Gå til innhold

Har kjøpt; Canon MVX 330i, et godt kjøp?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har veldig lyst på videokamera og nå etter konfirmasjonen

min har jeg muligheten. Kameraet vil brukes mye ute, og det blir nok mye løping som skal filmes. (Har ikke helt peiling på dette, så det kan godt hende at alle kameraer

er gode til å filme fart, men skal kunne filme "løpefart" uten noen spessiel nedgang på kvaliteten.)

Det skal i sommer medringes på reiser, ofte med fly, så ett lett kamera og lite kamera er

vel en fordel, men jeg krever det ikke.

Kameraet skal koste max 12 000,- , men helst ikke mer enn 8 000 - 10 000.

Skal ha en del zoom, helst 20* optisk, da det blir ofte mye filming av ting langt borte. (gjerne mer enn 20* også, så lenge det holdes under maxprisen min.)

Har fått med meg at det er del forskjell i kavlitet fra linse til linse,

så en god linse vil jeg også ha.

Selvfølgelig skal jeg ha DV inn/ut.

2,5" LCD skjerm

Skal ikke ha noe brukt kamera heller :D .

Så jeg krever meget god kavlitet uten at det prisen stiger over 12 000,

men selvfølgelig jeg tar det billigste som tilfredstiller mine krav og ønsker.

Stemmer det forresten at kameraer er veldig billige, hvis du kjøper dem fra USA på nettet? :hmm: Er det noen ulemper ved å evt. kjøpe derfra?

Men satser på å kjøpe ett fra en norsk butikk.

TSP :)

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du hovedsaklig filme ute, vil jeg anbefale deg et kamera med 3CCD brikker. Dette er en teknologi som i forskjell fra 1CCD kamera har en CCD brikke for hver primærfarge. Resultatet er skarpere bilder med finere farger. Eneste ulempen er at man innendørs kan kreve litt mer lys enn tilsvarende kamera med 1CCD. Men i prisklassen 10-12.000 skal ikke dette være noe problem. Utendørs vil 3CCD kamera gi deg betraktelig bedre bilder enn de fleste 1CCD kamera i tilsvarende prisklasser.

Jeg tenker helt umiddelbart på Panasonic GS-250. Det har 3CCD brikker og koster ca. 11-12.000 kroner. Det er ikke av de minste kameraene, men jo mindre kamera du har, jo dårligere optikk er det gjerne på de, svakere mekanikk og man betaler for at de er små også. Men det er absolutt ikke vanskelig å ta med seg rundt omkring dette kameraet her heller. Det har vel 10x optisk zoom, men hvis du ønsker mer så kan man kjøpe teleconverter. Husk imidlertid at mer enn 10x optisk zoom krever stativ for at det skal være noen vits å bruke det... for når du zoomer til f.eks 15x optisk zoom, så vil hver eneste lille håndbevegelse også forstørres 15x. Ofte så er det de billigste kameraene som har masse zoom, da de må ha noe annet enn bildekvalitet å skilte med, og legges det mye penger i mye zoom, legges det ikke like mye penger i bildekvaliteten. Mye zoom gjør også optikken dårligere med dårlig lysstyrke og optisk kvalitet. Panasonic bruker også Leica-lisensiert optikk. Leica er en av verdens to-tre aller beste optikkprodusenter, og optikken på dette kameraet er basert på Leica sin optikk. Kameraet har også dv inn/ut, og selv om jeg ikke er sikker på hvor stor skjermen er, så er jeg ganske så sikker på at den tilfredsstiller ditt krav på 2,5". Husk bare at større skjerm krever mer batteri, og da går batteritiden ned.

Ulempene med å kjøpe fra USA er at du mister norsk reklamasjonsrett på fem år. Du får ved å bestille fra utlandet bare ett års garanti. Ofte må du også sende kameraet tilbake til USA for å få kameraet fikset om noe galt skjer (tar laaaang tid). Også må du huske på å kjøpe PAL versjon (europeisk tv-system), og disse er gjerne dyrere enn NTSC versjon (amerikansk tv-system) i USA. Ofte må man også kjøpe noen overganger og slikt da strømsystem ikke er det samme i USA som i Europa/Norge. Husk også at du må legge til frakt, og moms. I bunn og grunn skal du få det ganske mye billigere for at det skal veie opp ulempene.

