Gå til innhold

Religiøse pinligheter innen slekt og familie

Anbefalte innlegg

Har du noe du synes er rar oppførsel eller unormale meninger i familie eller slekt når det gjelder religion?

Når jeg og familien er på besøk hos slekt, så pleier de å be for maten\takke for, før de spiser.

Men det er bare det at jeg ikke er religiøs, og dette er så vanvittig pinlig når de venter på at jeg skal folde hendene eller gjøre det samme.

Synes det også er så rart også når jeg får brev, og det står om gud å greier. Det får dem til å virke så...snåle og rar. Virker som de blir helt fremmede

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LOL... ikke riktig så ille nei. Er de gamle eller medlem av en sekt? Vedder på at de ber for sjela di :p

Jeg har en søster som er ganske religiøs og prakker mikkmakket sitt på ungene sine... det fører til en del pinligheter når vi er sammen med dem, særlig rundt juletider osv. og barna snakker med meg om det... dog eldstemann på snart 10 år har begynt å uttrykke at han synes religion er ganske tåpelig, så det er vel håp der og.

Lenke til kommentar

Jeg har bekjente som ber for maten o.l., men jeg synes ikke det er så "rart", og sålenge alle medlemmer av familien deler den samme troen, er det heller ingen som ser på det som pinlig.

Selv går vi innimellom i kirken på Julaften, fordi familien liker så godt julestemningen det lager. Personlig foretrekker jeg et par wienerpølser, og å sove et par timer lenger, fremfor å gå i kirken :)

I brylluper og begravelser og dåp, skal man selvfølgelig respektere de avgjørelsene som er tatt av de det gjelder, og møte opp samme om det er i kirke eller borgerlig, og uten spørsmål.

Lenke til kommentar

Ikkje unormalt vil eg seie, men i jula er det alltid bordvers og slikt sjølv om ingen i familien går i kyrkja til vanleg og ingen er heller særleg religiøse. Det er nok meir gammal tradisjon som ingen riktig tør å bryte. Personleg finn eg det nokså unaturleg og hyklersk, men gjer det likevel for husfreden.

Lenke til kommentar

Har ingen religiøse i slekta etter hva jeg vet... Bestemor er kristen, men kaller de mer fundamentalistiske kristne for "innavla tullinger" og da niesa mi ble konfirmert i kirka mumlet hun "Blir så lei dette dommedagstullet til denne presten..." under prekenen.

Lenke til kommentar

Farmoren min er veldig kristen, og den ene onkelen min enda verre... Husker når nevnte onkel fylte 40 så hadde tante skrevet en sang på MANGE vers om hvordan "xxx er som jesus" osv osv. Siden resten av slekta ikke er videre kristne ble dette ganske pinlig... De kom ikke til konfirmasjonen min engang, siden valgte å konfirmere meg borgerlig :roll:

Lenke til kommentar
Men det er bare det at jeg ikke er religiøs, og dette er så vanvittig pinlig når de venter på at jeg skal folde hendene eller gjøre det samme.

En smule toleranse og respekt fra din side er vel ikke så veldig stort offer?

Du må tolere at ikke alle mennesker er som deg. Og du kan vise respekt ved å folde hendene dine for dems skyld, selv om du ikke er troende selv.

Lenke til kommentar

Du må tolere at ikke alle mennesker er som deg. Og du kan vise respekt ved å folde hendene dine for dems skyld, selv om du ikke er troende selv.

Skal ikke respekt og toleranse gå begge veier? Å forvente at andre skal ha samme syn og skal oppføre seg slik deres religion sier, er vel neppe å vise respekt for vedkommende. Respekt i dette tilfellet vil være at vedkommende respekterer at folk ved bordet ber samtidig som de bedende respekter at ikke alle ønsker å ta del i deres religionsrituale.

Lenke til kommentar

Skal ikke respekt og toleranse gå begge veier? Å forvente at andre skal ha samme syn og skal oppføre seg slik deres religion sier, er vel neppe å vise respekt for vedkommende. Respekt i dette tilfellet vil være at vedkommende respekterer at folk ved bordet ber samtidig som de bedende respekter at ikke alle ønsker å ta del i deres religionsrituale.

Akuratt ;)

Lenke til kommentar
dette er så vanvittig pinlig når de venter på at jeg skal folde hendene eller gjøre det samme.

Jeg vet hvordan du har det.

Det jeg til slutt gjorde da besteforeldrene mine forventet at jeg skulle be før maten, reiste jeg meg bare opp og fortalte dem at det ikke kom til å skje.

De ble kraftig sjokkert, men har sluttet å be meg be før maten :)

Lenke til kommentar

Når du er på besøk hos noen andre, så respekterer du 'husreglene'.

Og det å vise andre respekt er noe som kommer fra deg. Det er uavhengig av om andre evner å vise respekt tilbake.

F..n, ungdommen i dag. Eier ikke oppdragelse.. :thumbdown::tease:

Lenke til kommentar
dette er så vanvittig pinlig når de venter på at jeg skal folde hendene eller gjøre det samme.

Jeg vet hvordan du har det.

Det jeg til slutt gjorde da besteforeldrene mine forventet at jeg skulle be før maten, reiste jeg meg bare opp og fortalte dem at det ikke kom til å skje.

De ble kraftig sjokkert, men har sluttet å be meg be før maten :)

Maten dems spiser du gladelig, men å respektere noe som antagelig betyr mye for dem, det er for mye forlangt.

Jeg bare håper at du en dag når du en gang blir voksen tenker tilbake på dette og skammer deg.

Lenke til kommentar

Om du ikke er kristen folder du heller ikke hendene. Det er nok at du holder fred mens de gjennomfører sine tradisjoner, da viser du etter min mening nok respekt, og da bør du også forvente at de viser respekt for at du ikke ønsker å gå imot din egen tro/overbevisning.

Har ikke noen veldig religiøse i slekten, men en av mine beste venner er det. Har hatt mange morsomme diskusjoner angående bibelen og tradisjonene derifra i det siste ;)

Lenke til kommentar
Maten dems spiser du gladelig, men å respektere noe som antagelig betyr mye for dem, det er for mye forlangt.

jeg respekterer det de mener og gjør, men det betyr ikke at jeg renger å være enig, eller gjøre det samme som de gjør det vel.

Jeg bare håper at du en dag når du en gang blir voksen tenker tilbake på dette og skammer deg.

beklager-kommer ikke til å skje.

jeg er 100% mot alle religioner, og vil derfor ikke angre meg det grann.

det er veldig få religioner som ikke har skapt død og fordervelse, og kristndommen er en av de som har skapt mest.

aldri om jeg kommer til å be i noen som helst situasjon.

ps: jeg er voksen ;)

edit:

Om du ikke er kristen folder du heller ikke hendene. Det er nok at du holder fred mens de gjennomfører sine tradisjoner, da viser du etter min mening nok respekt, og da bør du også forvente at de viser respekt for at du ikke ønsker å gå imot din egen tro/overbevisning

jeg er helt enig med deg.

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar

jeg respekterer det de mener og gjør, men det betyr ikke at jeg renger å være enig, eller gjøre det samme som de gjør det vel.

Det er ikke det det handler om. Det det handler om er at dette er noe som antageligvis betyr mye for dem, og som antageligvis er et minimalt offer for deg.

Og hvis det virkelig var viktig for deg, så kunne du begynne med å forklart hvorfor og spurt om de vil respektere det.

beklager-kommer ikke til å skje.

Ungdommelig overmot. :lol:

jeg er 100% mot alle religioner, og vil derfor ikke angre meg det grann.

det er veldig få religioner som ikke har skapt død og fordervelse, og kristndommen er en av de som har skapt mest.

aldri om jeg kommer til å be i noen som helst situasjon.

Men dine besteforeldres hus er ikke stedet å ta opp den kampen.

ps: jeg er voksen ;)

Alt er relativt. :tease:

edit:

Om du ikke er kristen folder du heller ikke hendene. Det er nok at du holder fred mens de gjennomfører sine tradisjoner, da viser du etter min mening nok respekt, og da bør du også forvente at de viser respekt for at du ikke ønsker å gå imot din egen tro/overbevisning

jeg er helt enig med deg.

Det ville nok vært greit for de fleste kristne. Men som sagt, det det handler om er å respektere de man er gjest hos, og det handler også om å respektere sine besteforeldre.

Å tviholde på egne meninger i slike situasjoner er rett og slett mangel på vanlig folkeskikk.

Lenke til kommentar
Etter min mening er det mer enn nok folkeskikk at du viser god oppførsel og unngår å hakke på vertens religion/meninger.

ja, det er sant.

men du må huske at når de ser like rart på meg hver gang jeg skal spise der i 23år, og jeg alltid har sakt høflig at jeg helst vil slippe fordi jeg ikke er kristen, og de fortsatt ikke skjønner at jeg ikke vil foldehendene og be.

da må jeg si i fra til de at det ikke kommer til å skje.

husk også at jeg ikke sa det på noen som helst frekk måte.

jeg har stor respekt for besteforeldrene mine, men det betyr ikke at jeg trenger å mene det samme som de :)

edit: leif tok seg en tur innom

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
Gir det mangel på selvrespekt å fire litt på egne standpunkt for å glede sine besteforeldre?

Jeg anser det som litt mer enn enkle standpunkter når det kommer til religion. Har som tidligere sagt ikke vært i en situasjon der det gjelder familie, men jeg anser det som viktig for meg å ikke etterligne de kristne tradisjonene kun for å glede andre når jeg vet at jeg ikke tror på de. Det kan så og si sammenlignes med løgn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...