Gå til innhold

Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM

Anbefalte innlegg

Noen som har testet dette objektivet ?

Skal gå til innkjøp av et EOS 350D iløpet av denne eller neste uke, og vurderer forskjellige objektiver som skal brukes med det kameraet (og sikkert også et vanlig EOS300 filmkamera som jeg har brukt inntil nå, og sikkert også kommer til å bruke i fremtida til enkelte ting).

Har lett litt rundt på nettet, og ser at objektivet får både god og dårlig omtale. Det fortelles bl.a om noen rykter om en "silent upgrade" fra Canon, der ting ble rettet i nye utgaver av objektivet, men ble ikke markedsført som et nytt produkt.

Evt. andre objektiver i samme prisklasse som har noenlunde samme spesifikasjoner ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke testet objektivet, men vurderer også dette til mitt EOS350D.

Har også sett litt på Sigma sin 70-300mm F4-5.6 APO Macro Super II, som FotoVideo avd. Bergen anbefaler.

Skal en være safe, så bør en vel gå for Canon sin EF 70-200mm f/4L USM, men den er i dyreste laget for meg :-(. Den får meget gode kritikker uansett hvor en leser...

Mvh

Fready

Lenke til kommentar

Hadde samme usikkerheten selv men bestemte meg for EF 70-200mm f/4L USM. Sjekk testen som ligger linket under produktet i produktguiden. Den sammenlignes også mot 75-300 modellen i denne testen.

Får vel objektivet mitt i neste uke da en kamerat av meg skal til NY å kjøpe dette for meg.. 570$ sånn ca :-) -> 3500,- NOK

Lenke til kommentar

Optisk er dette objektivet relativt middelmådig; skarpheten er ikke noe å skryte av ved full blender og de lengste brennviddene. Nær 75mm skal den være relavtivt OK. Det kan ikke måle seg med L-objektivene. I omtaler og tester jeg har sett, kommer det ganske likt ut med Canons standard 75-300mm-objektiver.

Fordelen er først og fremst billedstabilisatoren, men det gjør prisen betydelig høyere enn tilsvarende uten. Størrelse og vekt er dessuten akseptable for tur-bruk.

For å få best mulig skarphet, bør man ikke "skyte" med full blender med mindre man er nødt, men heller blende ned til f/8 eller f/11. (Det skulle vel også gjelde de fleste andre telezoomlinser.)

I forhold til et optisk noe bedre objektiv uten IS, kan man kompensere for manglende skarphet ved å blende ned, siden IS gjør at man kan bruke lenger lukkertid.

Lenke til kommentar
takker for tilbakemeldinger..

Mer når det gjelder objektiver:

Ville et Sigma 18-50mm / f3,5-5,6 til Canon være et bedre alternativ enn den medfølgende EF-S 18-55 f/3.5-5.6 ?

Antakelig ikke - som du ser er lysstyrken akkurat like dårlig. Og Sigmas objektiv er sikkert dyrere, siden den ikke følger med som "pakkeløsning".

Sigma 18-50 f/2.8 vil derimot være mange hakk bedre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det ser ut som det drøyer innen noen kan skaffe Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM.

Noen med erfaringer med dette objektivet fra Sigma?

http://www.sigma-photo.co.jp/english/lens/...00_4_56_apo.htm

APO Macro Super II 70-300 F4-5.6

Objektivet skal stort sett brukes til å ta bilder av bl.a fly på flyshow o.l. (ofte i noenlunde bevegelse og på litt avstand). Men også andre ting, bl.a som kan

dra nytte av makromuligheten på det objektivet. Ganske rimelig er det også.

Sparer mye i forhold til canonen.. Spørs om IS er verd merkostnaden.

Lenke til kommentar

Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM

Har bestilt dette (lommeboken bestemmer), men ventetiden er veldig lang. Har hatt min bestilling inne i over en måned og enda vil det nok gå en måned til før det er i butikken :(

Snakket med en ansatt i Ur og Foto AS (fotovideo.no) i Bergen som anbefalte dette til meg i min prisklasse. Har selv en 350D som jeg har hatt i ca en måned (mitt første speilrefleks).

Lenke til kommentar

Ser ut som det er veldig lang ventetid for å få tak i objektiver i norske nettbutikker for øyeblikket ja... Hadde håpet å få tak i noe før jeg drar på ferie til UK 7.juli, men det går sikkert i vasken.

Noen som har erfaring med handling av optikk i UK, få igjen lokal moms,

og få varene ubemerket inn i Norge ? Gidder de sjekke opp om man har

tatt med kamerautstyret fra Norge, eller kjøpt det der man kommer fra?

(Tør tippe at en ganske stor prosentandel av reisende på den tida har med kamera). Kan vel tollklarere det jeg har før vi drar, men tenkte altså på å få med objektiv kjøpt i UK uten å måtte betale norsk moms på det.

Forresten, noen som vet om gode fotosjapper i London?

Endret av msteen
Lenke til kommentar

Hei msteen :)

Istedet for 70-300 IS USM objektivet ville jeg heller spart ett par kroner til å kjøpt 70-200 F4L USM

Men skal du først ha noe i 70-300 MM "lavpris" versjonen så har jeg ikke så mye negativt å si om Sigma sitt APO objektiv.

Du så kanskje bildene jeg viste på scanair ? :)

Jeg ville heller gått i en fotosjappe å handla der, prisforsjellen er ikke så stor og du slipper ventetid.

Av det jeg har sett så er ikke prisene i england stort bedre en her. skal du se virklig forsjell så er det USA som gjelder. Jeg ville nesten ha brukt B&H photo framfor endel norske nettbutikker. Der får du varene med en gang, postgang og toll tatt i betrakning og prisene er ikke på noen måte avskrekkende.

lykke til :)

Endret av Scanor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...