Gå til innhold

StarWars episode 3

NightWolfie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det andre som tolker filmen som Anti-Bush? F. eks. før Anakin og Obi-Wan skal ha sin duell sier Anakin ca. "If you're not with me, you're my enemy", til det svarer Obi-Wan "Only sith-lords deal in absolutes". Hentyder Lucas til Bush sin ytring "either you're with us, or against us"?

tviler, da script og manus(?) ble skrevet før episode 4 ble laget, med andre ord i ca 1977 hvis jeg ikke husker helt feil, dette er noe før bush ble president b :p

Det er sant, men de har nok endra ganske mye i manuskriptet, selv om hovedlinjene er de samme. F.eks. er det ikke vanskelig å legge inn kommentaren "Either you're with me, or you are my enemy", selv om det ikke stod i det orginale manuskriptet.

Lenke til kommentar

Hmm, script og manus til forgjenger-trilogien ble da ikke skrevet før den første SW-filmen kom. George skrev en liten forhistorie så skuespillerne skulle forstå rollene sine bedre.

Og George har sagt at disse samfunnskritikkene stammer fra hans syn på 70-tallets Amerika.

Lenke til kommentar
Jovisst har han psykiske problemer. Enhver som dreper barn har det.

Jedi-barna drepte han da han plutselig hadde skrudd om bryteren til The Dark Side. I episode 2 dreper han ikke mennesker, og det er som hevn for moren. Raserianfall er ikke det samme som "psykiske problemer", og det er tydelig at folk flest i SW-universet ikke tar drap på slike vesener like alvorlig som drap på mer humanoide vesener.

Forøvrig var denne delen av episode 2 også veldig dårlig utført.

Episode 1-3 er interessante og slikt, men utførelsen er ganske dårlig. Hadde det ikke vært SW, så hadde ingen orket å bruke tid på det engang.

Lenke til kommentar
Tuskenrøvere er veldig humanoide, da. Og Anakin drepte barn der også... Overgangen til mørkesiden var ikke så veldig brå.

La meg minne deg på hvordan Anakin i episode 3 faktisk kjemper mot den mørke siden og til og med sier fra om at Palpatine er en Sith. Nei, han var ikke over på den mørke siden allerede i episode 2.

Når han først gikk over så skjedde det faktisk veldig brått. Fra å prøve å stoppe Palpatine til å knele og erklære sin lojalitet til ham.

Lenke til kommentar
Tuskenrøvere er veldig humanoide, da. Og Anakin drepte barn der også... Overgangen til mørkesiden var ikke så veldig brå.

La meg minne deg på hvordan Anakin i episode 3 faktisk kjemper mot den mørke siden og til og med sier fra om at Palpatine er en Sith. Nei, han var ikke over på den mørke siden allerede i episode 2.

Når han først gikk over så skjedde det faktisk veldig brått. Fra å prøve å stoppe Palpatine til å knele og erklære sin lojalitet til ham.

Det går ikke brått hvis du setter deg inn i det og prøver å forstå The Force ;)

Lenke til kommentar

Joda. Jeg synes det var altfor brått. Det burde vært en større intern kamp i Anakin. Nå var det:

Palpatine: Drep!

Anakin: Nei!

Palpatine: Jo!

Anakin: Ok...

Problemet er at Lucas ikke har peiling på character development :(

Det som skjer er veldig overtydelig. Ja, overgangen til den mørke siden måtte være såpass tydelig og utvetydig at Anakin måtte knele og forklare at han nå var på den mørke siden... Ikke akkurat stor filmkunst :)

Lenke til kommentar

hkm framstiller det som Anakin plutselig gikk over til den mørke siden. Det er feil. Episoden med Windu var dråpen som fikk begeret til å renne over og det måtte være dramatisk. Anakin gjorde mye ondt før det òg, han var forvirra. Han gjorde onde ting og gode ting.

Lenke til kommentar

Anakin gikk faktisk plutselig over. Det er jeg ikke den eneste som mener. På kinoen gikk det flaue stønn i salen da Anakin knelte for Palpatine. Akkurat dette burde vært gjort bedre.

I løpet av fem minutter går han fra å være en gullgutt som melder fra om en Sith, til å slakte ned barn... Nei, jeg kjøper ikke den, selv med de tidligere episodene der Lucas la opp til overgangen.

Endret av hkm
Lenke til kommentar
Nå må vi ikke glemme at i Ep 1 så hadde jo Anakin (selv om han var veldig liten da) lyst å bli en jedi når han vokser opp og han insisterte på å bli med Qui-Gon

Jinn. ;) Men problemet med Anakin er rett og slett at han aldri har hørt etter og aldri tar imot råd. For en dumb ass :thumbdown:

vel...

ver vel heller Qui-Gon som ville ha han med, Anakin kunne jo egentlig ikke forlate planeten, pga en chips han og alle andre slaver hadde, han var også litt usikker på om han skulle være med pga moren sin.

Anakin viste ingenting om at han skulle være med før Qui-Gon sa det.

He he joda men etter det jeg husker etter at Qui-Gon hadde snakket med Anakin så var jo han Anakin så begeistret for at han skulle få dra. Can I go mom, pleas can I go, slik jeg husker det han sa. ;)

Lenke til kommentar
Palpatine: Drep!

Anakin: Nei!

Palpatine: Jo!

Anakin: Ok...

LOL :!: :!:

He he mange av de dialogene er jo egentlig til å le av. Hade tatt seg ut etter at Palpatine hadde sagt, JO, at Anakin hadde hogt hode hans av. Man kan jo se at Palpatine er en bad ass tvers gjennom fyren. Var egentlig rart at ingen av jediene som har vært i nærheten av han ikke følte en forstyrrelse i krfaten og da spesielt Yoda. :thumbdown: De burde ha kvittet seg med jævelskapen for lenge siden. :whistle:

Og Luckas hadde sikkert laget SW Ep 1-3 før Ep 4-6 hvis teknologien hadde vært til stede i 1977 og det hadde sikert vært en suksess da også. Trur mye av den grunnen til at mange missliker de nye SW filmeneer er pga at mange har et større forhold til de gamle SW filmene og jeg er helt enig, SW er ikke SW uten sjefen selv Darth Vader men jeg liker de nye filmene også jeg da. :)

Lenke til kommentar
Anakin gikk faktisk plutselig over. Det er jeg ikke den eneste som mener. På kinoen gikk det flaue stønn i salen da Anakin knelte for Palpatine. Akkurat dette burde vært gjort bedre.

I løpet av fem minutter går han fra å være en gullgutt som melder fra om en Sith, til å slakte ned barn... Nei, jeg kjøper ikke den, selv med de tidligere episodene der Lucas la opp til overgangen.

Jeg er enig i at det er litt dårlig lagd det med at Anakin kneler og alt det der.

Men, han gikk ikke plutselig over. Han hadde sine tvil om rådet, han var uenig med rådet, han drepte kvinner og barn, han ble manipulert av Palpatine, han ble skrytt opp i skyene av Palpatine til å tro at han var best (og hvis han trodde det, ville maktsyken ta over), han sa at han hater sandfolket, han tok morens død som et tap isteden for å fryde seg over hennes overgang til å bli ett med Kraften, det samme gjelder hans attrå for Padmé og han var generelt kranglete og sutrete.

Mye av dette er ikke mørkesidestoff i seg selv, men man må sette det i sammenheng. Han gjorde ei heller bare vondt. Han tjenestegjorde mest for den lyse siden før Windus død, men som sagt hadde han sitt å stri med. Han var i ferd med å bli forført. GRADVIS

Lenke til kommentar

Det er klart det hele veien gjennom episode 2 og 3 ble lagt opp til at Anakin vippet over til den mørke siden, så det skjedde ikke uventet. Det var øyeblikket og måten det skjedde på. Jeg tror kanskje bare jeg ble litt skuffet over den tåpelige dialogen, og når han knelte så virket det så malplassert. "Out of nowhere", på en måte. Og før det gjennom episode 3 så hadde Lucas hamret og hamret inn det at han var redd for at Padme skulle dø... Jada, vi har fått med oss det nå George!

Jeg skal se episode 3 (og kanskje 2 før det) om igjen snart, så får jeg se om det blir bedre da.

Jeg synes fortsatt ikke 1-3 er dårlige filmer, men jeg skulle ønske Lucas lot noen som faktisk har talent innenfor manus og regi ta seg av det... Så kunne han skrevet "de store trekkene" og bakgrunnshistorien.

Lenke til kommentar

Forresten: Er det flere enn meg som synes det er dumt at den svarte drakta hans er veldig lik den i episode 4-6? Siden han bare er en whiny liten tenåringsgutt så burde kanskje drakta vært litt annerledes. Skrikerungen Anakin passer liksom ikke inn i bildet på universets største BadAssMoFo...

Endret av hkm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...