Gå til innhold

Heve et kjøp 48 timer senre.


Anbefalte innlegg

Nagel, mangelbeføyelser kan nok ikke brukes her med mindre kjøper har spesifisert ovenfor selger at de må kunne legges sammen.

Enig, jeg. E.m.m. oppfyller han vilkåret "måtte kjenne til" i fkl. § 16 tredje ledd. Jeg har problemer med å se hvordan man kan prøve briller uten å oppdage at de ikke kan legges sammen.

 

(At han faktisk visste det, spiller jo mindre rolle hvis han vil krangle med butikken. Det er ikke akkurat noe de kan bevise.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en kan alltids spørre først om en kan bytte.

 

gjorde det på datakjeden, og var ikke noe problem å bytte til noe annet som virket bedre.

 

bytte og tilgodelapp er en service butikken kan gi hvis de ønsker, men er ikke lovpålagt. Å få pengene tilbake er det få butikker som prakiserer, med unntak de reklamerer for det.

 

 

 

Gjelder å spørre først

Endret av EG-s
Lenke til kommentar

Du skal jo kjøpe solbriller, og når du får tilgodelapp er det vel ikkje værre enn å gå i butikken å finne eit par?

 

Uansett var det litt merkeleg å kjøpe eit par til 2000 utan å vite at dei ikkje kan leggast saman.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker over det er det nok det som er en del av grunnen til at angrefrist ikke gjelder ved kjøp over disk: Du kan se på varen, ta på den og sjekke at det er varen du vil ha.

Når du etterpå kommer og "ikke skal ha den likevel" er det ren god service av butikken å la deg bytte den i en annen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jobber i butikk selv (fotobutikk), og har mange morsomme erfaringer med kunder. Det er mange kunder med forskjellig oppfatning av kjøpsloven. Noen mener de kan bytte også i vanlig butikk, selv etter vi viser de paragrafen om at det kun gjelder ved fjernkjøp. Men selv om de truer med forbrukerrådet, TV 2 hjelper deg og det som verre er, så hører vi aldri fra de igjen. Ei dame ringte oss en dag. Hun hadde kjøpt ett kamera til 4-5000 kroner, og et par uker senere så hun det på tilbud et annet sted til 2-300 kroner billigere. Hun krevde å få pengene igjen, for det var slik at hvis man kjøpte en vare, og så den billigere et annet sted, så hadde man krav på å få igjen mellomlegget. Jeg prøvde høflig å forklare henne at det ikke var tilfellet (hva er da vitsen med konkurranse?) men eneste hun svarte med var at hun skulle kjøre forbrukerrådet på oss... vi hørte aldri mer om den saken :!:

 

Ellers er det som mange sier her, god service om butikken tilbyr tilgodelapp. Om kunden er misfornøyd med et kjøp, og varen er i samme stand som da den ble solgt, lar vi kunden bytte eller få tilgodelapp, selv om det gjelder kjøp i 10.000 kroners klassen. Skal kunden få tilbake pengene, må kjøpet være av liten verdi, eller så må vi ha gitt kunden uriktig informasjon om produktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...