Zerge Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Hallo i stuen:) Da har jeg et lurt problem jeg gjerne tar til takke med innspill på! Jeg har ADSL og et vanlig ISDN abbonement. Nå har det seg slik at jeg gjerne vil ha IPtelefoni, men jeg har innvestert så mange tusen kroner i et ypperlig fungerende ISDN-nettverk hjemme, at det blir helt galt å gå tilbake til analoge telefoner igjen. Følgelig leter jeg etter muligheter for å bruke det eksisterende ISDN-nettverket over IPtelefoni. Det finnes nok en del andre der ute som meg med akkurat dette problemet, så hvorfor ikke prøve å løse det? Etter at jeg har søkt litt rundt på nettet har jeg faktisk funnet et produkt som tilfredsstiller kravene mine, og det er Inalp/patton SmartNode 1200. Jeg valgte å sende en mail til alle kommersielle norske tilbydere av VOIP for å se om det var muligheter for å få noe respons. Vi får se om det kommer noe! I mellomtiden er det som sagt bare å komme med innspill:) Lenke til kommentar
Calm Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Det du i prinsippet er ute etter er altså en ISDN-analog adapter? Etter et par raske søk har jeg funnet løsninger som lar deg koble analogt utstyr på digitale linjer, men ikke noe som lar deg koble ISDN-utstyr på analoge linjer. Endret 11. mai 2005 av Calm Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Jeg valgte å sende en mail til alle kommersielle norske tilbydere av VOIP for å se om det var muligheter for å få noe respons. Vi får se om det kommer noe! Det er jo bare og bestille utstyret selv, så langt har prisen på slike løsninger hvert fryktelig høy og i følge endel som jobber med dette så er heller ikke kvaliteten på slikt noe og skryte av. ISDN er jo sært og lite brukt og dette ser man selvsagt på prisene og utvalget. Tror neppe noen VOIP-leverandører kommer til og tilby slikt. Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Nå har det seg slik at jeg gjerne vil ha IPtelefoni, men jeg har innvestert så mange tusen kroner i et ypperlig fungerende ISDN-nettverk hjemme, at det blir helt galt å gå tilbake til analoge telefoner igjen. Ja da er du i samme båt som vi titusener andre som spytta i tusenvis av kroner på ISDN for 7-8 år siden. Bare innse det først som sist: Skal du ha VoIP kan du likså godt skrape ISDN-utstyret ditt, anse investeringen som tapt og kjøpe deg en analog base. DECT-håndsettene kan du bruke videre. Telio har lenge sagt at de på sikt kommer til å støtte ISDN, hva de andre har sagt vet ikke jeg, men jeg har ingen tro på at vi får se noe til dette. Grunnen er enkel: På verdensbasis er ISDN nokså "sært" det er vel stort sett her i Europa vi har drevet med det. Og for hjemmemarkedet er ikke fortrinnene ISDN hadde ved lansering gyldige lenger: Dengang fikk vi en digital dataoverføring med en hastighet som klart overgikk analogt modem samtidig med en telefonsamtale, eventuelt whopping 128 kbps data. Nå som "alle" har det som populært kalles "bredbånd" er dette uinteressant. Dermed blir markedet for ISDN-løsninger for lite og uten interesse for produsentene. Tenk på deg selv: Du ønsker ikke å kjøre ISDN fordi det gir deg noen tekniske fordeler, men for å forlenge levetiden på boksene du har kjøpt i dyre dommer, ikke sant? Kast NT-1-boksen og ISDN-basen i bøtta først som sist og gå for analog telefon! Lenke til kommentar
llyffant Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Arne har rett, ISDN markede på verdensbasis er veldig lite. ISDN er heller ikke like enkelt som analogetelefoner. Det er små forskjeller på alle telefonene, som gjør at de er særdeles vansklige å bruke til VoIP. Jeg har selv vært med å testet ISDN på VoIP og konklusjonen er at det er ca 50% sjanse for at ISDN tlefonen din fungere. Altså ikke et produkt det går an å selge. Og siden det kun er her i norge vi liker ISDN, så gidder ikke produsentene å bruke masse penger på å få alle ISDN telefoner til å fungere. Lenke til kommentar
ktrmc Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Har nettopp kjøpt denne boksen her: Fritz!Box Fon WLAN Det kan tilkobles både ISDN- og analog telefoner. Så kan man velge hvordan man vil ringe ut: via ISDN, analog eller Ip-telefoni. Boksen er i tillegg ADSL-modem og WLAN-ruter. Endret 11. mai 2005 av katermuc Lenke til kommentar
llyffant Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Så vidt jeg kan se kan den kun bruke analoge telefoner hvis du skal bruke VoIP Voice over IP -Make phone calls over the Internet using your existing, analog telephones Lenke til kommentar
ktrmc Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Så vidt jeg kan se kan den kun bruke analoge telefoner hvis du skal bruke VoIP Voice over IP -Make phone calls over the Internet using your existing, analog telephones Nei. Det kan brukes både analoge og ISDN-telefoner. Innkommende samtaler via IP-telefoni kan da også mottas på ISDN-telefonen. (Den engelske beskrivelsen gjelder nok hovedsakelig den første generasjonen av boksen. For de som forstår tysk er det en bedre beskrivelse her: Fritz!Box Den boksen er skikkelig bra - du kan ha opptil 10 ip-telefoni-accounts og som sagt bruke ISDN-telefon for å ringe ut va IP- eller analoglinje. Endret 11. mai 2005 av katermuc Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Så vidt jeg kan se kan den kun bruke analoge telefoner hvis du skal bruke VoIP Voice over IP -Make phone calls over the Internet using your existing, analog telephones Nei. Det kan brukes både analoge og ISDN-telefoner. Innkommende samtaler via IP-telefoni kan da også mottas på ISDN-telefonen. (Den engelske beskrivelsen gjelder nok hovedsakelig den første generasjonen av boksen. For de som forstår tysk er det en bedre beskrivelse her: Fritz!Box Den boksen er skikkelig bra - du kan ha opptil 10 ip-telefoni-accounts og som sagt bruke ISDN-telefon for å ringe ut va IP- eller analoglinje. Vedder 10 kroner på at hvis du har Telio, så kan du glemme å kjøpe denne boksen! Lenke til kommentar
ktrmc Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Aner ikke hvordan det er med Telio. Jeg bruker bl.a. televoip.no og det fungerer bra. Også med andre utenlandske provider. Lenke til kommentar
iscariot Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 VoIP leverandørene bruker SIP. I utgangspunktet kan du derfor bruke en hvilkensomhelst SIP kompatibel VoIP adapter med ISDN port på. Disse finnes på markedet. Potensielt problem er at SIP er i seg selv ikke ferdig utviklet, og kan skape kompatibilitetsproblemer. Support kan du heller ikke vente fra VoIP leverandøren. Anbefaler å se slaget som tapt og kjøpe en analog base. Rune Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 Vel, jeg har også vært og tittet på en slik fritz!box fon, men det jeg ikke klarte å få svar på der var om den tillot tilkobling av "flere" isdn telefoner i serie. Vi har nemlig 5 telefoner rundt omkring i huset, og alle blir brukt flittig. Det er derfor det er surt å måtte gå til innkjøp av 5 nye analoge telefoner, samt å legge opp ekstra kabler for å beholde 2 operative linjer som vi har i dag. Dette vil jo nemlig en slik SmartNode 1200 kunne klare fint. se også her: http://www6.inode.at/produkte/business/int...dn_starter.html De har levert VOIP for isdn systemer i lengre tid, og det fungerer! Inode benytter seg faktisk av SmartNode 1200, noe jeg har fått bekreftet på mail fra dem. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Det er derfor det er surt å måtte gå til innkjøp av 5 nye analoge telefoner, samt å legge opp ekstra kabler for å beholde 2 operative linjer som vi har i dag. Du har nok kabler i og med ISDN bruker to par og analog linjer bruker ett par pr linje. Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 Det er jeg fullstendig klar over. Men vi har fremdeles en case med at vi ønsker 2 linjer i huset, samt at vi har kjøpt inn telefoner til mangfoldige tusen kroner. Men jeg er i kontakt med importører av AVM ang. en FRITZ!Box fon 5050, som faktisk går for rundt 1300,- i resten av europa. Denne skal visst være akkurat det jeg leter etter! http://www.avm.de/de/Produkte/FRITZCard_DS..._Fon/index.html Link på tysk, fordi den engelske siden deres ikke har oppdatert info om den oppgraderte 5050 utgaven. Og som katermuc og www.amishop.no sier så støtter denne annex B og norske adsl providere. Samtidig som den kan moddes til kun å være en vanlig router istedenfor adslmodem/router. *vente i spenning på prisene fra bg consult!* Lenke til kommentar
ippcom Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Ippcom AS leverer store mengder av patton til smb og hjemmemarkedet. Om du snakker om 2 linjer så koster ikke denne mer enn gigaen med tilbefør jeg kjøpte for noen år siden. Merkelig at ingen selger dette til privat? Tok litt tid få det til men inst var inkl så det er jo konge! Mnd leien er under Telio/Telenor, gratis samtaler osv osv.. Fungerer drit bra og anbefales. Ser også at Telenor kjører på den nå under bedrift. Ippcom var tidl på den. Ser også at Patton er på C-bit i går igjen så tydelig at ting fungerer der. Mvh Bjørn Lenke til kommentar
bjoel Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Bruker selv Fritzbox 7050 og kan bekrefte at det fungerer ypperlig med både ISDN og analoge telefoner. Har både Phonzo og Televoip abonnement på samme box, i tillegg til analogt Telenor mini fastlinje slik at dersom ADSL linje ikke virker (noe som skjer regelmessig i mitt område) så slår telefon automatisk over til å bruke fastlinje. Har også fast viderekobling hos Phonzo til fastlinjenr, slik at ADSL linje ikke er i bruk ved innkommende telefoner på IP-telefon Bruk av flere ISDN telefoner er også uproblematisk, det fungerer på samme måte som en vanlig ISDN bus. Jeg har kjøpt flere Fritz'er hos CHA.NO i bergen, har ikke funnet noen som er billigere en dem. Vær også obs på ny type Fritz: 7140 som har litt andre porter og funksjoner en 7050. mvh Bjoel Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Vær obs på at analoge telefoner/linjer kun støtter en samtale av gangen. Ja du kan få levert to linjer av for eksempel Telio, men da må du også ha to telefonnett/telefonapparater. Skal en og samme telefon/nett ha flere samtaler/linjer må du bruke ISDN eller rene ip-telefoner. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 TeleVoiP selger en Multibox og en Multibox WLAN på hjemmesiden deres. Dette er såvidt jeg vet Fritz!Boxer med annet navn. Hvilken modell vet jeg ikke. Ellers selges det endel Fritz!Boxer på eBay. Da må du være nøye med å få rett variant (mhp. forskjellige versjoner for forskjellige land/nettverk). Når det gjelder TeleVoiP, vil jeg advare på det sterkeste mot å bruke tjenestene deres, men de selger i alle fall noe som jeg tror er Fritz!Boxer. .tommyb Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Mine foreldre som har en liten bedrift har snart samme problem. vi har ISDN utstyr, men har ingen problemer med å skrote det for pengene sin del, men faktisk mer for den tekniske biten! De skal i løpet av sommeren gå over til NTEBB (LYSE), og vil da få telefon levert derifra. Grunnen til at ISDN systemet er så genialt til deres bruk er at de setter gjerne over samtaler til hverandre og bruker calling funksjonen mye. De har også en repeater såtende, slik at de kan gå mellom bolighuset og driftsbygningen uten å miste signalet på trådløstelefonene (dette er veldig viktig). Jeg lurer derfor på hvilken løsning jeg skal anskaffe dem når de får IP-telefon. Er det noen som har noen forslag er? Er åpen for alt (alt fra analogtelefoner til telefonsentral). Krav: - De må kunne bruke 2 linjer samtidig (på samme telefonnummer) - De må kunne calle hverandre internt - Trådløstelefoner med lang rekkevidde, f.eks. via repeater Hva gjør jeg!?? Trenger virkelig hjelp her! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Hva med og rett og slett beholde ISDN? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå