Gå til innhold

Makro i excel - Samle tall til sum

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg leverer inn mobilregningen til jobben hver måned, der jeg får dekt alt som ringes mellom 8-16 på hverdager. Istedenfor å sitte å tusje over alt jeg har ringt på en spesifisert regning så har jeg tenkt til å markere det i excel, og lage en makro som automatisk regner ut summen i de feltene jeg har markert.

Her er et bilde som viser hvordan excel dokumentet vil se ut

eks.JPG

Jeg vil altså at summen som er markert med gult i det høyre feltet skal samles til en totalsum nederst i dokumentet.

Er det noen som kan hjelpe meg litt på vei her?

Her er excel-dokumentet det gjelder.

Endret av jh_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du sørger for at kolonnen med klokkslett (B) har formatet TIME, kan du bare loope igjennom radene og sjekke klokkeslettet i hver celle i kolonne B med en enkel if-konstruksjon og addere summene i kolonne G.

Når det gjelder hverdag/helg er det mer komplisert. Du kan enten velge et TIME/DATE-format sim inneholder dagindikatorer, ma,ti,on osv og sjekke på det, eller bruke en mer avansert kalenderfunskjon. Jeg ville ha testet det første.

Mine kjappe tanker. Er ikke spesielt flink i VBA.

Lenke til kommentar
Hvis du sørger for at kolonnen med klokkslett (B) har formatet TIME, kan du bare loope igjennom radene og sjekke klokkeslettet i hver celle i kolonne B med en enkel if-konstruksjon og addere summene i kolonne G.

Når det gjelder hverdag/helg er det mer komplisert. Du kan enten velge et TIME/DATE-format sim inneholder dagindikatorer, ma,ti,on osv og sjekke på det, eller bruke en mer avansert kalenderfunskjon. Jeg ville ha testet det første.

Mine kjappe tanker. Er ikke spesielt flink i VBA.

oisann, ser jeg har skrevet feil her :blush:

Det er det høyre feltet som skal samles

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...