med tøysedisken tilbake i egen maskin, boot fra XP-cd-en din og gå inn i Recovery Console, se om du kan løse problemet derfra.

4. Hvis ikke, boot fra Ultimate Boot CD og klikk deg litt rundt på verktøyene. Det er mye der som kan være interessant av diagnoseverktøy.

5. Siste forslag, men kanskje det som må til, er å kjøre en fix av Master Boot Record fra UBCD - fdisk /mbr .

Du kan ha fått et virus. Noen virus ødelegger i boot-delen av disken.

Lenke til kommentar

Sitter nå på en gammel 350mhz maskin, slik at jeg kan følge denne tråden. :p

Det har skjedd NOE nytt. Satt inn harddisken min i min pc igjen, og da funket alt greit. Dvs at det tok ca 10min før hele data`n frøys igjen. Har ikke kommet inn i Windows igjen etter dette. Tenkte å sette inn harddisken i denne pc`n, for å prøve, men det får bli i morra. Takk for tips! Skal prøve det. Fint om andre også kom med råd/tips. Dette er det rareste jeg har vært borti... :dontgetit:

Lenke til kommentar

En liten update. Sjekket den for virus, og fant da kun et Adaware-virus. Brukte NAV 2005. Tror kanskje at pc`n stoppet pga MYE støv på kjøleribba til cpu`en. Det var et lag på noen mm der, så kan nok ha vært det. Støvsugde pc`n for dritt, koplet ut alle kortene og kablene, og satt det på plass igjen. Da jeg skulle starte opp hørte jeg en lyd som kan minne litt om den lyden man får når man bruker en lighter. En slags "gnisse" lyd. Men bare ikke så høy. Det kom også en litt rar lukt, uten at det luktet brent. Hva kan dette være? Klarte ikke å finne ut hvor den lukten kom fra, og ser ikke noe som er ødelagt heller, men vet ikke om jeg tør å starte den opp igjen...HJELP! :confused:

Lenke til kommentar

hei. selv sitter jeg med en pc her som det smalt inni i en gang. det funker fint det :p jeg tror ikke det er noe galt med pc`en din. bare prøv å start den opp å se hva som skjer. verste som skjer er jo at du herer et smeld og det kommer en gnist fra Strømforsyninga, og at du får en brent lukt da. men har du flere minnebrikker i pc`en din? prøv å ta ut den ene av dem. den som står i slot 2 og start opp. se hva som da skjer. det er jo litt kjedelig å la pc`en stå der ensom å alene uten å bli starta opp ikke sant? man må prøve alle muligheter før man gir opp.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Har kun en minnebrikke. Har jo prøvd MANGE ganger å starte den opp. Men som jeg skreiv i første post, så starter den opp, men jeg hører ikke noe pip (slik som jeg pleier), og får heller ikke bilde på skjermen. Dessuten er det bare "arbeidslyset" som lyser, og ikke det som lyser når pc`n er på.

Lenke til kommentar

For det første: Du gjorde det eneste riktige da det låste seg. Du tok disken ut, og fikk reddet data. Dette før det blev tuklet for mye med computer og harddisk.

Så til det andre:

Syntes du skal sjekke en gang mer at du har koblet alt til som det skal være. Du kan evnt. ta minnebrikken ut, og sette den i igjen. (Støvsug evnt. ned i stikket først) Lad computeren være åpen, legg den ned på siden, og tenn for den igjen. Se etter at alle vifter kjører. CPU evnt. grafikkort. Du nevner en "gnissende" lyd, det kan høres ut som om det er en av viftene som har problemer. Det kan også være et kabel eller noe som blokkerer. Sjekk at alle innstikkskort er satt "helt" i. Mange innstikkskort kan trenge et temmelig kraftig trykk for å komme helt i.

Hvis du har støvsugd direkte på vifter uten å sørge for en "stopper" samtidig til viftene, kan du saktens ha overbelastet dem. Jeg stikker alltid selv en blyant eller lignende i for ikke å få "turbo" på når jeg støvsuger.

Lukten, kan saktens være fra det støv som er blitt flyttet hvis du har støvsugd strømforsyningen. Det behøver ikke betyde noe. Men du skal selvfølgelig slukke pr. omgående hvis det begynner å lukte brent.

Har du husket å sette jumperen på harddisken tilbake til master? Hvis alt kjører som det skal, men du stadig ikke kan komme inn i windows, så skriv igjen, så kan vi veilede deg videre i ny installation eller reparation av windows.

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar
For det første: Du gjorde det eneste riktige da det låste seg. Du tok disken ut, og fikk reddet data. Dette før det blev tuklet for mye med computer og harddisk.

Så til det andre:

Syntes du skal sjekke en gang mer at du har koblet alt til som det skal være. Du kan evnt. ta minnebrikken ut, og sette den i igjen. (Støvsug evnt. ned i stikket først) Lad computeren være åpen, legg den ned på siden, og tenn for den igjen. Se etter at alle vifter kjører. CPU evnt. grafikkort. Du nevner en "gnissende" lyd, det kan høres ut som om det er en av viftene som har problemer. Det kan også være et kabel eller noe som blokkerer. Sjekk at alle innstikkskort er satt "helt" i. Mange innstikkskort kan trenge et temmelig kraftig trykk for å komme helt i.

Hvis du har støvsugd direkte på vifter uten å sørge for en "stopper" samtidig til viftene, kan du saktens ha overbelastet dem. Jeg stikker alltid selv en blyant eller lignende i for ikke å få "turbo" på når jeg støvsuger.

Lukten, kan saktens være fra det støv som er blitt flyttet hvis du har støvsugd strømforsyningen. Det behøver ikke betyde noe. Men du skal selvfølgelig slukke pr. omgående hvis det begynner å lukte brent.

Har du husket å sette jumperen på harddisken tilbake til master? Hvis alt kjører som det skal, men du stadig ikke kan komme inn i windows, så skriv igjen, så kan vi veilede deg videre i ny installation eller reparation av windows.

Hilsen tukols

Har sjekket over flere ganger, og er 100% sikker på at alt er koplet riktig. Når det gjelder støvsuging, så tok jeg hele pc`n når jeg var igang, så det meste skal være fritt for støv. Denne gnisselyden har jeg kun hørt en gang, så den kommer ikke hver gang. Men plugget ut strømmen med en gang, og har kun prøvd et par ganger etter det. Har brannslukningsapparatet 1m unna. :p Har to harddisker i pc`n og en cd-brenner. Hovedharddisken (den som ikke starter) er satt til master, mens cd-brenneren på samme ide-kablen er satt til slave. Den andre harddisken er også satt til master, men står alene på den andre ide-kablelen. Har også prøvd kun med hovedharddisken, og med den og kun cd-brrenneren uten den andre harddisken uten hell. Hadde vært fint å fått hjelp til ny windows innstallasjon, men hvordan skal jeg få til det når jeg ikke har bilde på skjermen engang? Når det gjelder ram`en, så skal jeg prøve en annen brikke.

Orket ikke dele opp inlegget ditt tukols, så jeg svarte på alle spørsmålene i samme slengen. :yes:

Lenke til kommentar

Det er ihvertall et godt sted å starte feilsøkningen når du har sjekket at alt er koblet riktig.

Det som jeg ikke har det OK med, er at du ikke får beep-koder fra bios. Det skulle du ha fått hvis det er ram, cpu, eller grafikkort som har feil- eller mangler.

Så hvis det ikke er minnekortet det er galt med, ville jeg nok ha sjekket om det er strømforsyningen som skaper problemer som det neste.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...