Gå til innhold

Hvor mye strøm trekker en harddisk?

Anbefalte innlegg

Jeg har en maksin med amd athlon XP 2800+, 512mb ram, 7 harddisker, en dvd-rom, pci nettverkskort, pci harddisk kontroller og det driftes av en 412w strømforsyning. Så det jeg lurer på er om jeg kan sette inn 3 harddisker til, uten å skifte strømforsyning. Sånn det er no, fungerer alt verldig bra... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss si at en harddisk trekker 12W i oppstarten, da alle komponenter trekker mer strøm enn vanlig et lite øyeblikk. Harddisken er koblet til 12v, som skulle tilsi 12W/12V = 1 Ampere. Sjekk hvor mange Ampere strømforsyningen din har på 12v, og sammenlign dette med antall harddisker.

Western Digital har forøvrig listet opp strømforbruk på alle deres harddisker, på www.westerndigital.com. Legg på en slant med strøm på de spesifikasjonene, og regn ut om du tror det går bra.

Husk at CPU, harddisker, kraftige skjermkort og en del vifter trekker strøm fra 12v på strømforsyningen. Da sier det seg selv at med 10 harddisker, krever dette en del.

Jeg ser hos Western Digital at en Raptor 74GB trekker 8,4W under read/write, mens en 320GB S-ATA trekker 9W. Jeg ville beregnet minst 15W per harddisk, 1,25 Ampere, for å føle meg på den sikre siden.

Selv om strømforsyningen din skulle holde spesifikasjonsmessig, kan en fullt belastet strømforsyning bli ustabil eller levere ujevne spenninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...