Gå til innhold

DDR Minne-problem for de virkelig drevne

Anbefalte innlegg

Når jeg starter med alle tre minnebrikkene mine, kommer jeg ikke til POST. Tar jeg ut én, går det fint, og jeg får bootet.

(Har bare prøvd RAM'en i slot 1,2,3, altså har jeg ikke prøvd å flytte brikke nummer tre til slot 4. Nå kjører jeg med to brikker, i slot 1 og 2.)

Komponenter

Abit KX7-333R

3x 256MB Crucial PC2700 DDR333, 184pin, double sided, unbuffered

På Abit's hjemmeside står det følgende om hovedkortets minnestøtte:

Quote:

Four 184-pin DIMM sockets support PC1600/PC2100/PC2700 DDR DRAM modules

Supports 6 banks up to 3GB DRAMs for unbuffered DDR/SDR modules

Supports 8 banks up to 3.5GB DRAMs for registered DDR/SDR modules

Har følgelig noen spørsmål:

[*]Kan jeg ikke kjøre med tre unbuffered brikker?

Støtter hovedkortet mitt altså bare to brikker?

[*]Det støtter seks memory banks med unbuffered.

Hva vil "memory banks" si, og hvor mange har/opptar hver av mine brikker?

[*]Hvordan kan jeg få brukt alle brikkene mine?

Kanskje har noen andre her også Abit KX7? Får dere kjørt mer enn to unbuffered brikker?

På forhånd tusen takk! :smile:

[ Denne Melding var redigert av: mbst på 2002-07-12 19:31 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The KX7-333 does have four DIMM slots, but stability with all four banks populated isn't guaranteed. In fact, we could only run the board reliably with two memory banks populated at DDR333 speeds with the timings set to automatically adjust according to the modules' SPD logic. In some cases, we could get three modules to work relatively well but overall you shouldn't count on using more than two sticks of memory in the KX7-333 without sacrificing stability.

Kilde: http://www.anandtech.com

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1636&p=4

Lenke til kommentar

[*]Kan jeg ikke kjøre med tre unbuffered brikker?

Quote:

Støtter hovedkortet mitt altså bare to brikker?

Nei, det støtter mer. Det støtter det antall slotter du har minner for, altå 4

Quote:

[*]Det støtter seks memory banks med unbuffered.

Du kan ha 3 minnebrikker med unbufferd minne, altså ikke registerd/ecc minne.

Quote:

Hva vil "memory banks" si, og hvor mange har/opptar hver av mine brikker?

som han andre sa, 2 memory banks per brikker

Quote:

[*]Hvordan kan jeg få brukt alle brikkene mine?

Du får ikke det, du må kjøppe ecc/registerd minne får å få brukt alle minneslottene.

Med andre ord: Du har kjøpt for mye minne, av feil type. Kjøp minne som har betegnelsen ECC-minne(Feilkorigerende, Partitets minne osv) vist du skal bruke mer en 2 minne-slotter på hovedkort nå tildags. Men dette er oxo treigere minne, og det er dyrere.

MVH

Glimmer

PS! Send en melding vist noe av dette er gale....

PS! Skal ha for 2 av brikkene dine? Vist du skal selge dei da...:smile:

Lenke til kommentar

Er vel et kjent problem på mange hovedkort med DDR266 eller 333 at en ikke får kjørt stabilt med unbuffered RAM i alle slots. Og endel tester viser jo at en får overklokka mindre jo flere RAM-brikker man har. Best overklokking med bare én brikke altså.. :smile:

Buffered (registered) RAM er såpass dyrt at det lønner seg å heller kjøpe 512 MB unbuffered brikker.

Hvor mange memory banks en brikke tar opp avhenger vel om den er dobbeltsidig eller enkeltsidig om jeg ikke er helt på jordet nå?

Forresten, har dere sett at RAM-prisene omtrent har blitt doblet bare i løpet av en uke eller to? Helt sykt :grin:

- Jørn

[ Denne Melding var redigert av: jornt på 2002-07-12 20:54 ]

Lenke til kommentar

Takker alle for svarene! :smile:

Har også sendt mail til kundeservice hos Abit. Får se hva de sier.

Ser ut til at jeg vil måtte kjøpe meg en 256+512 MB løsning.

Crucial PC2700-brikkene fins bare som max 256MB, så da ser det ut til at jeg vil måtte gå over til annet merke.

Siden det er litt dumt å blande flere typer RAM, blir det vel til å selge / bytte / returnere alle tre brikkene.

Ser PSData har 256 og 512MB Apacer PC2700 DDR-brikker.

Er de gode nok? Planlegger ikke overklokking i den nærmeste fremtid.

Og dessuten - alle DDR333-brikker skal vel uansett per definisjon klare 166MHz FSB?

Glimmer-

Det kan bli meget aktuelt å selge brikkene, hvis jeg ikke får ordnet en løsning med Komplett.

Prisen vil vel da bli tilsvarende det jeg vil måtte gi for en 256+512MB Apacer-løsning hos feks PSData.

Dette gir vel i skrivende stund en pris på rundt 650kr per brikke, altså rundt 70% av nypris.

Det er lite sannsynlig at det blir aktuelt å selge bare to.

Du får da i praksis nesten tre brikker til prisen av to. Den siste kan du jo da eventuelt selge videre.

Det skulle være unødvendig å nevne at brikkene er som nye. Kjøpt for ca fire uker siden.

Plundret med utstyret en ukes tid, deretter lå de ubrukt i tre uker mens hovedkortet var til testing hos Komplett, da jeg trodde det var feil på det (som selvsagt ikke fant noen feil, siden de ikke brukte tre brikker).

Fikk hovedkortet tilbake i dag.

Altså har brikkene vært i bruk i omtrent en uke. Aldri overklokket.

Men hvorvidt det blir aktuelt å selge brikkene (i motsetning til retur), finner jeg vel ikke ut av før over helgen, for å få tak på folk på Komplett i helga blir vel heller vanskelig.

Men samtidig - ingen av oss har noe å tape på et raskt salg, (Apacer-brikkene kan øke i pris når som helst, og da blir det hele uaktuelt tenker jeg) så derfor...

..dropp meg en mail på [email protected] ! :smile:

/EDIT: formatering

PS. Sender deg en mail snarest.

[ Denne Melding var redigert av: mbst på 2002-07-12 21:27 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...