Gå til innhold

Investere i Laptop: Acer Travelmate- serien

Anbefalte innlegg

Hey!

Første post på forumet, dere må gjerne slakte dersom noe ikke stemmer =)

Har planer om å kjøpe ny laptop, og har følgende kriterier.

Maskinen skal brukes til:

- Multimedia (film, musikk)

- Internett

- Skole

- Nettpoker

Dette tilsier at jeg ikke trenger verdens kraftigste maskin, men faktorer som spesielt vektlegges er

- Skjerm

- Lagringsplass

- Vekt

- Design

- Støynivå

- Batterikapasitet

- En pris som ligger under 10'000.

Jeg har spurt en del rundt, og fått anbefalt Acer Travelmate (evt aspire)-serien, da dette vistnok er gode laptopper i forhold til mitt bruk. Men etter å ha lett rundt på Acer-sia (acer.no) ser jeg at jeg har mye å velge mellom og jeg er da litt i tvil om hvilken modell jeg skal velge.

Og da spør jeg dere, ærede forumbrukere; Noen forslag til Acer-modeller?

Jeg har blitt anbefalt å velge en modell med Centrino-prossessor (regnes centrino i det hele tatt som en prossessor?) grunnet støy og batteri-kapasitet. Er dette visdom eller helt på gjordet?

I tillegg har jeg sett nærmere på Acer TM4151. Er dette en maskin som gir mye igjen for penga? (pris: 9700)

På forhand takk for svar :)

Endret av Irvin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke si noe om Acer-maskinene, men jeg kan ta et par ord om Centrino:

Centrino er et produktnavn Intel kjører på og har brukt masse penger på å gjøre kjent. Centrino er en fellesbetegnelse for hovedkort, prosessor og WLAN. For at man skal ha lov til å klistre Centrino-merket på en bærbar må den oppfylle 3 krav: Pentium-M prosessor, Intel hovedkort (hovedkort med i855 eller i915 chipsett) og Intel WLAN-kort. De fleste maskinene som ikke har Centrino-merket, men har Pentium-M prosessor, mangler bare WLAN-kortet. Det han (eller hun) som anbefalte deg Centrino helt sikkert tenkte på, var at Pentium-M er en del av Centrino-pakken. Hvis du skal ha en strømgjerrig maskin, må du nesten ha Pentium-M (kan også velge Turion, men de er så vidt jeg har forstått ikke tilgjengelige her på berget enda).

Lenke til kommentar

hva med å titte på en ultraportabel? Du trenger jo ikke vill ytelse uansett...

Denne f.eks: http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10122

Hvis du ikke skal spille uansett, så er denne fin. Det er en centrino forresten (dvs pentium m+intel wlan). husk å velge til 8-cellers batteriet hvis du vil ha muligheten til å spille poker på verandaen en stund... :p

Endret av petter;
Lenke til kommentar

Takker for gode svar hittil, men trenger feedback fra andre Acer-eiere.

Petter; utraportabel virker som en fin ting, men er ikke akkurat det jeg leter etter. Har du flere eksempler på ultraportable?

Lenke til kommentar

Eneste Acer jeg har eid er Acer Ferrari 3200. :)

Topp maskin, men litt plastikk-aktig og blir ganske varm på venstre armlen. OK skjerm men litt dårlig innsynsvinkel. Tastaturet er veldig bra, maskinen er nesten støyfri (vifta går veldig sjeldent) og yter ok i spill (kommet bedre skjermkort nå) :p

Acer Ferrari 3200 har forresten Mobile Athlon 64, ikke Centrino/Pentium M. :)

Lenke til kommentar
Takker for gode svar hittil, men trenger feedback fra andre Acer-eiere.

Petter; utraportabel virker som en fin ting, men er ikke akkurat det jeg leter etter. Har du flere eksempler på ultraportable?

Du kan jo joine oss som venter på denne: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=401137&hl=

Den er kraftig nok til å spille greit på og :love:

Ellers er det fujitsu siemens p7010 som er lekker som bare det, men ikke like kraftig som msi s270, og komplett har en IBM ultraportabel, men den er ganske dyr.

Men til den bruken du listet opp kan du kjøpe hvilken som helst laptop egentlig, som foreksempel denne: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=29701 (ikke centrino, men grei allikevel. Du finner en test her: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=15208

Eller denne, hvis du vil ha acer:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=27212 (centrino)

Lenke til kommentar

takker for mye gode svar, men savner litt flere tilbakemeldinger fra folk som har erfaringer med Acer.

Har omtrent bestemt meg for en Acer nå, men sliter litt med å velge hvilken modell jeg skal kjøpe.

Aspire-serien har mange flotte modeller, men pga mangel på centrino heller jeg mot Travelmate-serien selv om de er noe dyrere.

Noen som har noen synspunker, evt som har en Acer?

Lenke til kommentar

okey, vet vi beveger oss litt off-topic nå, men jeg har et lite spm ang Dell-sia.

Hvorfor er det forskjell i de opprinnelige prisene, og prisene som kommer frem i det man trykker "kjøp og konfigurer"?

Eksempel: Dell Inspiron 510M

http://www1.euro.dell.com/content/products...dhs1&l=no&s=dhs

gir denne prisen,

8 331,-

6 862,-

Inkl. mva og frakt.Spar 1.469,-.

mens denne prisen finnes på "kjøp og konfigurer"-sia ( http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...sftdppnotebook3 )

Fra 9 856,-

Nå fra

8 388,-

Hvilke priser skal jeg forholde meg til? Dette gjelder de fleste produktene på sia

Lenke til kommentar

Hei har et forslag til deg.

Acer TravelMate 4651LMi virker som en topp bærbar. Driver å diskuterer litt rundt den i denne tråden. Den har ihvertfall alt jeg trenger, passe størrelse, meget gode spesifikasjoner, lett og slank og ikke minst prisen. 11350 for en så godt spesifisert maskin med win xp pro installert skal du lete lenge etter og tror faktisk ikke du vil finne heller. Ikke engang aopen sine maskiner fra psdata eller netshop kan konkurrere og det sier litt. Var nettopp en slik maskin jeg først tenkte på....så ta en titt på den maskina og tråden. Regner med at noe sånt vil være midt i blinken for deg.

Mvh Lightning

PS! Link til acer'n

Endret av Lightning
Lenke til kommentar

Jeg har en Travelmate 291Lci ca 1 år gammel. Gikk over til denne fra en gammel PIII 800 IBM Thinkpad. Thinkpaden er pensjonert hjemme hos mine foreldre og lever i beste velvære...

Bortsett fra en litt "tupperware feeling" er jeg godt fornøyd. Har ikke hatt noen problemer.

En annen minus er litt dårlig skjerm får bare 1024x768 i oppløsning, men man får det man betaler for. Skjermen er rask nok til dvd i super kvalitet.

Maskinen er en av de raskeste jeg har hatt og batteritiden er upåklagelig, over 4 timer.

Jobber sammen med en kollega som har en stusselig Fujitsu Siemens med Celeronprosesor og blir plaget vettet av viftestøy fra denne. Skjemspareren er nok til å starte vifta.... Treig er den også...

På Aceren starter vifta kun en sjelden gang når jeg kjører maskinen hardt. Vifta er også vesentlig mer stille en på Siemensen...

Den kostet 10 000 + moms for 1 år siden.

Så om du ikke har råd til en IBM er det bare å handle!

Edit:

Aceren leves med harddisken formatert i FAT32. Husk endelig å konvertere denne til NTFS så sparer du deg for masse problemer senere!

Endret av aron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...