santana89 Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Jeg sitter å spiller WoW, så plutselig begynner pc'en og lager noe forferdelig lyd. Den knirker litt, + at alle viftene lager mye mer lyd enn vanlig! kanskje dobbelt så mye:(hva kan dette være?pc'en er 3 uker ny(500w strømforskyning) Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Knitringen vil jeg tro at er harddisken som jobber. Viftene som går raskere er sansynliv vis skjermkort, cpu og eventuelt PSU viftene. Når disse delene blir varme(som ved spilling) setter de ofte opp farten på viftene... Lenke til kommentar
santana89 Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 men det har aldri vært så mye bråk på pc'en før, før 2 dager siden:(jeg har hatt pc'en i 3 uker, nesten ny) Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Du kan prøve å defragmentere harddisken, det kan være at hjelper litt med knitringen. Jeg ville ha funnet ut hvilke vifter det er som bråker, så se om de viftene som bråker kan fjernes eller eventuelt sette ned farten på ved hjelp av viftestyring... Lenke til kommentar
santana89 Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 men vis jeg setter ned farten så blir jo cpu veldig varm! ikke sant?jeg er fortvilet:( Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) men vis jeg setter ned farten så blir jo cpu veldig varm! ikke sant?jeg er fortvilet:( Vet du at det er CPUviften som bråker? Det jeg ville ha gjort er å sette PCen på bordet, åpne den opp, så starte den opp. Når du hører at viftene bråker prøver du å stoppe en og en vifte av gangen. Hvilken av viftene er det som bråker? Når du vet hvilken vifte som bråker har du to valg. 1. Bytte ut viften med en mer stillegående 2. Sette ned hastigheten. Før du setter ned hastigheten må du først finne ut hvor varmt det er under load(f.eks. under spilling). Dersom temperaturen ikke er noe spessiel høy kan du prøve å sette ned hastigheten på viften. Det kan du enten gjøre ved å bytte om 5v og 12v ledningene på viften eller ved å kjøpe en viftekontroller. Dersom du bytter 5V og 12V vil hastigheten halverse. Etter at du har byttet hastighet ville jeg først ha skjekket hvor mye varmere det er. EDIT: Ikke stopp viftene for lenge, da det kan bli overopphetning... Endret 10. mai 2005 av Blackslash Lenke til kommentar
santana89 Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 men vis jeg åpner pc'en og begynner å fikle mister jeg garantien! og den trenger jeg, siden jeg har så mange problemer:( Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå