Gronz Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Hei! Jeg er involvert i et åpen-kildekode-prosjekt hvor jeg har stillingen som organisator, dermed ansvar for samarbeid og generelt at alt organiseres på en god måte. Derfor lurte jeg på om noen på forumet hadde erfaring med slikt? Noen spørsmål: - Er det nødvendig med et "project management software" som dotProject eller PHProjekt? I så fall, hvilket anbefales? Trenger ikke å være gratis. - Siden prosjektet involver programkoding, hadde det vært ønskelig å bruke et versjonskontrollsystem. Jeg har sett litt på Subversion og det virker generellt sett ganske greit. Finnes det noen bedre alternativer? - Hva er den beste måten å kommunisere på for prosjekter som sannsynligvis kommer til å vokse raskt og sterkt? Nå i begynnelsen har vi hovedsakelig brukt IRC og en wiki, men vi tenker også på å bruke en mailingliste eller andre mer avanserte kommunikasjonsmidler. Er videokommunikasjon en god idé? Deltakerne i prosjektet har ikke mulighet til å møtes ved regelmessige mellomrom. - Hva med dokumentasjon? Wiki er jo en grei løsning, men kan kanskje bli litt rotete etter hvert? Prosjektdeltakerne består av 12 personer, men vi forventer at det kan komme til å vokse raskt over kort tid pga. prosjektets formål og oppbygning. Så noen som har noen anbefalinger eller andre ting? Takk for svar. Til moderator: Vet ikke om dette er feilpostet, hvis det er beklager jeg. Fant ikke et bedre forum å poste dette i. Lenke til kommentar
amund Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Hei, jeg har lite erfaring med de verktøyene du beskriver, men prøver meg likevel på et svar. Personlig liker jeg news eller andre typer forumløsninger som kommunikasjonsform i utviklingsmiljøer dersom det er liten grad av samtidighet i utviklingen. Ved behov for kjappere kommunikasjon er IRC en bra løsning. Alle disse har fordelen av at diskusjoner logges, og hvem som helst kan gå tilbake å lese diskusjonene i etterkant. Sourceforge.net er et populært verktøy for utvikling av åpen kildekode programvare. Her finner man både nedlastingsmulighet, bugtracker, m.m. Alternativt kan man jo bruke eget system for bug- og forespørselshåndtering, slik som Request Tracker (http://www.bestpractical.com/rt/). Versjonskontroll og dokumentasjon kan avhenge av hvilket programmeringspråk som benyttes. I Java-utvikling bruker mange Eclipse til versjonshåndtering, mens CVS er mer generelt for alle typer programmeringsspråk og prosjekter. Noen som har erfaring med versjonskontroll for PHP? Finnes det andre/bedre alternativer enn CVS? Mvh, Amund Lenke til kommentar
Legion Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 jeg har bare erfaring med CVS via sf, jeg syns det fungere bra, dog det er ikke verdens mest elegante løsning. får vel også forum hos sf, dog de er primitive når det gjelder kommunikasjonsformer så får man mulighet for mailinglister for prosjektet via sf. IRC mm er kjekt for små, mindre problemstillinger som trenger øyeblikkelig svar, men man er bedre tjent med å holde større ting på mail. selv om IRC kan logges, så syns jeg at mailingliste er en bedre tjeneste rent dokumenteringsmessig dersom man ønkser at samtaler skal være en kunnskapsbase for devs. bunner egentlig ut i at som organisator så er det enklere å håndtere asynkron kommuniskasjon enn synkron. ta med i vurderingen at jeg ikke har deltatt i prosjekter med mer enn 8 aktive utviklere, kommunikasjon kommer til å bli vanskeligere jo flere dere er... for prosjektstyring generelt så har jeg overfladisk erfaring med et par saker: www.groove.net http://www.webex.com/ http://main.placeware.com/ vil anta at de to siste er overkill...men for all del, ta deg tid til en live demo Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 13. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2005 Tusen takk for svar Skal se på alle alternativene. Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 som prosjektstyringsverktøy så kan du jo bruke MSF (Microsoft Solution Framwork) for mindre prosjekt, eller RUP (Rationa Unified Processes). Et meget bra verktøy for å gjennomføre og implementere prosjekter. du kan lese mer om dette her: http://www.kantega.no/kurs/faglig/innlegg....isId=1009064531 http://en.wikipedia.org/wiki/RUP med prosjektmanagement software har jeg bare kjennskap til MS Project. Relativt dugbart. Ressurser og kostnadseffektivitet kan settes opp her. mtp dokumentasjon under prosjektet, så er det tatt med i RUP. der blir det definert "roller". en måte å håndtere dokumenter på er selvsagt et CVS, men du kan også gjøre det enkelt med en enkel ftp og et bra mappe oppsett;) Lenke til kommentar
farkas Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Har prøvd ulike typer webbaserte prosjektstyringverktøy. Arbeider med utvikling av nettsider, og når man skal administrere flere prosjekter samtidig kan jeg anbefale Basecamp www.basecamphq.com Ikke gratis, men rimelig. Svært ryddig. Lenke til kommentar
okki Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Som de andre har nevnt, så anbefaler også jeg sourceforge.net . De tilbyr som kjent cvs som er helt greit. Subversion er bedre, men da må du nok hoste det selv. Når det gjelder prosjektstyringsverktøy så må du holde deg langt unna ms project for et opensource prosjekt. For det første er det dyrt, og det er helt forferdelig å bruke i et så distribuert prosjekt som opensource prosjekter pleier å være. RUP duger heller ikke for et opensource prosjekt (Det duger vel egentlig ikke i det hele tatt ), du trenger garantert en smidig metodikk. Open source er basert på frivillighet og ingen programmerer setter seg ned i word og skriver masse rart som en metodikk påtvinger en frivillig. Eclipse kan ikke brukes som versjonstyringssystem for et prosjekt som involverer mer enn en person... Dersom dette er et javaprosjekt bør du vurdere å bruke maven. Maven gir deg som koordinator en grei oversikt over statusen til prosjekt ved hjelp av mange fine rapporter. Mange av de store internasjonale open source prosjektene bruker confluence og JIRA til prosjektstyring og endringshåndtering. Disse verktøyene koster penger for bedrifter, men er gratis for opensource prosjekter. Les mer her: http://www.atlassian.com/ Lykke til med prosjektet! Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Takker for svar Vi har besluttet å bruke Subversion og Bugzilla på selvhostet server og å ha alle filer og projektets nettside på Sourceforge. Vi vil også vurdere å bruke Basecamp hvis økonomien tillater det. Kommer sikkert til å komme med flere spørsmål etter hvert som prosjektet utvikles... Lenke til kommentar
okki Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Høres bra ut! Forresten så har jeg hørt mye negativt om sourceforge sin hosting, at den er treg og ustabil, men det finner dere vel ut Hva går prosjektet ut på? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Hva går prosjektet ut på? Det er foreløpig et lukket prosjekt, men vi kommer til å offentliggjøre det om noen måneder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå