Gå til innhold

Hardstyle - anbefaling og diskusjon


sluffy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
3 stk billetter til DNA stavanger bestillt :) Blir syyykt bra tror jeg.

Skal ikke se bort ifra det.

 

 

 

Fordi jeg kjeder meg tenkte jeg at folk skulle få en innføring i hardstyle og historien med tilhørende eksempler.

 

Hardstyle fra begynnelsen - Early hardstyle (2000-2003)

 

I 1999-2000 var det stort marked for trance og hardtrance. På hardtrance-siden var det artister som Dumonde, S.H.O.K.K., Flutlicht, Cosmic Gate og DJ Scot Project som regjerte stort med sanger som lå på rundt 140BPM og med fantastiske meldier som fikk deg til å cumme ganske greit i buksa di når du hørte på. Denne typen hardtrance fortsatte frem til 2004 ca da markedet blir mindre og flere av artistene la karrieren så og si på hylla.

Rundt 2000-2001 begynte derimot flere artister, og da spesielt Scot Project og Yoji Biomehanika og eksperementere med sjangren. Kjennetegnet ble en såkalt reverse basslinje og det er denne basslinja som har vært det grunnleggende i hardstyle frem til 2006 da nu-stylen tok over.

Som et eksempel har jeg valgt Yoji Biomehanika - Ding A Ling (DJ Scot Project remix)

Se filmen hos Youtube

Denne sangen vil nok mange kalle hardtrance, men basslinja gjør likevel at den på en måte kan kalles for early hardstyle.

 

Et annet eksempel er neste video. Dessverre er ikke hele sangen der,men dere skjønner tegninga. Sangen er fra 2002. Yoji Biomehanika - Never End (Derler & Klitzing remix)

Dette er så early det kan bli. Fantastisk bassline og gjennomført hard!

 

Hardstylens glansperiode - Early hardstyle/hardstyle (2003-2006)

 

Dette er godtida for hardstylen hvor artistene peiset på med godsanger på godsanger. Sangene lå på rundt 140-145BPM og det ble brukt harde kicks og god gammel reverse bassline. Et annet kjennetegn med sangene fra denne tiden er bruken av screeches.

Før dere faller helt ut må jeg bare få vist hva et typisk screech er. (Fra 2:55 ut i sangen)

Sangen er forøvrig Technoboy - Chapter Two, hentet fra vinylen Tales From a Vinyl.

 

Det som kjennetegner den early hardstylen er da reverse bassline, screeches og i tillegg ofte nokså simple melodier og korte breaks. (Breaks er den "rolige" delen i sangen som kommer før melodien kommer. Bygger opp til et klimaks før sangen tar av.)

 

En annen type hardstyle som var på denne tiden stod The Beholder & Balistic, Max Enforcer og flere andre for. Denne typen hardstyle var mere lik hardtrancen med tanke på bruk av melodier, men likevel var disse sangene for harde for at de kunne bli kalt hardtrance og tempoet var også som regel for raskt.

Eksempel på denne type hardstyle er The Beholder & Balistic feat Max Enforcer - Nuclear Reaction.

 

Fra simpelt til mer avansert - melodienes inntreden - Hardstyle (2005-2007)

 

Dette var tiden da melodiene virkelig gjorde sitt inntog i hardstylens verden. Likevel er det ikke type melodier vi kjenner i dagens nu-style. Breaksene i sangene ble fort lengre, men likevel ikke lengre enn nødvendig. I motsetningen til dagens nu-stylen var fortsatt melodiene "i tråd" med sangene og det var "harde" melodier som fortsatt fikk hele kroppen din til å klikke mentalt (positivt ment).

Se filmen hos Youtube

The Hose - My Little Stalker (Technoboy Rude mix)

 

Et annet eksempel er The Hose - The Pressure (Original mix)

Denne sangen nærmer seg mer imot dagens (Italian) hardstyle, som jeg vil komme tilbake til snart.

 

Splittelse: Hardstyle, Italian Hardstyle, Nu-Style (2007-->)

 

Det var rundt 2007 at det ble en splittelse i hardstylen. Det gikk fra å være en mer undergrunnsaktig og samlet sjanger til å bli en kommers sjanger. På den ene siden er det de som fortsatt lever for den gamle Early hardstylen med reverse bass/harde kicks, korte breaks and harde melodier, mens det på den andre siden ble den kommerse nu-stylen med pitched, distorted og tokky kicks og trancy melodier. (Pitched kicks er når man kan høre basslinjen går opp og ned i melodien. Distorted kicks er kicks det nesten høres ut som kicksene blir "skitne" og ikke "rene", på en måte, at høytalerne sprenger på en måte (vanskelig å forklare). Med tokky kicks mener jeg kicks du kan høre går "tok tok tok". Typisk eksempler på dette er mye av hva Headhunterz lager og det mange noobs tror er bra kicks og sånn det skal være. - Jeg synes synd på dem.) Midt i mellom disse to motsetningene har vi Italian Hardstyle, som på en måte lever sin egen verden.

 

Eksempel på sånn de som liker early mener hardstyle skal være i dag:

Geck-O & Wavolizer - Pølsevogn Killer (label: Theracords)

 

Eksempel på nustyle med ekstremt tokky kicks, trancy melodi. Med andre ord, det er egentlig ikke hardstyle at all.

Project One - Rare Reducer (Headhunterz remix) (label: Scantraxx)

 

Eksempel på Italian Hardstyle.

Se filmen hos Youtube

Technoboy - Put Some Grace (In Your Face mix) (label: Titanic Records)

 

Eksempel på Danish hardstyle. Jeg velger også å legge ut eksempel på dansk hardstyle. Med Carnifex, Rephex Gia og Wavolizer i spissen (selv om Wavolizer ikke helt lager lik musikk som disse). Det som kjennetegner denne typen hardstyle er latterlig harde kicks og brutale og mørke (+ evil) melodier.

Se filmen hos Youtube

Mind Hunterz vs The Phuture Boy - Skanks (Carnifex remix)

 

 

De to utgivelseslablene med størst motseninger mot hverandre er Scantraxx og Theracords. Scantraxx står for mye av crappet som gies ut i dag med Headhunterz og til tider Frontliner og The Prophet i spissen. Spesielt disse tre gir ut latterlig mye elendig. Likevel har Scantraxx gode artister som D-Block & S-Te-Fan, Wildstylez og Alpha Twins som er flinke med sine utgivelser, da spesielt når de lager musikk alene uten hjelp fra en viss hodejeger. Theracords er det labelet som står mest for den hardstylen som de som har vært med fra starten liker. Bruk av reverse bass, harde kicks og ikke-trancy melodier gjør at flere har fått gleden med hardstyle tilbake. Artister som DJ Thera, Wavolizer, Stana, Geck-O og Busho har gode releaser!

 

 

Til slutt har vi artisten som "seiler sin egen sjø". Activator er vel en av de få av de større artistene som virkelig ikke liker utviklingen på hardstyle som vi ser i dag. Da jeg var i Danmark i oktober hadde jeg en lengre samtale med han om utviklingen av hardstylen og han deler mange av mine meninger. Kicksene er ikke som de var og det er ikke melodiene heller. Selv om han selv kan bruke pitched kicks og småcheesye sanger vil ha likevel lage dem etter gammel "oppskrift". Som et eksempel kan du høre på Activator - Some Easy Living (jeg legger ingen youtube av den). Selv om sangen er uberkommers er det likevel er meget kort break som de gamle sangene har. Han vil gjerne ha hardstylens glansdager tilbake. For han vil det si 2003-2007 ca vil jeg tro.

Eksempel på Activators musikk:

Activator - Back In The Days

Activator - Lullaby

 

Vil hardstylen komme tilbake?

På en måte kan det virke slik. Det jeg mener med dette er at det virker som flere er lei dagenes hardstyle av de som har vært med lenge, men også de noobsa som nettopp har funnet sjangeren. Vanligvis når The Prophet har avsluttet på en mainstage har det vært stappfullt hele siden. På Decibel 09 var det bare halvfullt. Er dette et tegn?

Et annet eksempel er hvordan artister som ikke har brukt mye reverse bass plutselig kommer med både reverse bass og screeches. Er dette et tegn?

Se filmen hos Youtube

Zatox - Vintage

Hvem vet hvordan det vil bli fremover? Det får rett og slett tiden vise, men det vil alltid være de som kommer til sjangren nå som kommer og sier at Headhunterz oppfant hardstyle og at han er gud. Det er nok av dem for å si det sånn. Når disse personene hører early hardstyle kommer det noen fantastiske sitater ut av munnen deres: "Ikke sett på sånn techno a. Få på Headhunterz! DET er ekte hardstyle." Jeg blir rett og slett trist på deres vegne. :(

 

Håper dere har fått lest gjennom alt her nå. Det tok meg 1,5 time av livet mitt, men jeg mener det er verdt det. Mener du det er noe mer å tilføye er det bare å si ifra, så skal jeg se om jeg er enig og editer det inn i teksten.

 

All hail the real hardstyle. :thumbup:

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar

Holy shit mann, du greide nettopp å svare på alle spørsmålene ang. hardstyle i én eneste post. Masse kudos til deg.

 

Dansk hardstyle er min favoritt (eksempelet du gav er en EKSTREM god track), deretter italiensk og så nederlandsk. Uten tvil er de beste tracksa fra 2003-2006, selv om etter min mening det fortsatt blir lagd gode nu-style tracks (i det siste har Frontliner lagd noen ekstremt gode, som Sunblast og The First Cut.) Men for det beste er det bare bullshit og crap alt sammen, spesielt fra Scantraxx (som ledes av The Prophet. Der har vi en grunn til at jeg har hatt lyst til å skifte navn her på forumet det siste året!)

 

Alt i alt, hail real hardstyle worshippy.gifworshippy.gifworshippy.gifworshippy.gif

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar

Utrolig bra Darkstrom! Selv om jeg vet en del om hardstyle nå klargjorde du og opplyste meg litt. Masse kudos. Jeg har ikke satt meg inn i dansk hardstyle, men det er sikkert bra. Nå er Italiensk hardstyle er min desiderte favoritt pdd. Technoboy er min favoritt Dj. Syns det er litt forvirrende med alle aliasene de har da. Dark Oscillators' alias er The Hose? Men jeg liker alle italienske grupper uansett. Er det noen av de som er nu egentlig?

Lenke til kommentar
Utrolig bra Darkstrom! Selv om jeg vet en del om hardstyle nå klargjorde du og opplyste meg litt. Masse kudos. Jeg har ikke satt meg inn i dansk hardstyle, men det er sikkert bra. Nå er Italiensk hardstyle er min desiderte favoritt pdd. Technoboy er min favoritt Dj. Syns det er litt forvirrende med alle aliasene de har da. Dark Oscillators' alias er The Hose? Men jeg liker alle italienske grupper uansett. Er det noen av de som er nu egentlig?

Technoboy er Cristiano Gulberti eller hva nå enn det navnet hans er, og med andre personer så har du The Hose, Dark Oscilliators, etc.

 

Italienske nu-produers: Bruno Power, The Nasty Boyz, Ivan Carsten er noen som falt inn i hodet mitt. The R3bels produserer vel litt nu også. Men, de fleste (om ikke alle) som jeg nevnte nå produserer ikke kun nu. Zatox har vel også kommet en nu-track eller to.

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar
Utrolig bra Darkstrom! Selv om jeg vet en del om hardstyle nå klargjorde du og opplyste meg litt. Masse kudos. Jeg har ikke satt meg inn i dansk hardstyle, men det er sikkert bra. Nå er Italiensk hardstyle er min desiderte favoritt pdd. Technoboy er min favoritt Dj. Syns det er litt forvirrende med alle aliasene de har da. Dark Oscillators' alias er The Hose? Men jeg liker alle italienske grupper uansett. Er det noen av de som er nu egentlig?

Technoboy er Cristiano Gulberti eller hva nå enn det navnet hans er, og med andre personer så har du The Hose, Dark Oscilliators, etc.

 

Italienske nu-produers: Bruno Power, The Nasty Boyz, Ivan Carsten er noen som falt inn i hodet mitt. The R3bels produserer vel litt nu også. Men, de fleste (om ikke alle) som jeg nevnte nå produserer ikke kun nu. Zatox har vel også kommet en nu-track eller to.

Jeg vet, Christiano Guilberti er jo med i alle de italienske gruppene. :) Er han sjefen eller?

 

Men The Nasty Boyz er jo nice da!

 

Er Activator med i saifam btw?

Lenke til kommentar
Utrolig bra Darkstrom! Selv om jeg vet en del om hardstyle nå klargjorde du og opplyste meg litt. Masse kudos. Jeg har ikke satt meg inn i dansk hardstyle, men det er sikkert bra. Nå er Italiensk hardstyle er min desiderte favoritt pdd. Technoboy er min favoritt Dj. Syns det er litt forvirrende med alle aliasene de har da. Dark Oscillators' alias er The Hose? Men jeg liker alle italienske grupper uansett. Er det noen av de som er nu egentlig?

Technoboy er Cristiano Gulberti eller hva nå enn det navnet hans er, og med andre personer så har du The Hose, Dark Oscilliators, etc.

 

Italienske nu-produers: Bruno Power, The Nasty Boyz, Ivan Carsten er noen som falt inn i hodet mitt. The R3bels produserer vel litt nu også. Men, de fleste (om ikke alle) som jeg nevnte nå produserer ikke kun nu. Zatox har vel også kommet en nu-track eller to.

Husk at ikke alle releasene er nu da. :)

 

Feks: Ivan Carsten - You Try To Play Me og noen av de gamle Bruno Power. The Nasty Boyz er samme "gruppe" som Star Creatorz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...