Exeter Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Jeg kjøpte Mandag, et par solbriller på Interoptikk I Karl Johan. Senre i løpet av dagen og dagen etter fant jeg ut at (siden de ikke kan klappes sammen) blir de rett og slett for store til å legge i lommen. Noe jeg ikke så i butikken. Men nok om det. Jeg fant ut at jeg ville heve kjøpet å heller finne noe annet Så jeg dro tilbake til butikken, å sa jeg ville heve kjøpet. Jeg kunne tilnåde få en tilgode lapp, men det var så langt de kunne strekke seg. Jeg så at man kan heve et kjøp hvis man levere varer tilbake innen rimelig tid og i samme stand som den var. Butikken sier at "DE" hadde en policy som tilsier at de ikke gjør slik. Jeg mener da at jeg har noen rettigheter på min side når det gjelder et slikt kjøp. Noen her som er flink med lover osv. Takker for all hjelp. Info om brillen: Navn: Dior Pris: 1950,- Lenke til kommentar
gorber Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Sorry. Kjøpt i butikk er kjøpt. Da har du ingen angrerett, med mindre butikken gir deg noe. Hvertfall ikke med en så tynn grunn som du har. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Angrerett gjelder kun ved kjøp over nett/telefon/postordre. Strengt tatt har du ikke krav på tilgodelapp engang, men de fleste butikker tilbyr dette. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) En avtale er i utgangspunktet bindende. Man kan bare heve et kjøp hvis den andre avtaleparten har misligholdt sine kontraktsforpliktelser. At solbrillene ikke kan legges sammen, kan under visse omstendigheter være å anse som en mangel etter forbrukerkjøpsloven, jvf. f.eks. § 16 første ledd litra b). Selger burde kanskje informert om at brillene ikke kunne legges sammen, men samtidig er dette noe du burde oppdaget da du kjøpte dem. Til den prisen der mener jeg likevel at selger faktisk burde opplyst uttrykkelig om det. Her kan du imidlertid få et bevisproblem. Edit: Hvis jeg var selger, ville jeg møtt kravet ditt med at du "måtte kjenne til" at brillen ikke kunne legges sammen, jvf. § 16 tredje ledd. Da står du svakt. Man har selv en viss aktsomhets- og undersøkelsesplikt ved avtaleinngåelse. Da det må antas at alle like briller av dette merket har samme "funksjon" (at de ikke kan legges sammen) vil avhjelp etter fkl. §§ 29 og 30 være umulig. Forutsatt at det er en mangel, jvf. ovenfor, kan du heve kjøpet etter lovens § 32 siden mangelen ikke er "uvesentlig". Dersom dette ikke er en mangel etter loven, har du egentlig ingen rettigheter. (Etter mitt syn har du ikke det.) Når det gjelder bytterett, har du faktisk ikke rett til å bytte dem en gang med mindre det fremgår av avtalen. (Ofte vil det være underforstått eller stå på plakater, etc.) Endret 11. mai 2005 av Nagel Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Nagel, mangelbeføyelser kan nok ikke brukes her med mindre kjøper har spesifisert ovenfor selger at de må kunne legges sammen. Til trådstarter: nei du har ikke krav på å heve kjøpet, men du kan jo spørre de om de ha randre briller som oppfyller dine kriterier (siden du får tilgodelapp mener jeg). Lenke til kommentar
austor Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Hadde jeg kjøpt et par Dior til 1900 kroner hadde jeg ville tatt og kjent på dem først, da ville jeg sansynligvis også kjent på stengene. Er det bare meg? De er greit om de tilbyr tilgodelapp, og om du fortsatt kan få det så råder jeg deg til det om du ikke skal ha brillene. Lenke til kommentar
coban Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 herregud, bytt dem til et annet par. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 bytt dem til et annet par. han har ikke noe krav på dette heller, siden det ikke er noe defekt med brillene han har kjøpt. Lenke til kommentar
carp Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Trådstarter skriver "siden de ikke kunne legges sammen", og da virker det for meg at han visste dette da han kjøpte dem. Du har ikke, som mange andre har påpekt, ikke rett til å bytte/få penge tilbake i denne saken. Men siden de lar deg få tilgodelapp er det vel bare å bytte brillene i et annet par? Du skulle jo briller siden du kjøpte disse, ikke sant? Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Jobber selv i butikk og slike folk er festlige. De gir seg ikke før du skriver ut det svart på hvitt at de ikke har rett til tilgodelapp en gang. Da tar de til takke med den ja. Så kommer de et år senere uten å lese på lappen at den er gyldig i 6 mnd Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 (endret) Et spørsmål! hvor kjøpe solbriller til 2 store høvdinger? er det virkelig verdt det?! Samme om de heter Dior eller Rakel Berit! Jeg hadde nok heller kjøpt noen til 100 spenn på den lokale bensinstasjonen Endret 12. mai 2005 av lavizh Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 nåja, eg kjøpte meg et par oakley til 3500. bedre briller har eg verken sett eller prøvd siden. men nå var eg såpass lur at eg fikk lov til å prøve dem ei stund i butikken, og med følge fikk eg også prøve dem ute. så når eg bestemte meg for å kjøpe dem, visste eg at de var disse eg skulle ha, og eg kom til å bli fornøyd. briller til 150 på den lokale butikken er greit nok å bare kjøpe sånn uten videre, men når de kommer over 1000 ville eg ha forsikret meg om at de var noe for meg. surt, men allikevel. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Det er faktisk god service dersom butikken lar deg bytte til et annet par (tilgodelapp). Lenke til kommentar
Rooster Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 <Offtopic> _Xorcist, hva het serien som du har bilde av i handle'n? Husker jeg så serien når jeg var yngre men ikke hva den het... </Offtopic> Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Hvis man ikke visste at de ikke kunne legges sammen og selger ikke opplyste noe om det kan det tolkes som en mangel. Fordi når det er noe som er veldig annerledes i forhold til de fleste andre i samme produktklasse skal kunde få beskjed. Hvis du fikk beskjed eller visste det har du dermed ingen rett til noen ting, så tilgodelapp er jo snilt av butikken. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Bytt de i noen andre. Du har litt å velge i når du går for en prisklasse rundt 2k. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Hvis man ikke visste at de ikke kunne legges sammen og selger ikke opplyste noe om det kan det tolkes som en mangel. Fordi når det er noe som er veldig annerledes i forhold til de fleste andre i samme produktklasse skal kunde få beskjed. Hvis du fikk beskjed eller visste det har du dermed ingen rett til noen ting, så tilgodelapp er jo snilt av butikken. her er spørsmålet hvor langt du kan dra den mangelbeføyelsen. Selv ikke jeg (faktisk) ville greid å dra den så langt. Når en har mulighet til å se brillene i butikken, så er IKKE de stengene det vanskligste å finne ut av. Jeg mener; kjøper du solbriller, så prøver du dem vel på? eller kjøpte trådstarter briller til 2000 bare fordi de ser pene ut? Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 <Offtopic>_Xorcist, hva het serien som du har bilde av i handle'n? Husker jeg så serien når jeg var yngre men ikke hva den het... </Offtopic> <OT> Star Trek: The Next Generation </OT> Lenke til kommentar
Grokster Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Hvis man ikke visste at de ikke kunne legges sammen og selger ikke opplyste noe om det kan det tolkes som en mangel. Fordi når det er noe som er veldig annerledes i forhold til de fleste andre i samme produktklasse skal kunde få beskjed. Hvis du fikk beskjed eller visste det har du dermed ingen rett til noen ting, så tilgodelapp er jo snilt av butikken. her er spørsmålet hvor langt du kan dra den mangelbeføyelsen. Selv ikke jeg (faktisk) ville greid å dra den så langt. Når en har mulighet til å se brillene i butikken, så er IKKE de stengene det vanskligste å finne ut av. Jeg mener; kjøper du solbriller, så prøver du dem vel på? eller kjøpte trådstarter briller til 2000 bare fordi de ser pene ut? dette er jo bare tull du hadde klart det glatt Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Hvis man ikke visste at de ikke kunne legges sammen og selger ikke opplyste noe om det kan det tolkes som en mangel. Fordi når det er noe som er veldig annerledes i forhold til de fleste andre i samme produktklasse skal kunde få beskjed. Hvis du fikk beskjed eller visste det har du dermed ingen rett til noen ting, så tilgodelapp er jo snilt av butikken. Men man stiller veldig svakt i og med at brillene er kjøpt i butikk. Og man derfor har mulighet til å se på dem før man kjøper dem. At det ikke er mulig å legge dem sammen er noe som er veldig lett å se i det øyeblikket man får brillene i handa. Når butikken i tillegg har vært grei å tilbudt tilgodelapp, så er det ikke noe å klage på. Hvis det ikke er godt nok, så er det kanskje andre motiver for ønsket å få levere dem tilbake enn manglende mulighet for å legge dem sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå