Gå til innhold

BOXED/RETAILED vs BULK

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt en AMD ATHLON 64 3000+ i BULK versjon. Hadde ikke noe lyst til å "kjøpe" en vifte (i Komplett's boxed-versjon til 1250) som jeg alikevel må bytte til noe bedre. Fikk prosessoren for 997,- Okey, men BULK er egentlig ikke beregnet på oss vanlige forbrukere. Det mangler alt dette tillegget som jeg kanskje trenger? Er det noen med erfaring på dette området?

Er det noe jeg trenger som jeg ikke får tak i på nett, som foreks. drivere, testprogram, overvåking, osv...

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder prosessorer/CPU er det flere betegnelser:

Boxed/Box/PiB(Prosessor in Box): Prosessor kommer i "fin" eske fra produsenten (AMD/Intel), sammen med garantibestemmelser, kanskje monteringsanvisning og en kjøleribbe med vifte og kjølepasta påført under ribben. Her skal du ha alt du trenger til en prosessor.

Edit: Det følger ikke med noen form for overvåkings-/testprogram eller drivere. Alt slikt finner man på nettet, da dette er noe man vanligvis ikke trenger. Ønsker du å aktivere AMD sin Cool´n´Quiet-funksjon på din Athlon 64, må du laste ned AMD Driver fra AMD sine sider.

OEM/Tray/Bulk: Prosessor kommer innpakket i beskyttende skumgummi/plast og en enkel liten pappeske rundt denne. Her trenger du en kjøleribbe med vifte og kjølepasta i tillegg. Når man kjøper kjølere for seg pleier det å følge med kjølepasta av en helt enkel og grei sort. Skal du ha det beste av det beste, kan du kjøpe Arctic Silver 5 kjølepasta i tillegg.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Når det gjelder prosessorer/CPU er det flere betegnelser:

Boxed/Box/PiB(Prosessor in Box): Prosessor kommer i "fin" eske fra produsenten (AMD/Intel), sammen med garantibestemmelser, kanskje monteringsanvisning og en kjøleribbe med vifte og kjølepasta påført under ribben. Her skal du ha alt du trenger til en prosessor.

Edit: Det følger ikke med noen form for overvåkings-/testprogram eller drivere. Alt slikt finner man på nettet, da dette er noe man vanligvis ikke trenger. Ønsker du å aktivere AMD sin Cool´n´Quiet-funksjon på din Athlon 64, må du laste ned AMD Driver fra AMD sine sider.

OEM/Tray/Bulk: Prosessor kommer innpakket i beskyttende skumgummi/plast og en enkel liten pappeske rundt denne. Her trenger du en kjøleribbe med vifte og kjølepasta i tillegg. Når man kjøper kjølere for seg pleier det å følge med kjølepasta av en helt enkel og grei sort. Skal du ha det beste av det beste, kan du kjøpe Arctic Silver 5 kjølepasta i tillegg.

Jeg har kjøpt inn Artic Cooling Freezer 64 CPU-Kjøler + kjølepasta (99,8% sølv). Poenget mitt var at jeg ikke ønsket å ta med en vifte i boxed-versjon som er altfor dårlig og som dermed likevel må byttes. I tillegg, så lurte jeg på om det er noe i BOXED-versjonen, bortsett fr a fin eske og muligens manualer, som jeg trenger og som jeg ikke kan få tak i på nett?

Lenke til kommentar

I BULK får du:

- 1 stk CPU

- 1 stk pappeske ca. 1 cm større enn CPU'en hver vei

- En Slags isopor i pappesken

I BOXED får du:

- 1 stk CPU

- 1 stk kjøler

- kjølepasta evnt. en thermal pad på kjøleren

- 1 stk stor fin plasteske

- Masse reklame

- Masse fint AMD-papir

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke noe mer i Boxed-versjonen som du går glipp av eller ikke får tak i på nettet. Bortsett fra kjøleren, der du allerede har kjøpt en bedre en.

Jeg må allikevel nevne at Boxed-kjøleren langt i fra er altfor dårlig. Hvorfor i all verden tror du AMD selger med denne kjøleren til sine prosessorer? Fordi de har fått kjøpt dem billig fra en bil-høgger, eller fordi de er testet og godkjent godt innenfor temperaturmiljøene til Athlon 64? Med Cool´n´Quiet får du uansett et godt utgangspunkt i en stille PC, uavhengig av kjøler.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke noe mer i Boxed-versjonen som du går glipp av eller ikke får tak i på nettet. Bortsett fra kjøleren, der du allerede har kjøpt en bedre en.

Jeg må allikevel nevne at Boxed-kjøleren langt i fra er altfor dårlig. Hvorfor i all verden tror du AMD selger med denne kjøleren til sine prosessorer? Fordi de har fått kjøpt dem billig fra en bil-høgger, eller fordi de er testet og godkjent godt innenfor temperaturmiljøene til Athlon 64? Med Cool´n´Quiet får du uansett et godt utgangspunkt i en stille PC, uavhengig av kjøler.

Takker for svar :yes:

Hvis du leser tilbakemeldinger fra brukere som har kjøpt BOXED-versjon av AMD 64 på Komplett's hjemmesider, så sier noen av dem at vifta som følger med er for dårlig. Andre sier at den er bra så det er ingen fasit på dette. For min del tror jeg at det har noe med om de har kokket opp prosessoren eller ikke. Jeg har planer om å klokke opp prosessoren, iallefall til 2,6GHz hvis det er mulig uten vannkjøling.

Igjen, takk og det er fint å vite at jeg kun har gått glipp av unødvendig fjas :yes:

Jeg kan legge til at min Athlon 64 3000+ kjøpte jeg for kr. 993,- inkl. moms. Artic Cooling Freezer 64 CPU-Kjøler + kjølepasta (99,8% sølv) betalte jeg 195 + 65.

Dette blir tilsammen 1253,- Dette er ganske nøyaktig hva de fleste web-butikkene tar for en boxed-versjon. Det jeg muligens har tjent på dette er at jeg har fått en bedre kjøling viss jeg velger å overklokke prosessoren. Og det er vel kanskje verdt det.

Endret av modumodd
Lenke til kommentar
modumodd Skrevet 11/05/2005 : 15:25

Hvis du leser tilbakemeldinger fra brukere som har kjøpt BOXED-versjon av AMD 64 på Komplett's hjemmesider, så sier noen av dem at vifta som følger med er for dårlig. Andre sier at den er bra så det er ingen fasit på dette.

Nei det er jo helt sikkert, en annen sak er at hvis du leser en del av de tilbakemeldingene som ligger hos komplett, skjønner man fort at det må tas med en stor klype salt.

Og det finnes vel ikke en objektiv mal for hva som er en "god nok" kjøler heller, noen syns den er god nok så lenge cpu ikke brenner opp, mens andre driter i temperatur og vurderer ut fra støy, for å ta ytterpunktene...

Men som det allerede er svart, er det ikke noe du går glipp av som ikke er å få fatt i annet sted. Alt du trenger av overvåkning, CnQ software osv følger som regel også med på HK cd'n. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...