Gå til innhold

Hvordan kan man lære seg å programmere i Win32 API

Anbefalte innlegg

Vel, jeg begynner å bli litt lei av å bare programmere console applikasjoner. Nå, det enkleste hadde nå sikkert vært å sette igang med QT eller lignende. Det store problemet med QT er at jeg sitter og programmerer i Windows og noen "open source"-versjon av QT for Win32 finnes ikke... enda. Det som dermed kunne vært noe er å lære seg å bruke Win32 API, men hvor? Ja, jeg er klar over at det kan blir mer å gjøre enn hvis jeg velger noe ala QT, men jeg synes det er like greit å lære seg det først som sist :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Win32 API er noe herk. Men om du absolutt må er det Programming Windows av Charles Petzold som er bibelen. Du kan jo evt. forsøke .NET. Der har du muligheten til objekt-orientert programmering, og det vil sannsynligvis være grunnlaget for de neste versjonen av Windows.

Lenke til kommentar
Win32 API er noe herk. Men om du absolutt må er det Programming Windows av Charles Petzold som er bibelen. Du kan jo evt. forsøke .NET. Der har du muligheten til objekt-orientert programmering, og det vil sannsynligvis være grunnlaget for de neste versjonen av Windows.

Charles Petzold er veien å gå som det blir foreslått her. Ellers har jeg noen andre gode kilder:

http://www.winprog.org/tutorial/

http://www.catch22.net/tuts/

Begge disse vil hjelpe deg godt i gang.

Lenke til kommentar

Det er, i følge TrollTech, bare omkring to måneders ventetid før Qt 4 -- som kommer med GPL-versjon til Windows også -- slippes, så å vente er kanskje ikke så veldig dumt? Om du er helt ny med GUI-programmering kan for øvrig FLTK anbefales, ellers kan det være verdt å ta en titt på f.eks. wxWidgets.

Lenke til kommentar

Jeg er neppe noe ekspert på GUI feltet, men vil nok også anbefale Programming Windows, 5th. Det er noe herk å programmere på så lavt nivå, men jeg tror du vil få mye igjen for strevet. Uansett, erfaring kommer aldri gratis her i programmeringsverden. La heller ikke størrelsen på boka skremme deg. Er en haug med programkode og store figurer i den.

Lenke til kommentar
Kan jo være greit å lære seg WIN32 API, skal du f.eks. drive med seriøs spillutvikling, er det jo uunnværlig.

Ja, det er jo Doom III et brilliant eksempel på... :roll:

Ok, det er vel fullt ut mulig, men det er jo unntaket da, de fleste sverger til Direct3D, gjør de ikke?

Lenke til kommentar
Jeg er neppe noe ekspert på GUI feltet, men vil nok også anbefale Programming Windows, 5th. Det er noe herk å programmere på så lavt nivå, men jeg tror du vil få mye igjen for strevet. Uansett, erfaring kommer aldri gratis her i programmeringsverden. La heller ikke størrelsen på boka skremme deg. Er en haug med programkode og store figurer i den.

å programmere på et så lavt nivå er jo fordelen med win32 api. Det og at win32 api har innebygd støtte for alt det man ellers trenger tilleggsbiblioteker for i andre gui rammeverk.

Lenke til kommentar
å programmere på et så lavt nivå er jo fordelen med win32 api. Det og at win32 api har innebygd støtte for alt det man ellers trenger tilleggsbiblioteker for i andre gui rammeverk.

Å programmere på så lavt nivå, mente jeg win32 :)

Er også mulig å gå videre med WTL når man har kontroll over win32 programmeringen. Objektorientert overbygning av win32. Ligner litt på MFC. Også mulighet for å benytte seg av win32 programmeringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...