Gå til innhold

Bilder av Liket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor i all verden er folk opptatt av å fotografere simulerte lik? :thumbdown:

Ser ikke noe kunstnerisk interessant i det, sorry!

Dessuten. Lik1 ville aldri kunne være et lik. Da har kunstneren aldri sett et lik!

Lik2 kan kanskje simulere et lik, men et lik som har rekt på land ser dessverre ikke slik ut. : null poeng

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden er folk opptatt av å fotografere simulerte lik? :thumbdown:

Ser ikke noe kunstnerisk interessant i det, sorry!

Dessuten. Lik1 ville aldri kunne være et lik. Da har kunstneren aldri sett et lik!

Lik2 kan kanskje simulere et lik, men et lik som har rekt på land ser dessverre ikke slik ut. : null poeng

Har ikke sett et eneste bilde av "lik" her, og du kommenterte ikke før jeg sa ifra at det ikke var ekte - så fabler du i vei at det ikke ser ekte ut? Merkelig...

 

Men ang topic - Det var meg som skrev "lik-bilder" og jeg vet egentlig ikke hva det skulle forstille. Nyfødt baby kanskje? Og bildene Ikke er kunsterisk? Hvordan er du å dømme at det er ikke kunsterisk?

Lenke til kommentar

melwasul:

Din andre kommentar kom faktisk inn etter at jeg hadde skrevet mitt innlegg!

Hvis du leser det jeg skriver, vil du forstå at jeg ikke anser dette for å være et "ekte" lik.

Jeg tolker det faktisk til å være et "simulert lik". Og jeg reagerer negativt på oppsettet. Når et slikt bilde legges ut, må du vel være forberedt på reaksjoner?

Forstår derfor ikke ditt behov for å gå i forsvar. Mitt innlegg var en form for reaksjon/kritikk på det du presenterer. Reaksjonen er sterk fordi opplevelsen var sterk.

Jeg uttrykker videre at "Ser ikke noe kunstnerisk interessant i det, sorry!".

Men ingen ting om at "bildene Ikke er kunsterisk?". ..

Lenke til kommentar

Beklager hvis jeg angrep deg (tåler lite når andre kritiserer min venninne, hehe) - men du ga altfor usaklige kritikk. Du bare slakter bildene uten videre.

 

Feks: "Lik1 ville aldri kunne være et lik. Da har kunstneren aldri sett et lik!"

 

Gi gjerne tips og forslag på hva hun kunne ha gjort for bildene skulle bli bedre. Det er jo på denne måte folk lærer.

 

Hun er en amatørfotografer og har aldri tatt noen kurs. Jeg hadde håpet på at brukere her vil hjelpe henne litt?

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen. Det er mulig du oppfattet min kritikk som usaklig. Jeg håper ikke den var det, men den var svært følelsesladet, det kan jeg underskrive på. Det å eksperimentere med døden, slik din venninde på en måte gjør, kan virke svært provoserende på enkelte, også meg ! Derfor min form for kritikk. Som "nybegynner" synes jeg hun går hardt til verks.

Så min mer konstruktive kritikk må kanskje bli at jeg synes hun har valgt et fryktelig vanskelig tema. Det skaper lett så sterke reaksjoner at for meg i alle fall, blir det umulig å være saklig.

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden er folk opptatt av å fotografere simulerte lik? :thumbdown:

Hvorfor i all verden er folk opptatt av å fotografere blomster, fugler eller biler?

 

Jeg synes ikke det egentlig er opp til oss å sette oss til dommer over hva folk velger å fotografere (naturligvis innen visse rimelighetens grenser).

 

Død og fordervelse er for lengst gjort til underholdning i vårt samfunn, i form av filmer, bøker, musikkvideoer og, det som er mest betenkelig, medias unødig detaljerte grafsing i allslags grusomheter fra virkelighetens verden.

 

Når det gjelder disse bildene så får jeg litt Twin Peaks-feeling... ikke akkurat behagelige bilder, men det er vel heller ikke poenget. Synes nok det øverste bildet fungerer best - vinkelen gjør hele bildet enda mer surrealistisk og ekkelt.

 

Når det gjelder hvorvidt dette er naturtro gjengivelser av strandvaskede lik, har jeg gudskjelov ikke noe grunnlag for å uttale meg om det.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Vil bare si at når man legger bilder ut på en bildekritikk, må man regne med enhver reaksjon/tolking/bedømming. Spesielt når man legger ut andre sine bilder av "lik". Hvis du på forhånd vet at du ikke tåler mye kritikk trenger du kanskje ikke legge det ut.

 

Lik2 er best i mine øyne.

Lenke til kommentar

"Liket" i bilde 1 blir for rosa i huden til å ligne på noe dødt. "Sovende mann surret inn i plastfolie" blir en mer korrekt tittel. :)

 

I bilde 2 begynner det å ligne på noe.. men i og med at det blir ovenfra og ned, blir det litt mer kjedelig. Vinkelen fra bilde 1, og hudfargen fra bilde 2 hadde vært ypperlig.

 

Men, som det blir nevnt, skal det ligne på et lik som har blitt vasket opp fra sjøen, mangler en hel del. Bare detaljer som vått hår, skitten/opprevet plastfolie og evt. tang hadde hjulpet.

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden er folk opptatt av å fotografere simulerte lik? :thumbdown:

Hvorfor i all verden er folk opptatt av å fotografere blomster, fugler eller biler?

 

Fordi det er mye morsommere å fotografere og for andre å se på.

Disse bildene virker helt meningsløse for å si det på den måten, og den som ikke tåler kritikk; poster IKKE her!

Det man bør prøve å unngå er å forsvare seg, hvis noen gir negativ kritikk.

Likte ikke bildene, for det finnes andre ting som er mye finere å ta bilde av.

Hva ønsker hun egentlig med å ta slike bilder? Venninen din prøver definitivt å provosere, hvem ser jo ikke det da!?

 

Hvorfor plastfolie? :nei:

Lenke til kommentar

Her var det mye usakelige kommentarer!

Disse bildene virker helt meningsløse for å si det på den måten, og den som ikke tåler kritikk; poster IKKE her!

 

Allerede i innledningen så hintes det til at det ikke er en proff fotograf som har tatt disse bildene. Og hele poenget med å poste bilder her er å få konstruktiv kritikk på dem, ikke skremme folk til å ikke poste bilder. Det postes få nok bilder som det er her.

 

Helt enig med de som sier at det er ikke opp til enkelte her og bestemme hva som er pent. Jeg synes dette kan være ganske mye mer interresante motiv, enn enda et dårlig bilde av tiurlek.

 

Vil oppfordre de som skal legge inn kritikk her til å ikke basere den på tittelen. Kanskje oppfordre til å endre den til noe annet også? Man blir ganske forutinntatt av en sånn tittel.

 

Jeg liker bildene, men bilde 1 mye bedre enn 2. Synes at vinkelen på bilde 2 ikke passer. I tillegg så synes jeg at hodet ligger for langt bakover til at man skal få noe ordentlig inntrykk av at dette er "en person". Synes også bena er kuttet ved knærne uten at jeg ser noen åpenbar grunn til dette. Bildet ser også noe uskarpt ut, men dette kan komme på grunn av komprimeringen.

 

Bilde 1 liker jeg godt, men det irriterer meg litt at det ligger på "høykant". Hva med å prøve å tilte det? I tillegg så er det skarpt og god bruk at dybdeskarphet. På høykant så vil linjene lede blikket innover i bildet, i motsetning til nå som blikket ledes til venstre.

 

Dette var i alle fall noen tanker.

Endret av christopherH
Lenke til kommentar
Fordi det er mye morsommere å fotografere og for andre å se på.

Det er fullstendig meningsløst å diskutere dette ut fra ditt (eller mitt) personlige syn på hva som er morsomt/interessant å fotografere eller se på.

 

Disse bildene virker helt meningsløse for å si det på den måten, og den som ikke tåler kritikk; poster IKKE her!

 

At du ikke ser noen mening med dem er ikke det samme som at de ikke har noen mening. Når det gjelder å tåle kritikk så er det stor forskjell på å kritisere bildet og å kritiserer det at bildet ble lagt ut. At man reagerer på irrelevant kritikk bør være helt legitimt.

 

Det man bør prøve å unngå er å forsvare seg, hvis noen gir negativ kritikk.

 

Dette blir også meningsløst. Dersom noen kommer med det du synes er dårlig eller direkte feilaktig kritikk på et bilde du har lagt ut, så er en naturligvis i sin fulle rett til å påpeke dette og gå inn i en debatt om det. At man legger ut et bilde til kritikk betyr ikke at man ydmykt skal legge seg ned og stille godta at all kritikk som kommer mot sitt bilde er en ubestridelig sannhet.

 

Hva ønsker hun egentlig med å ta slike bilder?

 

Et godt spørsmål som alle fotografer bør stille seg før de legger et bilde ut til vurdering av andre. I dette tilfellet tipper jeg fotografen har klarere tanker rundt dette enn det som følger de fleste fugle-, blomster- og kattebilder som legges ut her.

 

En kan mene hva en vil om disse bildene, men det er ihvertfall lagt ned en god del innsats rundt å få tatt dem. Hvorvidt det har lykkes kan man naturligvis diskutere, men at man skal få kritikk for å legge ut bilder som tydelig er både mer gjennomtenkt og mer gjennomført enn det man vanligvis ser på disse sidene, synes jeg er veldig betenkelig.

 

En annen ting er at fotografen burde selv lagt ut bildene heller enn å få en annen til å gjøre det for seg.

Lenke til kommentar

Nå syns jeg at dere har gitt flere gode kritikk som venninnen kan lære av det ;) Er det noe som hun bør lære mer om? Bildene har hun sendt nesten rett etter hun tok dem, så jeg vet egentlig ikke om hun har gjort dem bedre løpet av tiden. Det var jo flere måneder siden hun sendte dem til meg.

 

Personlig vet jeg lite om de tekniske ting som dybne, skraphet, utsnitt, farge osv, som jeg ser at dere tar opp i andre trådene - er det noe der som hun bommet stort på eller trenger å arbeide mer på?

 

Bare glem motivet - for alle har jo forskjellige meninger. Hvorfor hun valgte det, vet jeg ikke for det spurte jeg ikke om. Tror jeg bør stoppe nå (for jeg driver ikke med foto noe særlig) og skal prøve å få henne innom her ;)

Lenke til kommentar

bilde nummer to er helt klart det beste.. fargebildet gav 'liket' for mye farge, og plastikken så ikke bra ut fra den vinkelen.

 

Bilde to ser mer ut som et skikkelig åstedsbilde. No fancy-smanchy, bare ovenfra og ned. Hadde vært bedre om det ikke var landskap, dvs snudd 90 grader mot klokka. Hadde også vært bedre om beina kom med. Da hadde bildet gitt assosiasjoner til jesus på korset, bare her forfrosset i plastfolie.

 

Gøy å se bilder av annet enn blomster og bier. Kan nok bil for sterk kost for noen dog. Men kunst skal jo provosere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...