Gå til innhold

StarWars episode 3

NightWolfie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I bokversjonen av Episode III er scenen der Anakin går over til den Mørke Siden mye bedre illustrert. Det er med mer dialog og alt virker mer troverdig. Jeg anbefaler alle som diskuterer dette om å lese det kapitlet (jeg leste det på jobb i dag :))

Lenke til kommentar

Akkurat kommet hjem fra episode 3, og Palpatine sier ikke i det hele tatt at han er lærlingen til Plaigeus... Han forteller historien som en "ancient tale" eller no.....

Og overgangen er ikke så veldig brå...

Anakin står og ser på litt, og når Mace skal til å drepe Palpatine så kapper Anakin av armen til Mace...

Etter det sier Anakin "Hva har jeg gjort?", og tenker litt mens Palpatine fortsetter å manipulere han og så kneler Anakin for Palpatine....

Og den "Hva har jeg gjort?" er ikke noe "nei, jeg er ikke ond", det er mer frykt for å ikke være godtatt lenger....

Lenke til kommentar

I romanen sier Palpatine at mesteren hans var Darth Plagueis den Vise. I Komplett Leksikon, som er offisielt og godkjent at Lucasfilm, står det at Darth Plagueis den Vise var mesteren til Palpatine. Det er gode hentydninger i Palpatines ord i filmen om at Plagueis var mesteren hans. Blant annet smiler han lurt og selvtilfreds når han snakker om at det var ironisk at Plagueis ble drept av sin lærling selv når han kunne skape liv.

Lenke til kommentar

Politiske konnotasjoner i Star Wars: Del I

av cun

Dette er en liten teori. Den går ut på at jediene og sithene representerer hver sin gren på det mest vanlige politiske spekteret, altså rød mot blå, sosialisme mot liberalisme.

Sithene er liberalistiske. De fokuserer på seg selv og sine ønsker. De får sin styrke ut i fra lidenskap og blir ofte korrupte på grunn av sin makt. Til sammenlikning med liberalister er den slående likheten fokuset på seg selv og selvrealisering. Hvis liberalister ønsker at hver mann skal være for seg selv, styrker dette de sterke og svekker de svake, ergo sithenes jungellovmentalitet. Blir liberalister korrupte av sitt fokus på seg selv? Som sithene er ikke liberalisme nødvendigvis noe ondt, men det egoistiske fokuset gjør en korrupt. Det ironiske er at fargen deres er rød.

Jediene er sosialistiske. De tenker på det felles beste - alltid. De jedier som ikke gjør det, er på vei mot liberalismen - altså den Mørke Siden av Kraften. Jedier får sin styrke fra indre ro og fred. Indre ro og fred kan oversettes til både sosialister og liberalister, men den som søker å utføre sine gjerninger med det felles beste i minne, er den som får mest indre fred med seg selv. Disse er vel vitende om sannheten; at man lever sammen og er avhengige av hverandre for videre fremskritt. Selv om kanskje målet til syvende og sist er urealistisk, opererer jediene ut i fra den rene sosialistiske tankegang om å hjelpe alle i et samfunn til å klare seg. På et ideellt sett ville dette bety at de sterke og de svake blir likere. Dessverre er ikke dette virkeligheten og det er derfor jedienes kamp er evigvarende.

Men, som Obi-Wan Kenobi sa det: Virkeligheten er ikke svart-hvit.

Lenke til kommentar
I romanen sier Palpatine at mesteren hans var Darth Plagueis den Vise. I Komplett Leksikon, som er offisielt og godkjent at Lucasfilm, står det at Darth Plagueis den Vise var mesteren til Palpatine. Det er gode hentydninger i Palpatines ord i filmen om at Plagueis var mesteren hans. Blant annet smiler han lurt og selvtilfreds når han snakker om at det var ironisk at Plagueis ble drept av sin lærling selv når han kunne skape liv.

:yes:

Akkurat kommet hjem fra episode 3, og Palpatine sier ikke i det hele tatt at han er lærlingen til Plaigeus... Han forteller historien som en "ancient tale" eller no.....

Han insinuerer det ganske godt da.. jeg tok det med engang at han snakket om mesteren sin i hvertfall..

Lenke til kommentar
Politiske konnotasjoner i Star Wars: Del I

av cun

Dette er en liten teori. Den går ut på at jediene og sithene representerer hver sin gren på det mest vanlige politiske spekteret, altså rød mot blå, sosialisme mot liberalisme.

Hahaha, ja noen kan virkelig (ikke) få sagt det.

Dream on.

Lenke til kommentar
Jediene er jo ufattelig naive og selv-forherligende da. Det er ikke før Luke Skywalker kommer og blir en balansert Jedi som klarer å styre den mørke kraften at Jedi-ordenen kommer litt ned på jorda igjen.

Naive på hvilke måter?

Mace Windu har jeg aldri oppfattet som naiv, heller ikke Obi-Wan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...