Haraldson Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Er klar over at mange konfirmerer seg kirkelig fordi de da får titusener av besteforeldre osv, som de ikke hadde fått om de konfirmerte seg borgerlig. Igjen - hvor respektløst er vel ikke dette av besteforeldrene? Å sette krav til at man skal være akkurat sånn som de, og først da får du pengene? Enig med LarsP der... Lenke til kommentar
fal Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Jeg har aldri skjønt hvorfor folk skal be til gud før de spiser mat...HALLO? all mat kommer jo fra dyr eller planter. Be til dem \o/ Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Jeg er så utrolig enig med dere som mener at respekten skal gå begge veier. Dersom jeg hadde kommet til et nytt "kristent" hus/familie eller lignende, så ser jeg for meg den idélle dialogen : Familie ved middagsbordet: "Bruker du å be for maten?" Meg: "Nei..." F: "ånei, det bruker vi her i huset. Kunne du tenkt deg å delta..?" M: "Helst ikke, jeg er ikke så veldig kristen/religiøs av meg. Men for all del bare -" (Jeg senker blikket ned på bordet og venter stille til familien er ferdig med seansen sin.) Voilà - gjensidig respekt. Dem respekterer sine gjester ved å spørre om jeg ønsker å inkluderest i sjikken deres. Jeg svarer da om at det gjør jeg ikke, med høffelig begrunnelse. Jeg respekterer de ved at jeg ikke på noen måte forstrrre og de respekterer mine ønsker om å ikke delta. Black : Dersom besteforeldra dine var satanister eller noe annet "crazy" - ville du da vennlig stilt opp og utført diverse ritualer for å dermed vise de respekt? Nå vet jeg ikke hva satanister bedriver, om de bedriver noe som helst. Men du skjønner hva jeg mener. Vis jeg skal vike på mine prinsipper som ikke-troende når jeg kommer til min kristne verts hus, så må vel det gjelde like fullt for alle trosrettninger? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Vet ikke om du snakker om "liksom-fjortiss-satansime" eller ideologien som er basert på egoisme nå. Uansett sistnevnte som i de fleste tilfeller kalles satanisme. Den er som regel ikke så crazy for å si det sånn.. Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Vet ikke om du snakker om "liksom-fjortiss-satansime" eller ideologien som er basert på egoisme nå. Uansett sistnevnte som i de fleste tilfeller kalles satanisme. Den er som regel ikke så crazy for å si det sånn.. Nei.. vel, nå var ikke det poenget. Hva satanister gjør eller ikke (noe som jeg prøvde å føye til etter at jeg brukte det som "eksempel"..) Poenget var her at om religion 1 som jeg er dybt tilhenger av har som sjikk at man skal ta en bit av et griseøre før man begynner måltidet. Skal da person x som er tilhenger av en annen religion eller ingen respektere min tro og også ta en bit av griseøret selv om dette byr ham imot, av prinsipp eller religion.På grunn av det enkle faktum at han er min gjest ? Håper poenget mitt kom klarer frem da.. Lenke til kommentar
Dr. Jacoby Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Å be før maten... BE, be til gud. Be til en gud jeg ikke tror på. Er det å respektere? Lenke til kommentar
2ndUSmarines Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hmm... Men hva er for dere grensen på religiøs og ikke religiøs, snakker vi om opprinelse så lang tilbake som til tippoldefar, snakker vi om den personen det gjelder besøker sin kirke/moske/synagoga/diverse... Gjelder det om den personen har såkalte overgangs sermonier/ ritualer i denne religøse tingen, bryllup begravelser etc........ Er en person kristen fordi de giftet seg i en kirke etc........ Det beste hadde vært å avskaffe hele dritten, da kunne vi alle bare søappe av å være mennesker, ikke noe du er vantro jeg føler for å teppebombe landet ditt og vice verse Men hva skulle mennesker gjøde da i bryllup begravelser etc Den eneste grunnen til at religion ikke har blitt avskaffet etter at vi ble utviklet og så at det ikke var noe i skyene er at mennesker er dødelige, og derfor også redde? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Dersom jeg hadde kommet til et nytt "kristent" hus/familie eller lignende, så ser jeg for meg den idélle dialogen : Familie ved middagsbordet: "Bruker du å be for maten?" Meg: "Nei..." F: "ånei, det bruker vi her i huset. Kunne du tenkt deg å delta..?" M: "Helst ikke, jeg er ikke så veldig kristen/religiøs av meg. Men for all del bare -" (Jeg senker blikket ned på bordet og venter stille til familien er ferdig med seansen sin.) enig. men det skjer dessverre aldri Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 En eller annen obskur slektning ville absolutt be for maten i en konfirmasjon. Familien min er IKKE kristen, de færreste i slekta er kristen. Var noen sekunder med pinlig stillhet da ja. Huff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå