Gå til innhold

hvilket av disse skjermkortene burde jeg velge?


Anbefalte innlegg

endret litt jeg.

 

så hvilket av disse skal jeg gå for?

 

Asus EN6800 GeForce 6800 256MB DDR PCI-Express, Tv-Out/DVI-I, Retail

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305483&cks=PRL

 

PowerColor Radeon X800 256MB GDDR3 PCI-Express, 2xDVI/ViVo, Retail

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306143

 

Sapphire Radeon X800XL 256MB GDDR3 PCI-Express,Tv-Out, DVI-I, Full-Retail

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306372&cks=PRL

 

skal brukes sammen med et asus hovedkort og en amd64 3200 prosessor.

 

har ca 2500kr+ og bruke

Endret av marius90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bare skrive hvilke kort det er snakk om? Utrolig stress å gå inn på hver enkelt av de linkene for å sjekke :p

 

:Edit Men.. Prisen sier litt om ytelse her. Skal du bruke rundt 1500 er 6600GT et godt valg (gå for det billigste syns jeg da) Men skal du opp mot 2000 er X800 et meget godt valg, men ikke kortet du har valgt, det er for dyrt. Går for Connect3d kortet på PSData: http://www.psdata.no/ps.asp?it=110987 til 1895,-

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare skrive hvilke kort det er snakk om? Utrolig stress å gå inn på hver enkelt av de linkene for å sjekke :p

 

:Edit Men.. Prisen sier litt om ytelse her. Skal du bruke rundt 1500 er 6600GT et godt valg (gå for det billigste syns jeg da) Men skal du opp mot 2000 er X800 et meget godt valg, men ikke kortet du har valgt, det er for dyrt. Går for Connect3d kortet på PSData: http://www.psdata.no/ps.asp?it=110987 til 1895,-

Det er veldig stor ytelses forskjell på de dyreste kortene (2500-4000) i forhold til de litt billigere (1500+-). Selv om man normalt sett taper på å kjøpe det dyreste av ustyr, så er ytelse\krone ganske likt når det kommer til skjermkort. Eksempelvis kan man se at to 6600gt i SLI ikke kan måle seg med et 6800ultra.

 

Du får stort sett det du betaler for.

Endret av zappy
Lenke til kommentar

Ironisk? Skjønte deg ikke helt der, om du faktisk mente det. Jeg mener X800XL er et bedre valg, som i mange tester yter likt eller bedre enn 6800GT, et betydelig dyrere kort.

ATI sin teknologi som skal konkurere med SLI er ikke kommet enda, og er mange måneder forsinket. Faktisk frem i uvissheten.

ATI Radeon har fremdes dårlege drivere.

Så var spørsmålet beste kortet. Det er tross alt kortet man kjører og ikke prisen.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Dårlige drivere? Jaha? Hvis man skal kjøre Linux er det vel kanskje det, det har ikke jeg noe særlig greie på. Man Ati sine drivere fungerer helt ypperlig til Windows og alle spill jeg har prøvd.

 

Hvis man leser Hardware sin test av X800XL, så skjønner jeg ærlig talt ikke at man kan anbefale et 6800 256MB fremfor X800XL 256MB. Jeg hevder bestemt at et X800XL gir mer for pengene enn et 6800 256MB. Og ja, det er kortet man kjører, ikke prisen. Uansett hva man skulle kjørt, vil et X800XL være et bedre valg i mine øyne.

 

Jeg har selv et 6800LE nå, med 16 pipelines, og stortrives med det. Men hvis jeg skulle valgt i dag, og en liten prisklasse opp over 6800LE, hadde jeg ikke vært i tvil.

Lenke til kommentar

12 pipes og dyrere enn x800xl ?

 

Kortet du snakker om er betydelig tregere enn 6800GT, som må se seg slått av x800xl. Hvordan kan du påstå at det er et lurt valg?

 

Smart.. VELDIG smart. :nei:

 

Hersker ingen tvil? Bra bruk at det uttrykket. Synes nesten jeg ser Iraqs gamle Info-minister står og forkynner akkruat det.

Lenke til kommentar

Dessuten blir DDR(1)-minne brukt på det 6800-kortet, med en betydelig lavere frekvens enn X800XL´s 256MB GDDR3-minne. 600MHz på GeForce-kortet, 1000MHz på X800XL.

 

Jeg nøyer meg med diskusjonen her, og gir trådstarter en klar :thumbup: i valg av skjermkort.

 

 

marius90, du bør ikke starte så mange nye tråder i forbindelse med ny PC. Det holder nok med en fellestråd i "Hjelp til kjøp og salg av PC", eller en tråd her i Skjermkort-kategorien, da du tydeligvis lurte på skjermkort-valg.

 

Resten av PCen din så fin ut, men må si meg enig i _oDIn_ sin kommentar i den andre tråden du lagde isted ;) Til ditt bruk blir det sikkert kjempefint.

Lenke til kommentar
Kortet du snakker om er betydelig tregere enn 6800GT, som må se seg slått av x800xl. Hvordan kan du påstå at det er et lurt valg?

Jeg prøver ihvertfall å snakke om trådstarters spørsmål.

Og det gjør ikke jeg?

 

Du råder han til å velge 6800 istedenfor x800xl som er en del raskere.

 

Du sier jo også at ATI fortsatt har dårlige drivere? Når testet du ATI sine drivere sist? Når Radeon 8500 kom?

 

 

Kan du ihvertfall komme met ett godt argument til hvorfor han skal velge et kort som er tregere?

Lenke til kommentar

SLI ja, med de "fordelene" at man må ha kraftige og dyre strømforsyninger, samt driverprofiler til hvert enkelt spill der ytelseshoppet varierer fra 30-80% (ikke ekstakte tall). Støyen er vel heller ikke til å unngå. Da har man brukt drøye 5000,- på to skjermkort som i noen tilfeller gir bedre ytelse enn et 6800Ultra eller X850XT til 4-4500,-

 

Ja visst kan man kjøpe et kort først og et senere når behovet/budsjettet melder seg. Men da kan man sannsynligvis uansett kjøpe et nytt kort som yter mye bedre til den prisen man ga for det første kortet.

 

Utviklingsmuligheter? jeg syns ikke det.

 

Tanken bak SLI er god, veldig god. Men jeg syns det har for mange praktiske ulemper, som nevnt over. Og at man som oftest slettes ikke opplever en fordobling av ytelsen, selv om prisen blir fordoblet.

 

Jeg er spent på hvordan Ati´s AMR blir, om det har samme ulemper eller flere fordeler, og stiller meg 100% nøytral mellom Ati og nVidia. Jeg velger blikket i retning mest ytelse for pengene, samme hvilket kort det er.

 

Trådstarter har uansett valgt kort, og har valgt bra. Han har ikke nevnt noen ønsker om SLI, så jeg regner med at det vil holde i lange baner for han.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Litt of topic her.Leser her att det er prat om att Ati har dårlige drivere,det er ikke sant.Det som jeg syntes er litt dumt er at ATi kommer med offesielle hver mnd.Tenker da på folk som sitter med f.eks modem/isdn og skal laste ned hele driverpakka på 50-60 mb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...