longbow Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Her er en liten nøtt som dere forhåpentligvis kan hjelpe meg med....for jeg skjønner ikke noen ting lenger.... La meg forklare dere hva som er problemet; Har internett fra Telenor, og har dermed et Nokia adsl modem med 4 porters hub i. Har i ettertid fått en Cisco soho 91 router. Har da en Tp fra en av portene på modemet til eternet kontakten på routeren. Og derfra så har jeg da tp kabel fra router til pc 1 og pc 2. (tidligere har jeg ikke fått til internett fra routeren, men den fungerte da som en forbindelse mellom pcene til filoverføring, for da fikk jeg ikke til adsl modemet til dette). Men i dag fikk jeg til internett fra routeren, men da fikk jeg ikke lenger til å finne pcene, og kan da ikke lenger overføre filer mellom de. vet liksom ikke helt hvor jeg skal starte med å forklare det jeg har gjort, men på den ene pcen, så har jeg 3 forskjellige nettverkstilkoblinger på -- og har prøvd litt forskjellig på de, uten helt å få kontakt på nettet og mellom pc. på den andre pcen så har jeg en enkelt tilkobling. men kan dere si meg om jeg skal angi egen ip m.m.(noe spesielt jeg må sette på gateway og de andre? skal begge pcene angi, eller den ene motta? håper dere kan hjelpe meg litt på gang her, og spør etter ting hvis jeg ikke har forklart nok eller så dere ikke skjønner det.... Lenke til kommentar
longbow Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 Her er litt info til; Får nå til å komme inn på pcene, men da virker ikke internett! Setter opp ipadresse, feks 111.111.111.xxx nettverksmaske: 255.0.0.0 standard gateway: 10.10.10.xx og på dns setter jeg bare 1.1.1.1 og på alternativ 2.2.2.2 og setter da brannmur til å godta de forskjellige ipadressene som jeg setter opp. da får jeg tilgang til pcene. Men da funker ikke internett..... den funker bare dersom jeg setter motta instililnger automatisk...! men da finner jeg ikke pcene.... noen som vet hva som er galt og hva jeg må gjøre for at det funker...? en ting til; msn funker heller ikke når interntt funker....ideer? Lenke til kommentar
Dupper Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 alså jeg skal ha to Pcer begge med trådløs nettverkskort..lurer på hvordan det blir ja.. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Wow, her var det mye rot Orker ikke skrive side opp og side ned om IPer og subnetting osv. Du må sette gateway og PCer i samme nett. Dvs. setter du 10.10.10.1 som gateway og nettmaske 255.0.0.0 så må PCene ha IP 10.x.x.x for å kunne kommunisere med gateway. Du må sette gateway på PCene til IP-adressen til routeren. Den skal motta denne og DNS og sånt fra ADSL-modemet. Hvis gateway f.eks. er 192.168.0.1 setter du gatewayen til det, nettmaske til 255.255. 255.0 og IP på PCene til 192.168.0.2 og 192.168.0.3. Jeg vil dog anbefale deg å sette PCene til å motta instillinger automatisk. Vet ikke hvordan den Cisco-routern fungerer i praksis, men du bør la den motta instillinger fra ADSL-modemet automatisk om det er mulig. Funker internet optimalt skal også MSN funke. MSN er jo ustabilt som et vondt år, så det kan bare være der feilen ligger. Edit: Kasta ut leif Endret 10. mai 2005 av maedox Lenke til kommentar
longbow Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 Sorry mye rot, men er bare det at når jeg rett og slett ikke skjønner så mye av det jeg skal skrive om blir det litt rot... Men en ting til som kan være nyttig å få med seg, får ikke kommet inn og stilt noe på routeren, står i håndboka at en skal inn på http://10.10.10.10, men siden vil ikke vises. (og er ikke cd med den heller) men som sagt tidligere, må enten velge mellom internett på begge maskiner uten nettverk mellom dem, eller nettverk mellom de uten internett. Er litt irriterende når en kan få det til å funke greit, derfor håper jeg at dere ikke gir opp og kanskje hjelper meg litt til....:=) Lenke til kommentar
maedox Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Hadde vært praktisk om noen med Telenor-ADSL hadde svart her. Jeg vet ikke hva telenormodemene gir ut av IPer, men prøv disse i nettleseren din når du er koblet i Ciscoen: http://192.168.0.1 http://192.168.1.1 http://192.168.168.1 http://10.0.0.1 http://10.10.10.1 http://172.16.0.1 http://172.16.1.1 Om ingen av dem fungere kan det tenkes at den ikke får noen IP i det hele tatt. Prøv å koble deg til ciscoen og ikke koble den til telenormodemet. Slå den av og på, og se om du får kontakt da. Ennå ikke noe hell, koble PCen i telenormodemet alene og fortell meg hvilken IP du får. (Trykk start -> kjør og kjør cmd. Skriv så inn ipconfig /all) Lenke til kommentar
maedox Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 La merke til en ting. Når det er hub eller switch eller hva det nå er på Nokia-modemet, hva skal du da med en router? Du burde heller bruke en switch. Eventuelt bruke routeren som en switch. Dvs. ikke bruke WAN porten på routeren, men koble nokiamodemet til som en vanlig PC i en Ethernet-port. Lenke til kommentar
longbow Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 oki, nå har jeg teste å koble internett rett til routeren, uten resultat. er nå tilbake på adsl modemet; og har ip : 85.165.201.197 tester det du just sa! Lenke til kommentar
longbow Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 det funka ikke.... Lenke til kommentar
maedox Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Virker som det blir litt kaos med det ADSL-modemet og routeren etter. Prøv å koble til http://85.165.201.197 når du har kobla routeren i modemet. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Har lest litt rundt her på forumet og det ser ut som om det er router og greier i Nokiamodemet. Da må du slå av DHCP på den Ciscorouteren din. Det er egentlig lite vits å ha to routere etter hverandre. Blir lett mye rot da. Du trenger bare en switch eller hub for å dele linja til flere maskiner. Hvis du absolutt må ha Cisco-routeren, så sjekk at du har plugga kablene i riktige porter. Modem Ethernet -> Cisco WAN og fra Cisco Ethernet -> PC1 og PC2 osv. Du kan eventuelt fjerne nokiamodemet og sette opp ciscorouteren med PPPoE, men det har ikke jeg erfaring med. Endret 11. mai 2005 av maedox Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Har lest litt rundt her på forumet og det ser ut som om det er router og greier i Nokiamodemet. Neppe, det er helt sikkert et Nokia modem uten router av den gamle med et litt pussigt utsende, Dette har en 10Mbit/s hub og mange tror det er en router pga dette. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Ok, jeg har ikke peiling på de modemene. Har ikke du noen lure ideer da, hvis du vet litt om telenor og sånt? Er vel ikke DHCP i nokiamodemet og da skjønner jeg ikke at ikke ciscoen funker. Det er forøvrig veldig vanskelig å hjelpe med slike ting uten å være der å se hva som foregår. Lenke til kommentar
longbow Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 ok, tester dette i morgen, nå er det natta! men tusen takk for hjelp så langt, men testa en ting; tok å skrev ipconfig /all når jeg var tilkoblet til modemet, og da står det under PPP adapter telenor adsl, Dhcp enabled: NO. dette er med modemet tilkoblet....så da har jeg vel ikke to dhcp med routeren heller da? Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 (endret) Nokia modemene som Telenor leverte en gang i tiden, er egentlig en Nokia-router med en spessiell firmware, slik at det kun er et vanlig ADSL modem. Cisco routeren skal da settes opp med en PPPoE oppkobling med [email protected] og passordet du har fått fra Telenor. Dersom routeren spør etter vpi eller vci verdier skal disse være enten 8/35 eller 0/100. Sett at Cisco-routeren har innebygget DHCP-server, skal det holde å sette alle PCene på nettverket til å motta IP-adresse automatisk for å komme på nett. Dersom PCen din fortsatt insisterer på å "ringe" opp til internett, og du bruker IE, gå på verktøy->alternativer for internet->tilkobliner, og sett den på "slå aldri et nr"! Endret 12. mai 2005 av Elgvenn2 Lenke til kommentar
Haii Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 (endret) Sorry mye rot, men er bare det at når jeg rett og slett ikke skjønner så mye av det jeg skal skrive om blir det litt rot... Men en ting til som kan være nyttig å få med seg, får ikke kommet inn og stilt noe på routeren, står i håndboka at en skal inn på http://10.10.10.10, men siden vil ikke vises. (og er ikke cd med den heller) men som sagt tidligere, må enten velge mellom internett på begge maskiner uten nettverk mellom dem, eller nettverk mellom de uten internett. Er litt irriterende når en kan få det til å funke greit, derfor håper jeg at dere ikke gir opp og kanskje hjelper meg litt til....:=) Er det ADSL modemet/Routeren som du ikke kommer inn? eller Cisco ruteren? Dersom Cisco ruteren. Finn ut hvilken ip adresse den har og bytt til samme subnett/netmask som Cisco ruteren. Da skal du klare å få kontakt med Cisco ruteren. F.eks hvis Cisco ruteren har IP 10.10.10.30 Netmask 255.255.255.252. Da endrer du din IP til 10.10.10.XX (samma hvilken IP bare ikke samme ip som ruteren. La oss si at du har ip addr. 10.10.10.23) og Netmask 255.255.255.252, men ikke skriv noe i Gateway. Da skal du klare konfigurere ruteren riktig (Se hva Elgvenn2 skrev). EDIT: skrev litt mer... Kobler du den: ADSL Modem -> WAN (cisco) = Vil din ruter oppføre seg som ruter ADSL Modem -> Ethernet[1] (cisco) = Vil din ruter oppføre seg som switch Siden din ruter er en gammel type av telenor må du koble den til WAN porten. (De nye Modem'ene til Telenor slipper man å bruke PPPoE (correct me if im wrong) og da slipper man å koble til WAN porten). Fordi da kan du instille den til PPPoE. Endret 12. mai 2005 av ZaLzIce Lenke til kommentar
brazir Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 IP adresse til Ciscoen er 10.10.10.1 Lenke til kommentar
longbow Skrevet 12. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2005 (endret) Prøvde nå å sette innstillinger slik som du sa, og bare glemme gatewayen! --> men fikk da ikke kontakt med internett. kommer ikke inn på routeren slik at jeg kan konfiguere den riktig.... det virker slik at med en gang jeg sier at jeg skal angi ip ++, så mister jeg kontakt med router og dermed også internett.... lar jeg maskinen velge det selv, så får jeg kontakt med internett Endret 12. mai 2005 av longbow Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Da har du nok satt feil ipadresse når du setter den manuelt. Lenke til kommentar
longbow Skrevet 12. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2005 Nå funka faktisk internett med manuelt oppsett av ip ++, men som en sa tidligere at jeg måtte ikke sette noe på gateway, så måtte jeg altså det for at det skulle bli kontakt! --> sjekke om det er kontakt med den andre pcen *håpe* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå