Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router el. som kan fordele båndbredde

Anbefalte innlegg

Behøver tips om utstyr som kan benyttes for å fordele tilgjengelig båndbredde. I bedriften kommer vi mest sannsynlig til å leie inn en 4Mbit/s eller 8Mbit/s linje, men ønsker å kunne fordele dette slik at en del av nettet maks. får bruke 1Mbit/s, en annen 2Mbit/s osv.

Ser i grunnen for meg en router eller tilsvarende med slik funksjonalitet, ønsker en "boks" og ikke å benytte en PC. Bør kunne fordele med ulik begrensing på 2 til 4 forskjellige porter. Hva slags prisklasse må man opp i for noe slikt som er stabilt, men samtidig ikke "ekstremt"...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du er ute etter er en router med traffic-shaping. Dette finnes veldig ofte på reinspikka brannmurer. Se etter firewall og traffic-shaping i diverse webshops. Evt. bruk prisguiden her.

Du må nok ut med alt i fra et par tusenlapper og oppover.

Siden dere ikke skal ha noe mer enn 8Mbit internettforbindelse trenger du ikke noe voldsomt utstyr for å få det til.

Skal kikke litt rundt og se om jeg finner noen passende produkter.

Lenke til kommentar

Har halvt planer om å sette opp en Cisco PIX 501 som ytre brannmur (uten NAT+DHCP), men hvis en tilsvarende enhet med traffic-shaping finnes så kan det være meget interessant.

Linjehastigheten kan øke i fremtiden, men vi starter nok på dette.

Lenke til kommentar
Da spør jeg deg, hvorfor skal du absolutt ha en boks fremfor en PC? En PC er mer skalerbar, enklere å tilpasse ned til den minste detalj, og sist men ikke minst uhorvelig mye billigere når man ser på hva man får for pengene.

Dette skal stå i et bedriftsmiljø hvor høy oppetid i forhold til "mekketimer" er viktig. Derfor ønsker vi en "boks", og hvor vi evt. kan tegne serviceavtaler.

Hadde jeg kjørt noe slikt hjemme, hadde en gammel utrangert PC fått jobben :)

Lenke til kommentar

Se gjerne på zywall serien til zyxel. Jeg bruker en zywall 5, på jobb. Den fungerer glimrende, og er lett å konfigurere. Mener den koster ca. 4000,-

Det finnes sikkert mange andre bokser på markedet. Vet at Cisco har mye snacks, men de blir fort dyre.

Lenke til kommentar

Ser at http://www.mpx.no har en del forskjellige brannmurer.

Jeg ville tatt kontakt med dem og fortalt om hva du trenger, så hjelper de deg nok med en løsning.

Eventuelt kan du ta kontakt med Cisco, Zyxel, Netscreen eller Fortinet for eksempel.

Er enig i at det er bedre å ha en "boks" stående i en bedrift og service-avtaler er nesten et must.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...