random_wannabe Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Hei. Jeg lurer på noe; Hvis man er småbøllete på barneskolen og skulker titt og ofte, kan det gå utover deg videre i livet? Jeg vet man er mer fri i barneskolen enn ungdomsskolen og alt sånn, men kan det være sånn at rektor/lærer skriver noe på CV'en min som kan ødelegge? Spør om dette fordi jeg iløpet av denne våren ikke har vært snilleste gutten i klassen. Mvh. -Lilleslem Lenke til kommentar
operaman Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Tror ikke læreren kan gjøre så mye før i 8. og utover. Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Hvis man er småbøllete på barneskolen og skulker titt og ofte,kan det gå utover deg videre i livet? Ja, du kan slite på ungdomsskolen, videregående osv. Lenke til kommentar
px Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Hvis du lærer det du trenger av fag, og ikke presterer å bli satt til spes.ped. eller "vanskelig unge" greier, så herper ikke systemet ting for deg. Men, du starter jo på en litt teit måte, og risikerer jo at du ikke klarer å legge om til gullunge på ungdoms og videregående. Og da setter lærerne deg i bås, og hvips, så har det ødelagt for deg allikevel. Dessuten, hva er poenget med å være bøllete? Hvis du har problemer med kravene fra barneskolen lurer jeg på om du gidder møte opp til ungdomsskolen? eller videregående.... Forresten, vær klar over at lærerne på barneskolen og ungdomsskolen prater sammen om i hvilke klasser de putter de "slemme" ungene, gjerne hos en strikt lærer.... Og advarer alle lærerne mot de.... slemt men sant. Så... Oppfør deg du. Endret 11. mai 2005 av petter; Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Jeg har ikke hørt at lærere fra barneskolen sender rapporter videre til ungdomsskolen om f.eks oppførsel, kompetanse ol, så jeg tror det er lite sannsynlig at du vil komme til å slite på den måten. Det som derimot er verre er om du, gjennom din "latskap", har gått glipp av det nødvendige faglige grunnlaget som trengs for å klare seg bra på ungdomsskolen. Hvis du er av den typen som gjerne tar ting for gitt, og tenker på å sjerpe seg på ungdomsskolen, kan det være at du har gått glipp av viktig opplæring som du garantert kommer til å få bruk for på ungdomsskolen. Et eksempel fra virkeligheten (det kan ligge andre ting bak også, men du tar hintet): En jeg gikk i klasse med på barneskolen gadd aldri å ta seg bryet med å lære gangetabellen, han sliter nå med 2 i matte. Jeg lærte gangetabellen ivrig på rams og har nå 6 i matte. Edit: Petter var litt før meg. Endret 11. mai 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
px Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Ifølge lærere jeg har pratet med snakker barne og ungdomsskolelærerne sammen om vanskelige unger... Lenke til kommentar
cheeplix Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Du legger deg til elendige vaner som kan være vanskelige å bli kvitt. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Et eksempel fra virkeligheten (det kan ligge andre ting bak også, men du tar hintet): En jeg gikk i klasse med på barneskolen gadd aldri å ta seg bryet med å lære gangetabellen, han sliter nå med 2 i matte. Jeg lærte gangetabellen ivrig på rams og har nå 6 i matte. Edit: Petter var litt før meg. Jeg kunne ikke, og kan fortsatt ikke, gangetabellen og greier meg forholdsvis bra. Lenke til kommentar
Timur Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Jeg kunne ikke, og kan fortsatt ikke, gangetabellen og greier meg forholdsvis bra. Hvordan klarer du deg på tentamener da? I følge profilen går du i 10. Klasse Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 På de fleste steder snakker lærere på barne og ungdomsskole sammen før overgangen til ny skole. Vær også klar over at så lenge du starter på en ungdomsskole i samme kommune som du gikk på barneskolen, så følger elevmappen deg. Der ligger det kopier av offisiell korrespondanse mellom skole og hjem, samt alvorlige disiplinærsaker. I følge arkivlovgivningen oppbevares disse opplysningene i minst 10 år etter at du er ferdig på ungdomsskolen. Lenke til kommentar
simes Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Jeg kunne ikke, og kan fortsatt ikke, gangetabellen og greier meg forholdsvis bra. Moralen er: Du trenger ikke kunne gangetabellen. Du trenger kun å forstå den. Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Moralen er: Du trenger ikke kunne gangetabellen. Du trenger kun å forstå den. Man har også en viss kalkulator som man kan bruke :!: Jeg tror jeg var lur når jeg prøvde å både skaffe meg basiskunnskaper og sosiale kunnskaper på barneskolen. Du bør begynne å konsentrere deg om det faglige, da siste del av barneskolen legger grunnsteinen til hvordan du klarer deg videre i livet. Bare et råd. Lenke til kommentar
random_wannabe Skrevet 12. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2005 Vel, faglig er jeg så og si super, er en av de 5 sterkeste i alle fag i klassen, så der er jeg ikke svak. Men jeg kan desverre ha en tendens til å ikke få med meg alt, siden jeg visstnok har denne oppfatningen: Håvard er en fagsterk gutt som klarer det meste og hopper i det, han har desverre en tendens til å få vite ting lenge før alle andre, og følger dermed ikke med i timene så godt han burde når de andre lærer det. Det at lærer og ungdomsskolen snakker sammen vet jeg, men diverese lærer fra US og rektoren der har møtt meg og det så ut som de syns jeg var veldig høflig. Har den lille gaven at jeg kan sjarmere de jeg vil, den har vært veldig nyttig. Og dere som sa at jeg ville fått uvanen og gå hjem i skoletiden på US, dere kan nok ta det med ro. Det er nemlig 1 mil hjem til meg, og rutebussen går 2 km unna. Desuten vil jeg klare meg bra i livet, og kan styre meg, dette er nok en liten "hevn" til "drittsekkene" av lærerne som går på instinkter . Til slutt vil jeg bare si takk for dere som har svart på denne tråden, det var opplysende. Mvh. -Lilleslem Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Man klarer seg alltids.. Hvis du søker allmenne fag på VGS, så er GK nesten som repetisjon fra ungdomsskolen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå