Gå til innhold

Hva slags slot er dette?

Anbefalte innlegg

Eneste socket jeg har sett er socketA..

Nå skal jeg hjelpe en kompis med å oppgradere litt, men jeg må vite hva slags slot/socket han skal kjøpe.

Det er snakk om en celeron 366mhz, og det virker som prossesoren sitter inni en liten avlang boks, som er klemt ned i en slot på HK.

Hva heter denne sloten?(slot 1?)

Kan noen gjette om celeron2 vil passe i hovedkortet?(som jeg ikke vet hva heter enda) og hvor høy hastighet det kan støtte? Pc'n er ca. 2 år gammel, og han fikk den bygd slik at det skulle være gode oppgraderingmuligheter.

Noen intelfolk her som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en slot1, ja. Kjørte selv Celeron 333 en gang i tiden, og husker at den var ganske *stor*, på et eget kort.

For å vite hvilke prosessorer som støttes, må du sjekke siste BIOS til hovedkortet.

Uansett, så må du da bruke en slotkonverter (slotket), som gjør at en FCGPA-prosessor passer i en slot1. Husker også at jeg gjorde dette en gang. Vet ikke om det er mulig å få tak i slike lenger.

Håper noe av dette hjalp!

Lenke til kommentar

Det er garantert en slot1 prosessor. Denne typen prosessorer er så og si utgått og de du kan få tak i er beregnet for 100 eller 133HMz FBS. Hovedkortet ditt støtter nok ikke mer enn 66MHz FBS. Derfor skal du oppgradere vil jeg gi følgende råd:

1. Glem prosessoren, kjøp ny ram (2*128MB) og et nytt skjermkort. SDRAMen er bakoverkompatibel slik at du kan bruke pc100 og pc133 på ditt hovedkort men helst ikke bland pc66,pc100 og pc133

eller

2. Nytt socketA hovedkort med AMD prosessor og DDR-Ram eller SDram

NB: I data verden er 2år veldig veldig lang tid.

[ Denne Melding var redigert av: jhbamse på 2001-11-22 18:59 ]

Lenke til kommentar

Takk folkens!

Jeg tror nok ikke han kameraten gidder å kjøpe nytt hk og pros, så det blir vel noe mer ram + skjermkort.

MEN

er det noen som vet hvordan overklokkingsmulighetene er på denne prossesoren? Hvoedan er det med intel og låst multiplier?

takk for svar

Lenke til kommentar

On 2001-11-22 23:01, enmannen skrev:

er det noen som vet hvordan overklokkingsmulighetene er på denne prossesoren? Hvoedan er det med intel og låst multiplier?

Multiplier er ikke låst, altså man kan både overbusse og oc via multiplier... :smile:Tipper du får den opp i 500 mhz.. Litt avhengig av hovedkort..

Lenke til kommentar

Hm...

På qxl.no / bruktmarkedet her på siden kan man få tak i brukte prosessorer i slot1 format (ikke sikkert det er så billig). Litt avhengig av hovedkortet om det er noe å satse på.

F.eks et Abit BH6 kort som er snart 3 år gammelt skal det være mulig å kjøre 1100Mhz Celeron på. Det burde holde en stund til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...