Gå til innhold

Hovedkort som støtter 3x1024MB DDR 400

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å ha 3 rambrikker anbefales ikke. Du bør ha 2 eller 4.

I brukermanualen til mitt MSI K8N Neo2 står det:DO NOT install three memory modules on three dimms,or it may cause some unknown failure.

Det anbefales heller ikke å gjøre dette på mitt andre hovedkort som er et Abit AV8.

Lenke til kommentar
Å ha 3 rambrikker anbefales ikke. Du bør ha 2 eller 4.

I brukermanualen til mitt MSI K8N Neo2 står det:DO NOT install three memory modules on three dimms,or it may cause some unknown failure.

Det anbefales heller ikke å gjøre dette på mitt andre hovedkort som er et Abit AV8.

Det spørs jo da om hovedkortet har 3 eller 4 sloter.... :hmm:

Men de fleste nye har vel 4sloter.

Lenke til kommentar

Jeg fikk anbefalt av en kompis å ikke kjøpe f.eks 4x512 selv om det hadde vært best grunnet f.eks timings o.l pga minnekontroller i AMD64 osv, og at hvis jeg kjørte 4 brikker ville de kjøre på 333mhz :no: Noen som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Jeg fikk anbefalt av en kompis å ikke kjøpe f.eks 4x512 selv om det hadde vært best grunnet f.eks timings o.l pga minnekontroller i AMD64 osv, og at hvis jeg kjørte 4 brikker ville de kjøre på 333mhz  Noen som kan bekrefte dette?

Det stemmer nok. Blir etter sigende fikset i prosessorer med Venice og San Diego cores som er på vei nå.

-Fossie

Lenke til kommentar
Jeg fikk anbefalt av en kompis å ikke kjøpe f.eks 4x512 selv om det hadde vært best grunnet f.eks timings o.l pga minnekontroller i AMD64 osv, og at hvis jeg kjørte 4 brikker ville de kjøre på 333mhz  Noen som kan bekrefte dette?

Det stemmer nok. Blir etter sigende fikset i prosessorer med Venice og San Diego cores som er på vei nå.

-Fossie

Med de nye amd kjernene kan man kjøre 400mhz, men med mer enn to minne banker må man kjøre 2t foreløpig...

Om trådstarter har bruk for 3gb anbefaler jeg ahn å prøve, men om det ikke er bruk for dette vil det nok gå ut over ytelsen totalt sett.. Det verste som kan skje er at det ikke virker, da er det jo bare å selge den ene brikken...

Forøvrig så tror jeg ikke dette er noe problem med intel?? Da trådstarter mest sannsynlig driver med grafikk/film o.l. siden han trenger 3gb ram, vil jeg anbefale å heller kjøpe intel..

Lenke til kommentar
stort sett ingen s754 kort støtter 3 dualchannel brikker samtidig

Trodde ikke Socket 754 støttet dualchannel i det hele tatt jeg?

Det er riktig at socket 754 støtter ikke dual channel overhodet.

Det er heller ikke noe som heter dual channel minne.

Socket 754 revisjon C0 prosessorer (de første Clawhammer-CPUene) støtter ikke command rate 2T, så i slike tilfeller blir nok 3GB i meste laget for kontrolleren. Alle Newcastle-CPUer støtter 2T, da de er av revisjon CG. Alle S754 HK har så vidt jeg vet tre slotter.

Socket 939-kort har jo fire sloter, men det anbefales ikke å bruke fire 512MB-brikker med mindre man har CPU av siste revisjon (San Diego eller Venice). Er usikker på om tre brikker vil gi dual channel.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Hvorfor støtter socket 478 dual-channel også gjør ikke socket 754 det? 754 er vel nyere, er den ikke det?

Intels socket 478 er langt eldre, ja. Men det handler ikke bare om socket, men også brikkesett. Det er mange brikkesett til denne socketen som ikke støtter dual channel.

AMDs socket 754 er deres budsjettplattform, mens socket 939 (med dual) er deres high-end plattform.

Intel har hatt dual channel-støtte lengre enn AMD. DDR400 dual channel med 800 FSB introduserte Intel for lenge siden. AMD fikk ikke ekte dual channel før socket 939 kom.

Intel hadde lenge omtrent dobbelt så høy båndbredde som de beste AMD-systemene (socket A nForce2). AMDs plattformer har riktignok ikke vært like avhengige av høy båndbredde som Intels.

Lenke til kommentar
Hvorfor støtter socket 478 dual-channel også gjør ikke socket 754 det? 754 er vel nyere, er den ikke det?

Intels socket 478 er langt eldre, ja. Men det handler ikke bare om socket, men også brikkesett. Det er mange brikkesett til denne socketen som ikke støtter dual channel.

AMDs socket 754 er deres budsjettplattform, mens socket 939 (med dual) er deres high-end plattform.

Intel har hatt dual channel-støtte lengre enn AMD. DDR400 dual channel med 800 FSB introduserte Intel for lenge siden. AMD fikk ikke ekte dual channel før socket 939 kom.

Intel hadde lenge omtrent dobbelt så høy båndbredde som de beste AMD-systemene (socket A nForce2). AMDs plattformer har riktignok ikke vært like avhengige av høy båndbredde som Intels.

Socket A? "Uekte Dual channel"? Den må du forklare..

Intels høye båndbredde var høyere enn AMDs XP på nforce2 pga "Quad Pumped Bus" som ga den 4 minneoperasjoner per klokke mot AMDs 2.

Endret av HeRbie
Lenke til kommentar
Socket A? "Uekte Dual channel"? Den må du forklare..

Intels høye båndbredde var høyere enn AMDs XP på nforce2 pga "Quad Pumped Bus" som ga den 4 minneoperasjoner per klokke mot AMDs 2.

Jada, du har rett i det, og det er mulig at jeg forklarte det litt merkelig, så jeg prøver på nytt:

Vi sammenligner

1. Intel i875P (Canterwood) HK og en CPU med 800 FSB

mot

2. nForce2 Ultra 400 HK og en Athlon XP 3200 med 400 FSB.

Begge minnekontrollerne er strengt tatt 128-bits, og det kan lede en til å tro at plattformene vil gi samme effektive minnebåndbredde. Slik er det altså ikke, og denne begrensningen ligger ikke i brikkesettet, men i prosessorens bindeledd mot brikkesettet.

FSBen er 64-bits på begge plattformer, men som du nevner har Intel dobbel klokkefrekvens, og følgelig dobbel overføringskapasitet per sekund.

Prosessorene vil altså ha følgende båndbredde mot minnet:

1. 64 bits x 800FSB = 51200 / 8 = 6400 MB/s

2. 64 bits x 400FSB = 25600 / 8 = 3200 MB/s

Poenget mitt var at når den maksimale båndbredden man får av å benytte seg av dual channel, uansett ikke kan bli høyere enn den teoretiske båndbredden til én enkelt brikke, vil man helt klart ikke få samme effekten av denne teknologien.

På plattform nr.1 i eksemplet mitt, vil båndbredden omtrentlig dobles om man øker fra en til to brikker (plassert riktig). I eksempel nr.2 vil det å gå fra en til to brikker gi en høyst marginal økning i båndbredden. Derfor vil jeg si at begrepet "dual channel" på en måte ikke gir like god mening i tilfellet nForce2. Ihvertfall ikke i praktisk betydning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...