Lykke til med kamerakjøpet :)

Lenke til kommentar

Fant kameraet her ja

Hmm, var visst mye å tenke på ja, men hjelper bildestabilisator hvis du

har mye optisk zoom? Er jo mange kamerarer som har det, men er virker stabilisatorene egentlig som de skal?

Får vel tenke over den ulempen med mye zoom da :hmm: .

Skjermen var vel kanskje noe høyt krav, men bare jeg kan se på en skjerm enn inn i selve kameraet er det greit.

USA virket nok ikke så bra allikevel da, hadde vel ikke tenkt til det allikevel,

vet bare om en som kjøpte et kamera 7000-8000 billigere der enn her med frakt visstnok.

Blir mest ute, mulig at det blir en del når det kan være mørkt ute også,

egentlig leter jeg vel kanskje etter et kamera tilpasset det meste.

Og; er ikke noe ekspert på dette med videokameraer, så vær tålmodige.

TSP :)

Lenke til kommentar

Runar sier mye klokt. Hør på han :thumbup:

Bildestabilisatorer er oppskrytt mener nå jeg. Hvis jeg skulle hatt stabile bilder ville jeg heller kjøpt et tungt kamera eller hengt noe tungt på det.

Med mindre du skal drive naturfotografering av ville dyr, så er det ikke noe fordel med mye zoom. Gå heller nærmere inn på motivet.

XM1 må du isåfall kjøpe brukt og det ville han visst ikke ha...

Lenke til kommentar

Var egentlig det jeg tenkte meg, det med at bildesatbilisator var oppskrytt

og zoom er vel egentlig det samme ;) .

10* Optisk ja... Kan noen gi meg en indikator på hvor mye det er? Hvis noen har et kamera med 10* ta gjerne bilde. Men jeg bare lurer på hvor mye det zoomer egentlig.

Lenke til kommentar
10* Optisk ja... Kan noen gi meg en indikator på hvor mye det er? Hvis noen har et kamera med 10* ta gjerne bilde. Men jeg bare lurer på hvor mye det zoomer egentlig.

Vanskelig å forklare, men hvis du har kjennskap til fotografering, så tilsvarer det en linse på ca. 35-350mm. Det er ganske kraftig det altså.

Her er et bilde tatt på ca. 30mm

post-81-1116055883_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Og med 20 ganger optisk da kan man vel nesten se inn vinduene :innocent::tease: .

Men sett at jeg hadde vært fast bestemt på å kjøpe ett med 16-20* Optisk zoom,

hva ville dere anbefalt da?

Edit: Litt off-topic: Men hvor mye vil et evt. stativ koste?

Lenke til kommentar

Stativ koster alt fra 200 og oppover, men disse billigste vil nok ikke klare å holde kameraet ditt særlig stødig. Gir du 5-700 kroner bør du få et greit videostativ med dempede hoder for jevne bevegelser, og gir du enda mer (1-2000) får du stødige (men tunge) greier.

Forskjellen mellom 10x og 20x er nok ikke så stor som man skulle tro. Er ikke helt sikker på utregningen her, men det er nok dobbelt så nær som 10x. Dvs at du kan gå 25% inn fra hver side på 10x bildet, så har du utsnittet på 20x. Mulig jeg tar feil, så fint om noen kan rette på meg om det er tilfelle.

Til slutt; Vet ikke om noen kamera med omtrent samme bildekvalitet med 16-20x zoom. Canon har noen med mer zoom, men disse sliter i innebelysning, har motorstøy og ikke samme muligheter for mikrofoner, lys og så videre. Panasonic har også noen ultrabillige modeller med hele 24x optisk zoom, men også disse sliter litt i innebelysning.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Hei, nå har jeg endelig etter mange års misunnelse til andre som har det,

har jeg nå skaffet meg et kamera, kameraaet heter Canon MVX330i.

Det virker veldig bra og lå i min prisklasse, han som ekspederte oss sa de hadde mange fornøyde kunder som hadde kjøpt det.

Kameraet fikk jeg for 6999,- pluss at jeg kjøpte en liten pakke med 4 kasetter inkludert en rensekasset til 299,-

Kjøpte og en kameraveske 749,- (Lowerpro D-Res 240 AW kamera bag)

Pappa ville at vi skulle få det enkelt så vi fikk en rabatt på 47,- kroner :D .

Altså ble det 8000,- totalt.

Syns dere jeg har gjort et bra kjøp?

Lenke til kommentar

Kamera har jeg lien erfaring med, men jeg vet at Lowepro sine bagger er gode. Sikkert ikke all verdens kvalitet på tapen, men det gjør ikke noe i begynnelsen. Når/hvis du skal lage noen større , seriøse prosjekter så burde du vurdere å kjøpe noen dyrere taper. Husk også å ikke spill over gammelt materiale. Da har det en lei tendens til å bli ødelagt.

Happy filming! :w00t:

Lenke til kommentar

Tapen var jo på tilbud da, en tilbudspakke, men du har vel rett ;) .

Selvfølgelig glemte jeg DV-kabel, trodde faktisk det fulgte med... Det var jo en USB-kabel (til bildene), men alle har da vel en USB-kabel (hvertfall ikke så vanskelig å få tak i, de fleste har jo det)!

Dessuten skal jeg hovedsakelig filme med et slikt kamera ikke ta bilder :hrm: . Er sur

ja, syns bare det er så unødvendig at det ikke følger med DV-kabel og dermed må kjøpe det senere og dermed må vente med å ta inn ting på PCen.

Ikke spille over gammelt materiale? Mener du at du har hatt noen uhell med å glemme deg, eller angre selv. Eller at kasettene ofte blir ødelagte hvis du bruker dem mer enn en gang?

Noen som forresten har noen erfaringer med kameraet?

Lenke til kommentar

Et eksempel var en gang vi skulle lage en skolefilm. Vi bare tok den første og beste tapen vi hadde og begynte ta opp. Når vi så kom hjem så fant vi ut at alle klippene var ødelagte. Vanskelig å beskrive, men det så ut som man spolte, mens den spilte i vanlig hastighet. Med sånne striper over skjermen.

Lenke til kommentar
Vanskelig å beskrive, men det så ut som man spolte, mens den spilte i vanlig hastighet. Med sånne striper over skjermen.

Kommer av skitt på videohode. Må renses med rensetape. Kan også ligge noe skitt på tapen, men det skal ikke skje ved normal bruk.

En mini-DV tape kan brukes ganske mange ganger før den blir slitt... de middels dyre (70-90 kroner) duger best til gjenbruk. De dyrere (100-140 kroner) bør imidlertid kun brukes til mastring. Kvaliteten er den samme, men den bevarer signalene lenger og sterkere. De aller dyreste (-> 200 kroner) er stort sett de med IC memory, og skal brukes da man vil sette index points på kassetten. Dette må kameraet støtte. Ellers ingen grunn til å velge disse aller dyreste fremfor de middels dyre.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig glemte jeg DV-kabel, trodde faktisk det fulgte med... Det var jo en USB-kabel (til bildene), men alle har da vel en USB-kabel (hvertfall ikke så vanskelig å få tak i, de fleste har jo det)!

Mange ganger er det som føles dumt eller urettferdig faktisk gjort for å bedre kundenes valgfrihet og for å kutte vekk unødvendige utgifter for kunden.

DV-kabel følger ikke med noen kamera for tiden. Kjøper man firewire kort, følger det ofte med DV-kabel, og derfor legges ikke dette med kameraet da det ville blitt en unødvendig utgift for kunden. Kanskje det ikke er av interesse for kunden å overføre til datamaskin heller (voksne og eldre personer hovedsaklig) og disse ville kanskje syntes det var dumt at de måtte betale for en unødvendig DV-kabel. DV-kabelen er stort sett standard 4-4 pin eller 4-6 pin og lett å få tak i. USB kabelen kan være av en litt spesiell standard (kan variere fra kamera til kamera) og legges derfor med da de ikke er så lett å få tak i løst.

Det er det samme med digitale stillbildekamera... det følger ikke med store minnekort for å spare kunden for unødvendige kostnader om de har minnekort fra før, eller ønsker et større eller mindre minnekort enn det som ville fulgt med kamera.

Lenke til kommentar
Kommer av skitt på videohode. Må renses med rensetape. Kan også ligge noe skitt på tapen, men det skal ikke skje ved normal bruk.

Hmm... Dette virker ikke logisk. For jeg har opplevd dette flere ganger, med flere forskjellige kameraer og taper. Og fellesnevner er alltid at jeg spiller over noe annet.

EDIT: Jeg kan jo legge til at TSP har satt seg selv i et lite hjørne, da han ikke har firewire på PC'en. Ikke tør han putte inn kort selv heller. Forhåpentligvis finner han en lokalfyr som har peiling.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
Hmm... Dette virker ikke logisk. For jeg har opplevd dette flere ganger, med flere forskjellige kameraer og taper. Og fellesnevner er alltid at jeg spiller over noe annet.

Jeg har ikke all verdens erfaring med dette på kamera, men har ikke skjedd meg... enda.

Ellers bruker vi standard DV taper på jobben for mastring av overspillingsjobber, kopieringsjobber og lignende. Selve tapen på disse er identiske med mini-DV, men selve kassetten er større og fås i lengder opp til tre timer. Disse er brukt et utall ganger, og kun ved ett par anledninger har vi fått digital støy på båndet, og kun i få sekunder. Kanskje maskinene som tar opp på disse kassettene er mer nøyaktige? I såfall er det kameraets skyld, og ikke tapen, at opptak blir ødelagt.

Lenke til kommentar
EDIT: Jeg kan jo legge til at TSP har satt seg selv i et lite hjørne, da han ikke har firewire på PC'en. Ikke tør han putte inn kort selv heller. Forhåpentligvis finner han en lokalfyr som har peiling.

Måtte du si det da? :p

Ja jeg satte meg nok selv i et hjørne der ja, visste ikke at det var så mye som måtte fikses.

Var vel litt forhpningsfull, undersøkte ikke og trodde dermed man bare kunne kjøpe et kamera.

Men etter at en i SO 4 etter jeg hadde sagt -Skal kjøpe DVkabel sa: "Du mener vel firewire", da begynte jeg å tvile og kontaktet Kenneth ;) .

Skal prøve å få kontakta en fyr jeg kjenner, han er veldig opptatt og er litt treig av seg på en måte,

(man må bli kjent med han for å skjønne hvordan)

men håper han gidder stikke innom meg.

@ Afseth: Det du sier kan nok sikkert stemme ja, men koster en DVkabel mye uantsett?

Også visste ikke jeg det med firewire da :blush: . Han i butikken snakka riktig nok noe om firewire, men for meg hørtes det ut som om DVkabel og firewire ikke var i "slekt" med hverandre også så jeg mest på kameraet tror jeg :wee: .

Er det forresten samma hvilken firewire jeg tar?

Hadde forøvrig en SD minnebrikke på 256MB og putta inni, og prøvde å filme da.

Det ble mindre kvalitet, men fikk det inn på PCen ihvertfall (gjennom USB kabelen).

Så det ble en liten seier for meg.

TSP

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke helt det samme hvordan firewrie du har.

Det finnes to type firewire plugger. 4-pin og 6-pin.

Dette bildet viser en fin oversikt:

cable_1394_diagram.jpg

Når du kjøper firewirekort til PC'en din vil du fåven 6-pins kontakt. På kamera er det 4-pin. Hvilket betyr at du skal ha en 4 -> 6-pin kabel. Med 4-pin ii ene enden og 6-pin i andre enden.

Videre finnes det 2 typer firewiretyper. Kjært barn har mange navn, men det diise to:

Firewire 800, 1394b

Firewire 400, 1394a

Eneste forskjellen er hastigheten. Men det er egentlig kun den gamle, altså 1394a, som er aktuelt. Den er vel billigst også.

Det burde klare opp ting :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...