Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

halv duplex på wan port. stort ytelsestap?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette med half/full duplex er vel egentlig ikke et veldig relevant tema lenger? De fleste nettverksprodukter er auto sense med støtte for begge deler. Du definerer egentlig ikke problemet, siden du ikke oppgir om du har en datakilde med half eller full duplex, men jeg vil uansett på det sterkeste anta at linksys routeren støtter full duplex på WAN porten.

Ellers er det jo bare å sjekke manualen/ta kontakt med linksys.

Det eneste som ikke er full duplex er vel en single fiber kabel, og det er derfor de alltid går i par:)

Lenke til kommentar

....dette er SVÆRT sjelden ett problem, hvis du sitter på en "normal" linje. Selv gamle rutere med bare 10mbit half-duplex funker fett, du vil aldri i verden merke forskjell. Når det er sagt har jeg opplevd at rutern rett og slett ikke hang med, men det var mellom to stk som begge hadde 100mbit..... ...og en dårlig ruter.

Dessuten, Linksysen er så ny at dette er garantert ikke noe problem :thumbup:

Lenke til kommentar

har forresten lyse 4mbit fiber.

men saken er at en kompis har samme linja men han laster ned filer fra itavisen (demoer) mye fortere enn meg så leste jeg at routeren min ha bare en halv duplex wan port så kansje det kunne være ytelses tapet. han kompisen har forresten en skyracer trådløs router og er tilkoblet trådløst med g standard.

Lenke til kommentar

vel, full duplex har du strengt tatt bare bruk for når det går mye trafikk begge veier.... noe som ikke ser ut til å være aktuelt her.

Tipper heller det er andre ting i ruteren som bremser, hos meg maktet (den gamle) ruteren bare rundt 12-15 mbit med SPI (Stateful Packet Inspection) slått på. Kan det være noe sånt som bremser hos deg? Kan liksom ikke se at det er nettverks-interfacet som skal bremse her, på "bare" 4mbit .... da har du en snål ruter! ;) Hvilken er det du har forresten??

Lenke til kommentar

10Mbit halv duplex gir ca 6Mbit throughput i sum med trafikk i begge rettninger før det blir så mye kolisjoner at nettet bryter sammen og gir nesten null througput. Ganske markant når det skjer, så du ville garantert merket det. Som N_R skriver her er det nok andre ting som stopper først. Siden rotueren din bare har 10Mbit halv duplex på wan er den kanskje ikke av aller nyeste merke. Med litt jobbing som NAT, SPI og ALG så sliter nok den boksen antagelig mer med CPU og RAM enn wan interfacet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...