Tynnbart Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Hei! Kjøpte meg en bærbar her forleden dag. Fikk med en slik http://www.linksys.com/products/product.as...cid=36&prid=665 til nettverk. Kjøpte til en skjøteledning til usb og monterte den senderen i takvinduet på loftet. Nå får jeg inn 7-8 usikrede nettverk som jeg kan koble meg opp mot. Er det straffbart om man blir oppdaget ? Bare lurer ....(sitter på naboens 2 mbit linje nü ) Endret 11. mai 2005 av Tynnbart Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Nei, det er ikke straffbart (men jeg vil påstå det er uetisk). Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Kjør på du. Om de ikke har vett til å sikre linjene sine så. Men kanskje vær litt forsiktig, så de ikke merker det. Ikke download 24/7.... Lenke til kommentar
acon Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Det er ikke lov, dvs at hvis de som eier linjen merker deg, kan de anmelde deg. Inntil de oppdager deg, er det vel heller det vi kan kalle umoralsk. Gjør som du vil. Skulle de anmelde forhold blir det neppe noen sak utav det. Heller "henlagt pga bevisets stilling " Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Har du noen dokumentasjon som støtter opp under utsagnet ditt acon (mener ikke å være stygg og kranglete, vil bare vite om de eventuelle lovene du tenker på)? Endret 11. mai 2005 av Nostradamus Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Hvordan kan dem finne ut at det er deg uansett? Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Det er jo naboen som sprer rundt seg med radiostråler. Når folk ikke gidder å sikre nettet sitt så er det deres problem. Når det gjelder det etiske så ser ikke jeg noe problem med å "låne" litt linjekapasitet. Det er jo tross alt de som bombarderer deg og pc'en din med stråling:) Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Jeg er i utgangspunktet enig i at så lenge folk ikke sikrer nettverket sitt, så kan man låne litt båndbredde for å surfe på nettet. Bruker man derimot all kapasitet på linjen, til nedlasting eller lignende er det bare dumt. Man skyter seg som oftest i foten, da folk begynner å sjekke hvorfor den kjappe linja dems plutselig er treg. Vips så er nettverket sperret. Dette er kanskje ikke noe problem i store byer hvor man da bare velger neste usikrede nettverk. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Tynnbart: Hvorfor ikke ringe på døra til naboen, si at nettverket hans er åpent for alle, tilby deg å sikre det, og foreslå at som betaling for jobben kan du få lov til å surfe på linja hans (selvsagt bare surfe og laste ned enkle småfiler, ikke leeche som ei hore og strupe nettet hans)? Lenke til kommentar
acon Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Har du noen dokumentasjon som støtter opp under utsagnet ditt acon (mener ikke å være stygg og kranglete, vil bare vite om de eventuelle lovene du tenker på)? ER temmelig sikker ja.. vet ikke hvilke paragrafer og kan dermed ikke dokumentere, men jeg mener jeg har lest en slik lov på lovdata.no... Skal se om jeg finner ut hvilken, kan hende jeg tar feil også... Lenke til kommentar
Panofix Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Et lite tips før du går i gang: Tenk om kisen med nettverket usikret fortsatt bruker ISDN - da ville det blitt rimelig dyrt for deg. Heldigvis håper jeg ingen virkelig gidder å sitte foran en nettleser som aldri blir ferdig med å laste sidene Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Fremdeles hans problem om han lar sitt trådløse nettverk være åpent for alle! Lenke til kommentar
godal Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 dette er bare lovlig dersom du har grunn til å tro at naboen din har et åpent nett fordi han ville at folk skulle kunne bruke det fritt. Hvis du skulle bli dømt for det vil jeg anta at det muligens ikke er straffbart. Lenke til kommentar
acon Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 dette er bare lovlig dersom du har grunn til å tro at naboen din har et åpent nett fordi han ville at folk skulle kunne bruke det fritt. Hvis du skulle bli dømt for det vil jeg anta at det muligens ikke er straffbart. Nå tror jeg ikke politiet ville ha prioritert en slik anmeldelse. Lenke til kommentar
godal Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 dette kan sammenlignes med å låne en ulåst sykkel, uten å spørre, når eieren er borte, og sette den tilbake etterpå. Tror ikke det blir noen stor sak av det nei... Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 (endret) Det er ikke straffbart å benytte seg av et åpent, usikret nett. Det finnes ihvertfall meg bekjent ikke rettspraksis på dette. Er nettet derimot sikret og du må omgå sperrer for å benytte det er det straffbart Edit: Den teoretiske muligheten til å staffeforfølge bruk av andres (åpne)nett finnes nok i str.lovens §261, §393, ved å "rettsstridig bruker eller forføyer over en løsøregjenstand som tilhører en annen" men igjen, har ikke sett rettspraksis på dette Endret 13. mai 2005 av Frekkas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå