bOMS Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Men er ikke det tilnærmet det vi har i Norge idag? Jo, det er tilnærmet slik vi har det i norge i dag. Men det er jo gasnke mange folk som er veldig opptatt av at andre land i europa gjør det annerledes, dermed bør norge gjøre det samme *host* Per-Kristian Foss *host*. Til tross for at norge har en god levestandard og rimlig velfungerende opplegg. Ikke for det, det er mye som kan bil mye bedre i norge, som feks den hårreisende mangelen på stasning innen forskning og til en hviss grad utdanning, det er naivt å tro at ett land med norges kostnivå kan hevde seg i noe annet enn kunnskaps/kompetansebaserte bransjer (hvis man ser bort i fra store naturressurser innen ett par ting). AtW Det er en menig jeg også er sterkt enig i. Vi må satse på å produsere kompetanse og kunnskap i Norge. Så lenge vi har såpass høyt lønnsnivå, i tillegg til at logistikk problemene i Norge er ganske store må vi satse på områder vi kan tjene penger på. Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Utrolig enig med dere begge =) Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Så kjedelig da, dette blir jo helt mangel på diskusjon Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Syntes det blir veldig vanskeligt å finne et parti å stemme på i år. En stemme til H eller V blir indirekte en støtte til KRF, som jeg ikke vil ha i regjering. En stemme til SP eller AP er en stemme til SV som jeg ikke vil ha i regjering. Så FRP er blitt mer aktuell, men det er en del usikkerhet med dette partiet for min del. Så det er ikke et lett valg. Men en regjering hvor KRF blir byttet med FRP vill vært fristende. Taktisk sett ville det kanskje vært klokest å stemme V. Skulle gjerne hatt de over 4% slik at man demrer mer opp for venstresiden. Slik det er i dag har jo V med 3,9% 2 mandater, mens SP med 5,6% har 10.... Kunne blitt mer jevnet ut dette om V kom seg over 4%. Nei, er glad det er en stund til valget enda for å få sortert ut tankene litt. Men skrekken er uansett SV i en regjering. Halvorsen er dyktigere enn Stoltenberg og jeg er redd for at SV vil få for stor innflytelse. Foretrekker faktisk en regjering med KRF fremfor en med SV. Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (...) Nei, er glad det er en stund til valget enda for å få sortert ut tankene litt. Men skrekken er uansett SV i en regjering. Halvorsen er dyktigere enn Stoltenberg og jeg er redd for at SV vil få for stor innflytelse. Foretrekker faktisk en regjering med KRF fremfor en med SV. hooo Nei du, hvis man nå skulle velge mellom mange rare alternativer så missliker jeg KrF sterkest. Mer enn FRP til og med, og det begynner å bli en stund siden noen klarte å hevde seg så bra på missliker skalaen. Og jeg skjønner beskymringen til SV, men selv om de ikke har vært med i regjering tidligere, så hadde de en stor inflytelse på AP, da de stort sett var AP's viktigste støttespiller på 80 og 90 tallet. Og det gikk vel ikke så ille det. Men skjønner godt problemet med å velge. Har ingen partier som er i liker kategorien. Bare forskjellige hakk på missliker. Ved forriege valg var jeg så desperat at jeg valgt "Det politiske parti". Og det var mest fordi jeg mente at om de kom med en mandat inn på stortinget så ville det ha sagt mye mer enn om jeg stemte blankt. Er riktignokk ikke like usikker ved dette valget, men det tar nok litt tid før jeg bestemmer meg for stemmen min denne gangen også. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 Hva, nøyaktig, er det som er galt med Frp? Og er det ønskelig at AP skal komme tilbake for å øke skattene for middelklassen (dvs. antakelig omtrent alle som sitter her og diskuterer)? Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Jeg synes det er ganske mye galt med FRP. Jeg har både problemer med politikken de fører, og store problemer med tillit til de som styrer i partiet. Her burde jeg selvfølgelig satt meg ned og sjekket kilder og kommet med eksempler, men ettersom jeg ikke har den tiden til overs får det bli uten denne gangen. Men jeg føler meg veldig ofte på andre siden av FrP i en debatt. Og jeg ser med stor beskymring på at de prøver å komme seg i maktposisjon. Symes det er nesten like ille som den makta KrF rår på i dag. Og så maner du frempå AP som det store skattemonsteret som kommer til å gjøre alt så mye værre. Hvilket belegg har du for de uttalelsene? Og så ilegger du meg i tillegg slike meninger som at jeg er en AP mann. Noe jeg ikke har skrevet i det hele tatt. Eller nevnte du bare AP sån i forbifarten på innfall? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Hva, nøyaktig, er det som er galt med Frp? Per dags dato er de vel det eneste partiet på Stortinget, ved siden av Demokratene og Kystpartiet, som ikke har sjangs til å komme i regjering. Det kan være en negativ ting som nok hindrer enkelte fra å stemme de. Og så blir man fort utsatt for fordommer og uvitenhet om man er åpen om at man stemmer FRP. Dog syntes jeg ikke de nevnte argumentene her er akseptable for min del, men det er forståelig at enkelte ikke stemmer FRP. Men den mest innlysende grunnen er jo om man er imot hva FRP er for Og er det ønskelig at AP skal komme tilbake for å øke skattene for middelklassen (dvs. antakelig omtrent alle som sitter her og diskuterer)? Nei. Overhodet ikke ønskelig. Og jeg lurer på hva de skal bruke pengene på om de øker skattene. De vil jo fjerne kontantstøtten, noe som gir 3mrd ekstra å rutte med. . Så er SV i regjering med de (mest sannsynlig) så forsvarsbudsjettet vil nok bli redusert med et par mrd. Øker man så skattene litt så blir det noen mrd inn der også. Så er spm på hva de skal bruke de pengene på? Virker jo som om staten spyr ut nok penger, så skjønner ikke helt hvilket grunnlag man skal ha for å øke skattene. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Og så maner du frempå AP som det store skattemonsteret som kommer til å gjøre alt så mye værre. Hvilket belegg har du for de uttalelsene? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=248975 Lenke til kommentar
howzer Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 Jeg synes det er ganske mye galt med FRP.Jeg har både problemer med politikken de fører, og store problemer med tillit til de som styrer i partiet. Her burde jeg selvfølgelig satt meg ned og sjekket kilder og kommet med eksempler, men ettersom jeg ikke har den tiden til overs får det bli uten denne gangen. Men jeg føler meg veldig ofte på andre siden av FrP i en debatt. Og jeg ser med stor beskymring på at de prøver å komme seg i maktposisjon. Symes det er nesten like ille som den makta KrF rår på i dag. Jeg er som sagt ute etter konkrete eksempler. I mitt første innlegg i denne tråden kom jeg med konkrete eksempler på hvilke problemer jeg har med diverse andre partier. Hvor er alle de fryktelige tingene Frp gjør, siden "alle" skyr dem som pesten, og Høyre foretrekker å være i regjering med religiøse, fanatiske skrullinger fremfor Hagen & co.? Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Det er INGEN realistiske parti idag ... de har rota seg ned til å bli nisseparti alle sammen som har mistet bakkekontakt. Frp er langt ifra alternativ ... dusteparti. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 Nei, ingen av partiene er ideelle alternativer, men det er ikke det denne tråden handler om. DarkSlayer, du kommer også med sterke uttalelser om Frp. Hva med å være litt mer konkret? Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Jeg skal prøve etter beste evne å komme med noen grunner til hvorfor jeg ikke stemmer FRP, istedenfor å komme med grunner til hvorfor jeg stemmer andre partier. 1. Jeg føler som boms, at i diskusjoner så sitter jeg som regel ikke på FRP's side av saken. (Kommer selvsagt litt an på, men sånn helhetsmessig i det siste) 2. FRP vil bruke MER av oljepengene noe som kommer til å skyte renta i været. 3. FRP vil ha døds-straff i krigssituasjon 4. FRP's soningspolitikk (altså fengsel) er i mine øyne lite produktiv. Jeg mener målet vårt er at kriminelle handlinger skal minskes, og ikke å kun øke straffene som FRP mener. (Det er vel egentlig ganske vitenskapelig dokumentert at å rett og slett øke straffene IKKE senker kriminalitet, det må andre tiltak til.)(Beklager at jeg ikke kan vise til dokumentasjon nå, men det er vel mer eller mindre allmenn kunnskap) Skal tenke mer og prøve å komme på mer... men ikke akkurat nuh =) Endret 11. mai 2005 av snoemann Lenke til kommentar
howzer Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Jeg skal prøve etter beste evne å komme med noen grunner til hvorfor jeg ikke stemmer FRP, istedenfor å komme med grunner til hvorfor jeg stemmer andre partier. 1. Jeg føler som boms, at i diskusjoner så sitter jeg som regel ikke på FRP's side av saken. (Kommer selvsagt litt an på, men sånn helhetsmessig i det siste) Dette er ikke konkret. 2. FRP vil bruke MER av oljepengene noe som kommer til å skyte renta i været. Hvor mye mer, og er du sikker på at det er negativt å bruke av oljepengene for å få i gang industri og nye arbeidsplasser til når oljen tar slutt? 3. FRP vil ha døds-straff i krigssituasjon Og dette er verre enn f.eks. AP som er for heving av tollgrensa, men stemmer mot det, eller Høyre som kjemper med nebb og klør for å få innført en åndsverkslov som tråkker på individets rettigheter? 4. FRP's soningspolitikk (altså fengsel) er i mine øyne lite produktiv. Jeg mener målet vårt er at kriminelle handlinger skal minskes, og ikke å kun øke straffene som FRP mener. (Det er vel egentlig ganske vitenskapelig dokumentert at å rett og slett øke straffene IKKE senker kriminalitet, det må andre tiltak til.)(Beklager at jeg ikke kan vise til dokumentasjon nå, men det er vel mer eller mindre allmenn kunnskap) Hvor har du det fra at Frp bare vil øke straffene? Vil de ikke gi mer til politiet (som betyr forebygging)? Jeg ikke imponert over lista så langt... Endret 11. mai 2005 av hkm Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Dette er ikke konkret. ytringsfrihet (like uvesentlig som din uttalelse om ukonkret) Hvor mye mer, og er du sikker på at det er negativt å bruke av oljepengene for å få i gang industri og nye arbeidsplasser til når oljen tar slutt? Nei det er klart, jeg har ikke satt meg så grundig inn i det, men da må i tilfelle dette akkompaneres av bedre vilkår for slike bedrifter. Hvem skal eie bedriftene? Staten? Kanskje rett og slett en bedre løsning å bare tilrettelegge forholdene for slike bedrifter bedre her i Norge. Da kommer det private. Og dette er verre enn f.eks. AP som er for heving av tollgrensa, men stemmer mot det, eller Høyre som kjemper med nebb og klør for å få innført en åndsverkslov som tråkker på individets rettigheter? Nå skulle jeg komme med argumenter for at jeg IKKE skulle stemme FRP da, ikke hvorfor jeg ikke skulle stemme frp til fordel for noe annet. Men om du vil ha et svar på det der? Så er svaret JA. =) Hvor har du det fra at Frp bare vil øke straffene? Vil de ikke gi mer til politiet (som betyr forebygging)? Hvis du stryker "bare" i setningen der, så har jeg fått det fra f.eks. Tabloid, dessverre har jeg ingen mer håndfaste steder å vise til akkurat nuh. Det jeg mener er at de fokuserer for sterkt på straff istedenfor rehabilitering. Om de vil gi mer til politiet (som betyr forebygging) har ingenting med soningspolitikk i seg selv å gjøre. Flere partier som vil gi mer ressurser til Politiet. Og om listen min ikke imponerer deg, så spiller det ingen rolle. Er forsåvidt ikke deg jeg prøver å overbevise. Jeg kom bare med mine argumenter for at jeg ikke skal stemme FRP. Endret 11. mai 2005 av snoemann Lenke til kommentar
kag Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 3. FRP vil ha døds-straff i krigssituasjon Og dette er verre enn f.eks. AP som er for heving av tollgrensa, men stemmer mot det, eller Høyre som kjemper med nebb og klør for å få innført en åndsverkslov som tråkker på individets rettigheter? Ehh? Ja? Husk alle barn. Drap går under kategorien "ikke". Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 (...) Hvor mye mer, og er du sikker på at det er negativt å bruke av oljepengene for å få i gang industri og nye arbeidsplasser til når oljen tar slutt? Nei det er klart, jeg har ikke satt meg så grundig inn i det, men da må i tilfelle dette akkompaneres av bedre vilkår for slike bedrifter. Hvem skal eie bedriftene? Staten? Kanskje rett og slett en bedre løsning å bare tilrettelegge forholdene for slike bedrifter bedre her i Norge. Da kommer det private. (...) Det med bruk av mer penger er ganske enkelt å forklare. Hvis man bruker mer penger, les oljepenger, kommer det inflasjon. Dette har med det at jo mer penger det er av en sort i omløp, jo mindre blir den verd. Og det kommer også til å skje hvis man bruker oljepenger. Derfor må man være ytterst forsiktig med hvor man plaserer disse pengene og hvordan man bruker dem. Dette er litt den samme situasjonen USA står ovenfor pga. at det er gjemt store summer dollar rundt omkring i madrasser. Enkelte påstår at det er like mye "løse" dollar rundt omkring i verden som amerikanerene sitter på selv. Og hvis folk hadde begynt å løse inn disse pengene hadde det ført til en enorm inflasjon som godt kunne være i stand til å gjøre USA konkurs. Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Og så maner du frempå AP som det store skattemonsteret som kommer til å gjøre alt så mye værre. Hvilket belegg har du for de uttalelsene? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=248975 Jaja, da har vi definisjonen på hva som er et monster. Og det var jo så fælt før 2005 at dette kan vi ikke leve med. Det at momsen ble satt opp for å dekke denne kostnaden er f.eks ikke ille. Og hvis du enten får 1% mindre moms, eller mister dine skattebonuser så kommer du til å leve videre i frykt. Det skjønner jeg jo godt er noe man kryper under senga for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå