erlend_halvorsen Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Er det noen som kan gi meg lure råd om instillinger i bios og forskjellige ting for å få dataen til å yte maks, f.eks at det begynner å boote windows med en gang den starter... Dette er systemet mitt: AMD s939 4000+ @ Bitspower A8N Sli-Deluxe ATi Sapphire Radeon X800XL pci-e WD Raptor (systemdisk på NTFS) Jeg synst bootinga går alt for treigt i forhold til det jeg forventer, har hørt om en som har 3500+ greier å boote opp maskina på 9 sek:o Fra han trykker på "på" knappen, har har jo dårligere system enn meg men har gjordt diverse instillinger. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Med en gang du har mange programmer som starter ved oppstart tar det lengre tid. Hvis du sjekker tiden rett etter en installasjon vil du få fortere oppstart enn senere. Lenke til kommentar
erlend_halvorsen Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 Med en gang du har mange programmer som starter ved oppstart tar det lengre tid. Hvis du sjekker tiden rett etter en installasjon vil du få fortere oppstart enn senere. Det har allerede gjordt noe med... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Nå er det ikke nødvendigvis slik at det "beste" systemet er det som booter raskest, men jeg har en pc med samme hk som deg, og det er det raskesteste av mine i alle fall. Men er ikke helt sikker på hvor flaskehalsen din er da, er det tiden før Windows starter, eller selve Windows straten som er treg? Defoult innstillingene på hk skulle funke bra, Quick Boot-enabled, plug and play OS- No, usb-enabled, Post check lan- disabled. Jeg formoder at du ikke kjører raid? Selv om mange snakker om rask boot med raid0, er det etter min erfaring en sannhet ,med visse modifikasjoner, når Windows først setter i gang går det fortere, men den totale fortjensten blir gjerne spist opp av lenger bios boot tid pga loading av "raid bios" i oppstart. Jeg har også disablet alt jeg ikke bruker i bios, som feks lydkort, sil sata, Marvill net. Vet ikke om det har noe og si, men selve bois ventetiden her er ikke lang i alle fall. Men som de over har sagt, hva du har av programmer i Windows har jo alt og si da. Jeg har feks XP på en 74GB Raptor, og en XP på en Caviar 7200 rpm vanlig ide, og booting fra den siste (og tregeste) går vesentlig mye fortere fordi det stort sett bare er basic XP uten antivirus, og alle mulige bullshit "tray's" som gjerne kommer ved innstallasjon av programmer. Forøvrig er jo bruk av dvalemodus kanskje den mest effektive måten og korte ned start tiden på selve Windows delen. Lenke til kommentar
oaleksan Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Som det er sagt ovenfor så har programmer, drivere, diverse bakgrunnsprosesser, bakgrunnsbilde, ikoner på skriveborder og startmeny oppføringer mye å si for hastigheten av oppstart. Men cpu`en har i ditt tilfelle ikke noe å si. Hvis det er cpu`en som sinker oppstarten så er jeg nesten sikker på at du må ned i ca 600mhz for at cpu`en senker hastigheten på oppstart nevneverdig. Lenke til kommentar
oaleksan Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Sjekk at det i bios innstillingene står at det ikke er plug and play operativsystem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå