Gå til innhold

Garanti på brukt mobil...?

Anbefalte innlegg

Søkte rundt uten å finne noe emne om dette..

Jeg vurderer å kjøpe en brukt mobil for å spare litt penger, men hvordan er det da med garantien fra butikkens side?

Og hva hvis det ikke leveres kvittering med kjøpet? Hvilke muligheter har jeg da, hvis det skulle skje noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvittering er alle butikker lov pålagt å gi ut til kunder ved kjøp av vare.

Men mister du eierdokumentet har ingen butikker noe krav om å ta vare på den for deg.

De fleste butikker kan søke opp imei nr på en tlf for å finne tilbake til den, men siden dette ikke er noe krav til butikker, gidder ikke de fleste heller å gjøre dette.

En brukt vare kan som regel ha 3 mnd garanti hvis du kjøper den i en butikk, men kjøper du noe over disk har du ingen automatisk returrett heller.

Be om en servicerapport på telefonen sammen med kjøpet, så du har en historie å gå tilbake på.

Lenke til kommentar

Garanti gjelder som oftest kun mellom butikk og opprinnelig kjøper.

Reklamasjonsrett derimot har man 5 år fra kjøpsdato og man kan også reklamere mot tidligere salgsledd.

Mangler du kvittering pleier verkstedene gjerne å sjekke opp fabrikasjonsdatoen det første året, men etter dette mister du alle rettigheter.

Lenke til kommentar

Reklamasjonsrett derimot har man 5 år fra kjøpsdato og man kan også reklamere mot tidligere salgsledd.

Mangler du kvittering pleier verkstedene gjerne å sjekke opp fabrikasjonsdatoen det første året, men etter dette mister du alle rettigheter.

nja, nå må man huske saken min med 9500. garantien på mobilen følger nok heller produktet ville nå jeg si.

Kjøper du en M65 som er anskaffet i februrar, så får du neppe noe problem med å levere på service. Det har i hvert fall jeg enda å se.

via kjøpsloven så trer du også inn i tidligere kjøpers rettigheter ved reklamasjon

Lenke til kommentar

nja, nå må man huske saken min med 9500. garantien på mobilen følger nok heller produktet ville nå jeg si.

Kjøper du en M65 som er anskaffet i februrar, så får du neppe noe problem med å levere på service. Det har i hvert fall jeg enda å se.

via kjøpsloven så trer du også inn i tidligere kjøpers rettigheter ved reklamasjon

Garantien på produktet følger nøyaktig hva den som gir garantien sier det skal følge.

Dette er, som du vet, ikke lovpålagt og så lenge den gir deg flere rettigheter enn det loven gir deg, så kan utsteder formulere den som han vil (så lenge det ikke er diskriminerende eller bryter andre lover)

Noen garantier følger altså produktet, mens andre kun gis til opprinnelig kjøper.

Ref:

Creative sin garanti

B&H sin MACK garanti

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...