Gå til innhold

Forsikring av kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må bare istemme med Smurfelurf her. Verdisaksforsikring er tingen dersom du vil ha 100% sikkerhet. Reiseforsikring har jo en god del begrensninger. For eksempel er det vanligvis krav for hvor lenge du må være borte fra hjemmet ditt før det defineres som en reise. Videre dekkes ikke typiske uhell som du måtte være så uheldig å utsette kameraet ditt for.

 

Min kameraforsikring dekker absolutt alt som måtte skje med kameraet og linsene mine, både hjemme og utendørs, på ferie, på jobb eller i en hvilken som helst situasjon. Den dekker vannskader, sandskader, støtskader, tyveri, you name it. Koster meg ca. 400 kroner årlig, og det er hos Sparebank1 Vest, om jeg ikke husker feil...? :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg har veldig god erfaring med forsikringene som diverse el-kjeder i Norge opererer med - det er en slags idiotforsikring. 3 års dekning for 4-500 (det dobbelte og vel så det for tyveriforsikring) kroner, og da er det fri rep. uten egenandel.

 

Mitt Ricoh kompaktkamera fikk seg en smell og døde da det var 2 år gammelt. Verkstedet konkluderte med ulønnsom rep, så da fikk jeg 3000 til et Olympus Mju300 (dette er et år siden), et kamera som var mye bedre enn Richoen. Da var det en smal sak å spytte inn noen tusen til, og jeg fikk i praksis et Panasonic FZ10 for halv pris.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Idiotforsikringene hos elektrokjedene har blitt ganske mye mer restriktive på utbetalinger i det siste året, i følge en bekjent av meg som driver og selger disse her. Tror han har slutta å tegne dem til seg selv, faktisk :hmm:

 

Dessuten er vel slike forsikringer av liten verdi for de av oss som handler fotoutstyr fra FOTOforretninger og ikke konsumentelektronikkjeder :)

Lenke til kommentar

Jeg får komme ut av skapet og innrømme at jeg jobber deltid (1 dag i uken) ved en av disse kjedene. Jeg har ikke hørt noe som helst om mer restriktiv praksis fra forsikringsselskapene, og kan garantere deg at jeg ikke tviler ett sekund på at jeg tegner forsikring på D70'en jeg bestilte i går.

Lenke til kommentar

Ok, det er bra.

 

Han hevda at praksisen var mer restriktiv etter å ha hatt to forsikringssaker selv, en med en mobiltelefon som gikk i vannet - i forbindelse med denne var det masse korrespondanse fordi han først ikke fikk lov å spytte inn mer penger og bytte til et annet/bedre produkt eller velge et annet erstatningsprodukt selv, da de angivelig hadde hatt mye trøbbel med folk som spekulerte i å trashe telefonene sine. Den andre saken var omtrent tilsvarende, han hadde et CyberShotkamera som gikk føyken, et av de på størrelse med en lighter omtrent, hvor han fikk et skikkelig ræva Casio-apparat som erstatningsprodukt "take-it-or-leave-it".

 

Det er mulig at det er forskjellige selskaper i de forskjellige kjedene og dermed forskjellig praksis?

Lenke til kommentar
Ok, det er bra.

 

Han hevda at praksisen var mer restriktiv etter å ha hatt to forsikringssaker selv, en med en mobiltelefon som gikk i vannet - i forbindelse med denne var det masse korrespondanse fordi han først ikke fikk lov å spytte inn mer penger og bytte til et annet/bedre produkt eller velge et annet erstatningsprodukt selv, da de angivelig hadde hatt mye trøbbel med folk som spekulerte i å trashe telefonene sine. Den andre saken var omtrent tilsvarende, han hadde et CyberShotkamera som gikk føyken, et av de på størrelse med en lighter omtrent, hvor han fikk et skikkelig ræva Casio-apparat som erstatningsprodukt "take-it-or-leave-it".

 

Det er mulig at det er forskjellige selskaper i de forskjellige kjedene og dermed forskjellig praksis?

Tja, det er forskjellige selskaper innvolvert ja. Jeg opplevde å miste mobiltelefonen min (P800) i en barnehage, hvor den lå noen timer og ble brukt som leketøy av barna... Fri rep' uten spørsmål.

 

Mao, så er mine egne, personlige erfaringer med forsikringene svært gode, og jeg tegner dem på alle mine litt dyrere bruksgjenstander.

 

Det med mobilforsikringer er forøvrig en trist historie, som sier litt om norsk moral. Da disse forsikringene ble lansert i Norge for 3-4 år siden fikk man 3 års forsikring på en dyr mobiltelefon for 300. Disse prisene ble satt basert på erfaringer fra Sverige (hvor de fortsatt er så lave). Meget raskt viste det seg imidlertid at mange syntes det var greit å "miste" telefonen i bakken for å få en ny og finere en, når den modellen de hadde ble byttet ut (forsikringsvilkårene gir jo "lik eller tilsvarende" telefon). I dag koster 1 år 600 kroner - det er utelukkende pga. svindel.

Lenke til kommentar

Jeg har forsikret de tingene jeg har med meg ut av huset som er av noe verdi. Jeg har forsikring i Terra og betaler som følgende:

 

Canon Ixus40 og Panasonic Lumix FZ20: 277,- kr i året, 1000 i engenandel ved skade. (litt drøyt med det på Canon kamera, men som student ser jeg behovet av det)

 

Fujitsu Siemens Amilo Pro V2000 bærbar pc: 454,- kr i året, 1000 i egenandel.

 

Synes ikke det er avskrekkende dyrt. Trekkes rett av konto en gang i mnd, en liten prosentandel dyrere. Ok når man er student og har forsikringer på 2 biler, 1 hus, reiseforsikring og hund i tillegg til disse produktene! Totatl 18500 i året.....

 

Syntes det er bedre med forsikring gjennom mitt vanlige forsikrings selskap. De er raske ved utbetalinger (under en uke ved skade på huset!) og er vedlig greie å ha med og gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg betaler ca. 400,- per år og har 1500 i egenandel. Da har jeg forsikret to smekre laptoper, et lite Casio kamera, et Nikon dSLR kamera, masse linser og fotoutstyr, stasjonær pc med tilbehør, tv, akvarie etc..etc.. ALT INNBO!

 

Innbo ekstra tror jeg denne heter, og er for innboforsikringskunder hos Vesta. Tyveri og lignende dekkes via reise ekstra - også fra Vesta.

 

Bakdelen med denne forsikringen er at den dekker maks 20.000 per skadetilfelle, og det avskrives 0% 1 år, 40% 2 år og 40% 3 år på datautstyr. Kamerautstyr dekkes på takst fra autorisert forhandler.

 

Jeg har også meget gode erfaringer med forsikringene som elektrokjeden tilbyr, men såvidt jeg kjenner til får man ikke "legge til" ekstra om man ønsker et dyrere produkt tilbake ved skadesaker. Men det er jo veldig lettvint å slippe egenandeler...

Lenke til kommentar

Jeg har vanlig innbo forsikring hos vesta, betaler en 1100kr i året for en 500000kr forsikring. Da er alt innbo forsikret mot brann, vannskader og tyveri.

Men tror ikke denne forsikringen dekker kamerat vist det skjer noe mens jeg er borte, tror jeg skal forhøre meg litt om en totalforsikring på kameraet, uansett hvor jeg har det med.

Lenke til kommentar

Jeg har forsikret kamera og utstyr (dslr + objektiver) hos Vesta - verdiforsikring (1000 kroner i året for utstyr til 53 000 - egenandel 10%). Men jeg har i tillegg en "uflaksforsikring" hos dem. Denne har jeg god erfaring med. Den gjelder som et tillegg til innboforsikringen, og har en egenandel på 1500 kroner. Den dekker inntil 15 000 kroner. Jeg brukte den en gang jeg la kamera på biltaket og kjørte. Ingen problemer med utbetaling. Med denne er du forsikret mot uflaks, rett og slett. Si at du f.eks knuser tv-en når du skal flytte den, eller et av barna dine (eller du selv) slipper den bærbare pc-en i gulvet ved et uhell. Jeg tror uflaksforsikringen ligger på ca 500 kroner i året.

 

Tor

Lenke til kommentar
Jeg har forsikret kamera og utstyr (dslr + objektiver) hos Vesta - verdiforsikring (1000 kroner i året for utstyr til 53 000 - egenandel 10%). Men jeg har i tillegg en "uflaksforsikring" hos dem. Denne har jeg god erfaring med. Den gjelder som et tillegg til innboforsikringen, og har en egenandel på 1500 kroner. Den dekker inntil 15 000 kroner. Jeg brukte den en gang jeg la kamera på biltaket og kjørte. Ingen problemer med utbetaling. Med denne er du forsikret mot uflaks, rett og slett. Si at du f.eks knuser tv-en når du skal flytte den, eller et av barna dine (eller du selv) slipper den bærbare pc-en i gulvet ved et uhell. Jeg tror uflaksforsikringen ligger på ca 500 kroner i året.

 

Tor

Så hva dekker da den vanlige forsikringen?

Alt annet en ulykker?

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært ute og hørt på forsikring.

Fant ut at kameraet med standar objektiv er forsikret i 5 år gjennom japan photo sin super sikring. Det er ingen avskrivning på verdien på kameraet i løpet av de 5 årene. Den dekker alt utenom tyveri (alt av skader, støt, som ikke dekkes av garantien uansett hvor jeg er)

Blir kameraet stjert hjemme hos meg slår innboforsikringen inn, så i dag tegnet jeg Reiseforsikring pluss hos vesta, da er det også forsikret mot ran når jeg er ute.

Denne krever ikke noen overnattinger.

 

Kjøper jeg objektiver med betydelig verdi (10000kr++) trenger jeg egen verdiforsikring på disse.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Nå har jeg vært ute og hørt på forsikring.

Fant ut at kameraet med standar objektiv er forsikret i 5 år gjennom japan photo sin super sikring. Det er ingen avskrivning på verdien på kameraet i løpet av de 5 årene. Den dekker alt utenom tyveri (alt av skader, støt, som ikke dekkes av garantien uansett hvor jeg er)

Blir kameraet stjert hjemme hos meg slår innboforsikringen inn, så i dag tegnet jeg Reiseforsikring pluss hos vesta, da er det også forsikret mot ran når jeg er ute.

Denne krever ikke noen overnattinger.

 

Kjøper jeg objektiver med betydelig verdi (10000kr++) trenger jeg egen verdiforsikring på disse.

Håper det er greit at jeg "åpner" denne igjen? Fant den på Google da jeg søkte på kameraforsikring.

 

Denne Supersikringen til JapanPhoto, hvor god er den og er det mulig å kjøpe den på et produkt man ikke har kjøpt der? Har et kapera til 6000.- som jeg dykker med som jeg gjerne skulle hatt denne forsikringen på. Betaler gjerne 500.- for å få nytt kamera om jeg er så uheldig og drukner kameraet under dykking. (Ja, har uv-hus.)

Lenke til kommentar
Nå har jeg vært ute og hørt på forsikring.

Fant ut at kameraet med standar objektiv er forsikret i 5 år gjennom japan photo sin super sikring. Det er ingen avskrivning på verdien på kameraet i løpet av de 5 årene. Den dekker alt utenom tyveri (alt av skader, støt, som ikke dekkes av garantien uansett hvor jeg er)

Blir kameraet stjert hjemme hos meg slår innboforsikringen inn, så i dag tegnet jeg Reiseforsikring pluss hos vesta, da er det også forsikret mot ran når jeg er ute.

Denne krever ikke noen overnattinger.

 

Kjøper jeg objektiver med betydelig verdi (10000kr++) trenger jeg egen verdiforsikring på disse.

Håper det er greit at jeg "åpner" denne igjen? Fant den på Google da jeg søkte på kameraforsikring.

 

Denne Supersikringen til JapanPhoto, hvor god er den og er det mulig å kjøpe den på et produkt man ikke har kjøpt der? Har et kapera til 6000.- som jeg dykker med som jeg gjerne skulle hatt denne forsikringen på. Betaler gjerne 500.- for å få nytt kamera om jeg er så uheldig og drukner kameraet under dykking. (Ja, har uv-hus.)

nei den gjelder bare på kameraer kjøpt på japan photo.

Den kan ikke kjøpes på eks objektiver og blitzer, bare kameraer.

Den dekker alt utenom ran og brann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...