catosmart Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Hei Hei, jeg trenger litt hjelp å sette sammen en AMD gaming-pc. Jeg vil kjøpe en pc til maximum 8000,- (ikke mer eller mindre) 2-300,- har ikke no å si:P Pc'n kommer til å bli brukt til spilling(cs), film osv oppsett: skall ha athlon 64 socket 939 - CPU: tenkte på en AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz - HDD: Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM - HovedKort: må ha noe jeg kan bygge litt på senere - RAM: har ikke peil... men det må være bra til prisen - Skjermkort: tenkte på et xfx geforce 6600 gt gddr3 eller noe? bra? - Kabinett: tenke på et raidmax fra microplex eller no? er det dårlig? koster 495 - DVD/CD-rom: har en DVD-brenner og en DVD-rom ja... sånn ca hva jeg vil ha, du kan sikkert endre litt men en Raptor(80gb) skall jeg ha, vet ikke om jeg trenger mer? skall kansje ha litt filmer på?... hva synes du? Venter spent på svar og KUN SVAR HVIS DU HAR GOD PEILING PÅ DATA.. hvil gjøre et bra kjøp... og husk... jeg vil bygge på den senere(hdd sikkert og ram og cpu, kansje skjermkort osv) håper på svar MVH Cato Endret 11. mai 2005 av catosmart Lenke til kommentar
Ardbeg Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Velkommen til forumet! Regner med at du nettop har hatt konfirmasjon siden du har såpass mye penger å bruke på en datmaskin... Eller? Anywho... Det første jeg ville anbefale deg å gjøre er å fjerne den 10 000RPM HDDen... Dette er ren Overkill om ikke du har tenkt å drive med videoredigering og andre ekstremt tunge programmer som vil dra nytte av en så rask HDD... Det eneste du vil merke til vanlig bruk er at Windows booter litt raskere, men her er det kun snakk om noen få sekunder. Spar deg heller pengene og kjøp noe fint til dama(Eller bruk de på andre datadeler...). Kjøp heller noe Slik eller noe Slik Jeg går ut i fra at du har tenkt å bestille fra Komplett.no, så anngående RAM og HK kan jeg anbefale disse: Corsair TWINX1024 til 1779,- og MSI K8N SLI Platinum(Med mulighet for SLI) til 1390,- Som jeg har sagt før her på forumet, så er jeg ikke helt trygg på hva som er bra RAM, men jeg har fått vite at de overnevnte brikkene skal være veldig gode... Du kan jo også gå for et par med OCZ brikker, men da må du opp i 2 500 for at det skal bli skikkelig bra. Etter mine utregninger kommer dette oppsettet på ganske nøyaktig 8 000... Slik: HK: 1390,- +RAM: 1779,- +CPU: 1550,- +GPU: 1750,- +HDD: 1000,- +Case: 500,- ---------------- = 7969,- +Frakt fra Microplex og Komplett[/u] Dette betyr nok at du må bryte 8 000,- grensen din med ca 200 kr... men det skulle nok gå bra? Lenke til kommentar
catosmart Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Hei takk for svar! men jeg tror jeg kjøper en raptor! tror jeg trenger det... kommer til å redigere filmer og ha mange programmer oppe samtidig, tror jeg trenger det. går det an å bruke mindre på rammet eller er går maskinen mye raskere med bedre ram? ikke for å mase Men på siden til HovedKortet så står det: NB ! Denne versjonen krever ikke 5volts kontakt på strømforsyningen. Støy gjør ingenting forresten, Headsettet holder inne/ute lyden. skall kjøpe dette headsettet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123340&cks=PRL er dette bra? har hatt det på hodet og det er herlig å ha på og liker den "tunge" bassen... MVH Cato Endret 10. mai 2005 av catosmart Lenke til kommentar
catosmart Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Hei igjen Jeg trenger jo en strømforsyning også! hehe noen som vet om noe bra? bzerc fra microplex? er det bra for pengene? de er jo litt kule da, bråker de mye? jeg vet jeg maser.. hehe MVH Cato Endret 10. mai 2005 av catosmart Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 som han sa før meg hva skal du med raptor..... han anbefalte også MSI hk og det er jeg enig i men heller MSI K8N NEO4 F det er 400 billigere tror ikke det er noe forskjell som en vanlig bruker merker.( jeg har hatt begge) cpu må du velge venice 3000+ skal være noe berde enn winchester. og spesiellt til overklokking hvis du har lyst til det. ved og spare litt her kan du heller gå et hakk opp på grafikken X800XL fra netshop. har du mange programmer oppe samtidlig trenger du mer ram ikke raptor Lenke til kommentar
Ardbeg Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Angående PSU(Strømboks) ville jeg anbefale deg denne(Mist 500W)... Vet ikke hvor mye den du satte opp koster, men denne har i hvertfall en lapp på 895,-, og er en av de beste PSUene på markedet... Den skal vistnok være, i følge testen på OK.no, både stille, stabil og kraftig. Itillegg er den tøff å se på og den kommer ferdig strømpet... Du sier at du kommer til å redigere mye film på maskinen din. Da bør du ha en del plass til råmaterialet... Jeg vet av erfaring at DV-video tar MYE plass. Vi jobber mye med film på skolen, og det er ikke noe som er mer irriterende en når maskinen begynner å jobbe tregt pga av at disken er full... Du burde koste på deg en 160-200GB hdd til å ha musikk, filmer, råmetariale, spill og lignende på i tillegg til den 80 giggen. Da jobber med materialet på 80GBen, og lagrer det på den store HDD´n. Den advarselen som står på hovedkortet er det bare å ignorere... Det betyr bare at du ikke trenger å koble inn en liten stikkontakt til på kortet, i tilleg til ATX-kontakten. Og, ja! Du trenger mye rask RAM hvis du skal jobbe med redigering av video og lignende. Det er som leifeinar sier... PS: Det Headsettet du har sett deg ut er ett jeg har siklet etter i lange tider, og skal vistnokk være ett av de beste som koss har laget... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå