Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til deling av linje

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske så grønn når det gjelder nettverk, og jeg sliter med å sette opp et lite nettverk hjemme...

Saken er den at jeg har et Acesspoint fra 3COM. Inn i det går kabelen fra adsl modemet. I tillegg har jeg en stasjonær pc med trådløst nettverkskort, og en laptop med det samme. Jeg kan uten problemer koble meg på nett med en pc, men jeg kommer ikke inn med begge pcene samtidig. Det virker som linja er opptatt. Spørsmålet er da selvsagt hvordan jeg skal konfigurere for å komme inn på nett med begge pcene samtidig. Trenger jeg router i tillegg?

Har forresten Telenor ADSL.

Håper noen kan svare på dette :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom du har et rent ADSL modem, uten router, vil den beste løsningen være å sette opp en router. Ellers må du sette opp internett connection sharing på den ene PCen og koble den andre PCen på nettet via denne.

Takk skal du ha :)

Men hvordan setter jeg opp internett connection sharing? Hva er ulempen med dette?

Lenke til kommentar

Hva slags adsl modem har du? Bruker du å måtte skrive inn brukernavn/passord på PC'n hver gang du skal på nett (eller har det lagret) eller er PC'n alltid på nett så lenge den er skrudd på?

Hvis du har et nyere adsl modem fra telenor kan det hende at det allerede har en router innebygget, men som bare ikke er aktivt enda.

Hør i såfall med Telenor over telefon for å få veiledning for hvordan du setter opp modemet som router. Etter det skal det ikke være noe problem å benytte 2 pc'r mot internett samtidig.

Ellers kan du naturligvis gjøre som tidligere nevnt, med connection sharing, men da er det nødvendig at den ene pc'n står på så lenge den andre skal bruke nettet.

Lenke til kommentar
Hva slags adsl modem har du? Bruker du å måtte skrive inn brukernavn/passord på PC'n hver gang du skal på nett (eller har det lagret) eller er PC'n alltid på nett så lenge den er skrudd på?

Hvis du har et nyere adsl modem fra telenor kan det hende at det allerede har en router innebygget, men som bare ikke er aktivt enda.

Hør i såfall med Telenor over telefon for å få veiledning for hvordan du setter opp modemet som router. Etter det skal det ikke være noe problem å benytte 2 pc'r mot internett samtidig.

Ellers kan du naturligvis gjøre som tidligere nevnt, med connection sharing, men da er det nødvendig at den ene pc'n står på så lenge den andre skal bruke nettet.

Jeg har et Zyxel prestige 600 modem. Bare en utgang...

Jeg må skrive inn brukernavn og passord for å komme inn på nett ja.

Til nå har jeg kjøpt det trådløse aksesspunktet og en USB nett-mottaker( eller hva det nå heter?) til den stasjonære. JEg har trådløst på min bærbare. For meg virker det nå som jeg egentlig bare kunne kjøpt en router istedenfor den USB nettverksgreia.... ?

Mye rot, men jeg er takknemmelig for alle svar! :)

Lenke til kommentar

Når du har zyxel modem, forresten et veldig stabilt og bra modem, vil jeg anbefale deg å kjøpe en router.

Den setter du opp PPPOE autentiseringen fra, og sletter tilkoblingen til internett fra PCene.

Da kan du koble modemet i wanporten på routeren og trådløs APen i en av lanportene. bonusen er at nå sitter du igjen med ledige lanporter til kablede tilkoblinger hvis du ønsker dette.

Du kan nå ha så mange PCer du vil (nesten) tilkoblet internett.

Lenke til kommentar
Når du har zyxel modem, forresten et veldig stabilt og bra modem, vil jeg anbefale deg å kjøpe en router.

Den setter du opp PPPOE autentiseringen fra, og sletter tilkoblingen til internett fra PCene.

Da kan du koble modemet i wanporten på routeren og trådløs APen i en av lanportene. bonusen er at nå sitter du igjen med ledige lanporter til kablede tilkoblinger hvis du ønsker dette.

Du kan nå ha så mange PCer du vil (nesten) tilkoblet internett.

Takk for svar :thumbup:

Får låne en router i morra, så skal jeg prøve.

Noen som forresten veit om det er mulig å bytte varer fra Datakjeden (Komplett) man har brutt forseglinga på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...