Gå til innhold

Flashe BIOS: To filer å velge mellom!

Eirik2

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg må flashe BIOS pga et infinite loop-problem med grafikken.

Jeg har et DFI WT70-EC hovedkort med BIOS av typen Award Modular BIOS v6.00PG.

Når jeg går inn på DFI sine sider og leter opp siste driver for denne BIOSen så heter fila 850D0A29.bin. Får med AWDFLASH.EXE og en txt-fil i tillegg.

Om jeg går inn på fujitsu-siemens sine hjemmesider og leter opp maskinen min via serienummer så får jeg også noen filer for BIOS-upgrade. De er for samme hovedkort, men jeg får nå AWDFLASH.EXE, START(.BAT?) og 850f0a16.BIN

Som newbie-flasher gjør naturlig nok disse forskjellene at jeg blir en smule nervøs. Det er ikke en option å bæsje på leggen i forbindelse med flashingen.

Vil begge disse filene være OK?

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slapp av, helt vanlig problem. Hovekortprodusenten har alltid den aller siste BIOS'en ute før PC-produsenten gidder å legge den på sin side. Det kan være mange versjoner forskjell mellom de to.

Men hvis du går direkte til hovedkortprodusenten så vær sikker på at det er NØYAKTIG samme hovedkort det er snakk om. Uansett så skal man få en feilmelding før man flasher med feil bin-fil.

Lykke til!

Lenke til kommentar

OK, takk! Og den feilmeldingen får jeg faktisk når jeg klikker i gang "start"-fila. Vel og merke under windows, men likevel. Det står at "Program file does not match you system" Dette var altså fila fra Fujitsu.

Da får jeg heller kjøre DFI-filene.

Så vidt jeg vet er det bare ett WT70-EC hovedkort, og det ser ikke ut til å være noen aktuelle alternativer hos DFI . Jeg har kjørt diverse tester (esupport/everest) og kommer alltid frem til at jeg har OEM Sign-On: WT70-EC V1.3 FSC 10/16/2001

Jeg velger naturlig nok den nyeste versjonen på lista.

Eneste som kanskje er litt urovekkende er at den driverversjonen jeg har (16.10.2001) ikke står på lista over de driverne jeg skal laste ned.....

Det er ikke akkurat foolproof dette her.... :ermm:

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar

Neida, det med windows var bare en test. Jeg har ikke fått kjørt noen av fillene fra DOS, for når jeg bruker bootdisken (fra bootdisk.com-flashvarianten) så får jeg noe sånt som "invalid drive specified" når jeg skal kopiere over filer. Jeg får heller ikke skiftet fra A: til C:.

I tillegg har jeg en funksjon som kjører awdflash.exe når jeg holder inne alt+F2 ved oppstart. Denne finner disken, leser i 2sek for så å låse maskinen. Må da restarte manuelt.

Ingen av disse (boot/alt+F2) har jeg enda prøvd med filene fra DFI, må vite. Men jeg mistenker at det er noe med bootdisken som kødder det til med drive. Ikke vet jeg. Noen som vet? :)

TXT-fila bare ramser opp de forskjellige driverutgivelsene. Men jeg har snust opp noen andre bruksanvisninger.

Men vil dere anbefale meg å bare kjøre på med DFI-filene om jeg får det til å funke?

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd å kjøre awdflash fra bootdisk med fila fra DFI og det gikk fint. Ihvertfall til jeg hadde kjørt backup på old. Etter dette fikk jeg "Program file does not match you system" sure you wanna program?

Så nå ser det altså ut til at jeg sitter med TO filer som begge i utgangspunktet skal være riktige, men ingen av dem "passer til mitt system".

Jeg kikket litt på nettet, men finner egentlig ikke noen klare vink.

Skal jeg bare dundre på og gi F i advarslene? :ermm:

Eirik

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...