Lanes Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 hmm... AMD prosessorer... Jeg vet veldig lite om AMD og hadde derfor tenkt å velge Intel. Føler at det er tryggere... Tipper det er mange som tenker "du tar helt feil", men det er sånn jeg føler det. Med Intel vet jeg hva jeg får.. Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) gsn: gidder du å legge til en kort setning til hver av komponentene du valgte som forklarer hvorfor du valgte nettopp de? Usikker på lagringskapasitet... jo mer jo bedre er det ikke så? Klarer alltid å fylle det opp. Har hatt noen små planer om å velge en 10k rpm disk for OS og 3dsmax, men det blir vel veldig dyrt? Hdd kan jeg installere senere, så en 200+ holder vel i første laget. Passer alt dette sammen? Har fått inntrykk av at det er små detaljer som gjør at visse ting ikke passer sammen såvell teknisk som fysisk... Endret 11. mai 2005 av Lanes Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Har laget en kort liste av hva jeg krever: (veldig kort foreløpig siden jeg ikke vet hva jeg skal ha...) Kommer nok til å oppdatere denne listen etterhvert! - innbiller meg at jeg en eller annen gang skal ha to skjermer, så jeg trenger et skjermkort som støtter det. - lydkort er ikke noe must for øyeblikket - RAM...? er det pc4200 som er nyeste? - trenger ikke høres ut som en motorsag, men jeg tør ikke satse på vannkjøling - selv om den ikke trenger å se ut som et romskip, så kan den godt være estetisk riktig! er glad i en god porsjon design hehe - muligheter for videre oppgradering.. åpenbart. Endret 11. mai 2005 av Lanes Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Årsaken til at selvbygg må regnes som dyre er at du muligens blir bitt av the geek germ Dette er for all del hyggelig, men du ender opp med masse ekstra PC deler i skuffa, og stadige Visa-trekk fra Komplett på kontoen din .... Men som hovedregel er komponenter billig i Norge, arbeidskraft er dyrt og Norge har faktisk verdens beste forbrukervern. En ferdigPC er i tillegg ofte mindre ferdig enn en hvilken som helst selvbygd på dette forumet. Lenke til kommentar
Vaffel89 Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Det med fjortiser er litt dårlig sagt....Alle fjortiser liker ikke lys å "ferdig-modda" kabinetter. Du trenger bare si at du skal ha et stilrent kabinett uten noe lys eller sånn så burde de fleste ta hensyn til dette beklager.. jeg var kanskje litt generaliserende, men poenget mitt gjelder en god del individer! Er ikke alltid så lett å skille de som sitter med kunnskap, og de som tror de sitter med kunskap på forum som dette Det går greit... Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 Årsaken til at selvbygg må regnes som dyre er at du muligens blir bitt av the geek germ Dette er for all del hyggelig, men du ender opp med masse ekstra PC deler i skuffa, og stadige Visa-trekk fra Komplett på kontoen din .... haha!! Er så enig! Desto mer tid jeg bruke på ATIs og Intels sider, desto "geekere" blir den tenkte maskinen min! Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Er Lanes gamer, grafiker, student eller chatter ? (satt opp etter stigende pris) Edit : Mente synkende Endret 11. mai 2005 av RulleRimfrost Lenke til kommentar
gsn Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 1. Så å si alle nye skjermkort støtter 2 skjermer (jeg vet faktisk ikke om noen som ikke gjør det) 2. På hovedkortet jeg valgte er det integrert lydkort, det er det på de fleste hovedkort. Det er ikke av den høyeste kvaliteten men hvis du vill oppgradere senere er det ikke noe problem å sette in et nytt lydkort. 3. pc3200 er standarden for RAM, dvs at det blir solgt ram med høyere frekvenser (pc3200 er 400mhz, pc4200 er 533mhz), men hvis du ikke skal overklokke blir minnet ditt klokket ned til 400mhz uansett. Derfor er det lurt å kjøpe minne som er spesifisert til 400mhz(pc3200), da får du bedre tilgangs tider. Dette er litt vrient å forklare men pr idag er de beste tilgangs tidene 2-2-2-5-1. (tilgangs tider blir på engelsk latency hvis du skal lese litt om dette) Oppsumering: Hvis du ikke skal overklokke, gå for pc3200! 4. Jeg legger in en ny prosessor kjøler i oppsettet, den bruker en 120mm vifte på under 1000rpm. Det er bedre med store vifter med lavt turtall en små med høyt turtall, da får du både bra luftsirkulasjon OG lavt støynivå. Jeg kan gå go for at maskinen din vill bli svært stillegående selv om du velger luftkjøling. Lenke til kommentar
Zatôitchi Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Hvis du ikke skal kjøpe pc'en før om 2-3 måneder er det fint lite vits å gå i detaljer om hvilke komponenter du skal kjøpe på det nåværende tidspunktet. Det kan du vente med til tiden for innkjøp kommer. Men det kan jo være lurt å sette seg litt inn i tingene og bruke tiden til innkjøpet på å lære og lese for på den måten å kunne gjøre gode, gjennomtenkte valg. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Enig med Zatoitchi, på 3 måneder har det kommet masse nytt og priser har forandret seg. Jeg vill også anbefale deg å lese litt om hva som vill fungere best til ditt bruksområde. Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 Er Lanes gamer, grafiker, student eller chatter ?(satt opp etter stigende pris) Edit : Mente synkende Jeg er litt av hvert Spiller litt...men jeg er student så jeg har ikke tid til så mye av det. Har nylig startet med grafisk design på hobbybasis. Lenke til kommentar
1955 Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Du kan være helt trygg på AMD64/Nf4/939. Uansett så vil eventuelle svakheter ved PC'en bli en sak for PS-Netshop-Komplett. Har selv gående ; PII - 3xPIII - 2xAMD/1800(Palomini/Toroughbr.) - AMD Barton2500@3200 AMD64/3000 - AMD64/3200/1MB - AMD Duron/1300 . Disse går på brikkesett fra Intel/Via/Nvidia , - null tull . Stort sett med Samsungdisker grunnet lite støy/varme. Mine P4 maskiner har jeg solgt grunnet varme/støy , - ingen annen årsak. Med din antydning av bruksmønster og erfaring på selvbygg tror jeg at du blir mest fornøyd med å starte med forslaget i min forige post. Trenger du ikke XP-lisens/softw. og garanti/support er selbygg fra demo/lagersalg helt klart gunstigst. Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Hvis du ikke skal kjøpe pc'en før om 2-3 måneder er det fint lite vits å gå i detaljer om hvilke komponenter du skal kjøpe på det nåværende tidspunktet. Det kan du vente med til tiden for innkjøp kommer. Men det kan jo være lurt å sette seg litt inn i tingene og bruke tiden til innkjøpet på å lære og lese for på den måten å kunne gjøre gode, gjennomtenkte valg. Om jeg kjøper delene gjennom familien i USA må de handles inn om 1mnd. Kjøper jeg i Norge må jeg vente til jeg har fått skattepengene (ikke alle får smell nei ), som blir 22.6? Ble veldig mye fokus på komponenter nå... som jeg skrev tidligere, så hadde jeg ikke egentlig tenkt at tråden skulle bli slik. Men nå har jeg ihvertfall noe å gå etter. Vil lese en MASSE før tiden til innkjøp kommer uansett. Ser fram til å bygge, og jeg vil vite hva og hvorfor jeg har valgt det jeg har valgt. Kanskje det er noen som kan sette meg litt inn i standarer i stedet for å gå direkte på komponenter? Endret 11. mai 2005 av Lanes Lenke til kommentar
gsn Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Par kjappe: AMD64 på sokkel 939 gir svært mye for pengene, de utvikkler lite varme, og når du ikke gjør noe på maskinen klokker den seg ned av seg selv for å bruke mindre energi å utvikkle enda mindre varme. Mindre varme blir fort mindre støy. Dette er også den sokkelen som yter best til spill bruk til dags dato. Når du skal kjøpe RAM til AMD64 bør du kjøpe RAM med gode tilgangs tider (les: timings), det optimale er i dag 2-2-2-5-1 (jo lavere jo bedre). Dette har ikke så mye å si til Intel prosessorer. Intel prosessorer er generelt veldig gode til tyngre oppgaver som video redigering og rendering. Ati vs Nvidia skjermkort vill jeg påstå at ATI sine kort for tiden gir mest for pengene. Dette i mange forskjellige prisklasser, der X800 gir mest for rundt 1800 kr, x800xl er best i klassen rundt 2500kr og x850xt pe er det beste kortet på marked. Edit: skrive feil Endret 11. mai 2005 av gsn Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 Snakket med en kamerat som mente jeg måtte passe godt på at komponentene var kompitable med hverandre. Stemmer dette? Kjenner til at noen hovedkort er til AMD, mens andre er til Intel, men hva med hdd etc? Før jeg started denne tråden så jeg f.eks. på Dells XPS, valgte en hdd, men fikk en feilbeskjed om at disse hddene ikke kunne brukes sammen... Gjelder dette andre hdder også? Noe spesielt å se etter? Har to kjappe spm: - har sett spesifikasjoner som RAID og mirror/stripe, hva er dette? - om RAM blir automatisk klokket ned, hva er da grunnen til å kjøpe raskere/selges raskere? Alle som kjøper den nye Centrino plattformen overklokker da ikke? Lenke til kommentar
gsn Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Beklager, jeg snakket selfølgelig om amd64 angående rammen. Jeg har ikke hatt noen nyere Intel systemer så kan desverre ikke så alt for mye der. RAID er kort fortalt muligheten til å gjøre to harddisker om til en partisjon ELLER, at en harddisk lagrer og en tar backup. Nyttige lenker: http://www.hardware.no/guider/raid/ http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=3025 Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Takker! Da har jeg kontroll på det i hvert fall. Vil gjenta forespørselen om noen kjenner til en god og oppdatert guide til pc bygging. Leser alt jeg finner på hardware.no nå. Edit: trykkleif Endret 11. mai 2005 av Lanes Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Alle hardiskker skal passe til hovedkortet så lenge hovedkortet har tilkobling for det grensesnittet harddisken har (ide, s-ata, s-ata2) Lenke til kommentar
radier999 Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Lanes du lurte på vilken netbutikk du skule velge! se i ditt nær område om det er noen der! mn får du kjøper der må du se at det går an og kjøpe fra fabrikken noen fabrikker sender pakken uanset om du er nabo eller ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå