engekri Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Hei! Jeg og en kammerat diskuterte hvordan reglene er rundt bildepublisering på nettet. Hvis jeg tar et bilde av en 1. en voksen tilfeldig på gaten. 2. tilfeldig barn (under 18år) 3. bekjent barn (under 18år) Kan jeg legge bildene ut på nettet uten tilatelse fra folkene som er tatt bilde av. Må barn ha tilatelse fra foreldre før jeg legger bildet ut på www ? Lenke til kommentar
carwin Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Kan jeg legge bildene ut på nettet uten tilatelse fra folkene som er tatt bilde av. I utgangspunktet, nei. Må barn ha tilatelse fra foreldre før jeg legger bildet ut på www ? Nei, men du må ha det. Følgende tekst er hentet fra lovdata.no: § 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår. Les mer her: http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-035.html#45c Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Med andre ord, dersom du tar et bilde med en tilfeldig person som hovedmotiv, og denne er tydelig identifiserbar, så er det en god idé å innhente tillatelse fra vedkommende (eller vedkommendes foresatte) før du publiserer bildet på nettet, eller andre stedet forøvrig. Dersom en person bare har kommet med på bildet ved en tilfeldighet, og ikke er en del av hovedmotivet i bildet (typisk en turist som sniker seg med på et bilde idet han kommer innenfor kameraets rekkevidde mens du tar bilde av en statue el.l.), eller ikke er identifiserbar (sitter med ryggen til el.l.), så trenger du ikke å tenke på det. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 Hvis jeg tar bilde av kameraten min som er under 18år, (15år) må jeg ha tilatelse fra ham eller/og foreldrene hans for å legge bildet på nettet? "avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet" Kan noen forklare den til meg? Lenke til kommentar
carwin Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Hvis jeg tar bilde av kameraten min som er under 18år, (15år) må jeg ha tilatelse fra ham eller/og foreldrene hans for å legge bildet på nettet? Ja, hvis kameraten din er hovedmotivet, eller et betydelig element i bildet må du ha tillatelse. Om vedkommende trenger foreldrenes samtykke tør jeg ikke svare på. Vær også oppmerksom på at det er forskjell på å gi tillatelse til fotografering og til publisering. "avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet" Kan noen forklare den til meg? Hvis du fotograferer f.eks. 17-maitoget, trenger du ikke å innhente tillatelse fra alle som er med på bildet. PS! Vil også nevne at jusprofessor Hans Petter Graver har skrevet en utfyllende artikkel om temaet på foto.no: http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=85881 Endret 11. mai 2005 av carwin Lenke til kommentar
engekri Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 Takk for bra og utfyllende svar. JEg fikk svar på alt jeg trngte å vite! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå