Gå til innhold

Sigma eller Canon

Anbefalte innlegg

Takker å bukker masse for mange fine inspill sist. Etter mye om og men har jeg funnet "klassen" på ett nytt teleobjektiv. Så da er neste ting å se hvilket jeg faktisk skal velge.

Her kommer mange faktorer inn,men hovedsakelig så er det kvalitet kontra pris.

Jeg har sett meg ut følgende objektiver:

Canon EF 70-200mm f/2.8L USM (11214,-)

vs

Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM (6625,-)

Her er prisforsjellen ENORM. Spørsmålet er om Canon sin utgave faktisk er verdt de ca 5000 kr mer den koster kontra Sigma sin med like specs. Jeg kan finne på å gå for det dyreste alternativet hvis jeg finner at kvalitets forsjellen tilsier det.

Begge objektivene er i toppklassen hos sine respektive produsenter.

Noen som har noe insights ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Sigmaobjektivet og er veldig fornøyd med det og anbefaler det gjerne, samtidig, har du råd til det er Canonobjektivet hakket vassere på noen punkter. Mistenker at AFen er litt raskere på Canon, og den er visst noe skarpere, særlig på 200@2,8 hvor Sigmaen har litt dårlig kontrast .

Hadde ute en "testside" etter første dagen jeg hadde det, har ennå ikke surra meg til å ta den ned:

http://home.no.net/omarkst/test.html

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd sigma-objektivet, men har lang erfaring med bruk av Canon 70-200 f/2.8 USM.

Kan bare si at det er et kjempeobjektiv. Fokus-og zoomringene gir god kontroll og har en svært god kvalitetsfølelse, autofokusen er ekstremt rask og presis også ved hurtig bevegelige motiver som på en bilbane (virker som om elektronikken forutser bevegelsen og ikke bare henger etter), lyden fra motoren er nesten ikke hørbar.

Objektivet gir skarpe bilder uten fortegning gjennom hele zoomområdet. Bildene blir skarpe, og ved maks. blender blir den uskarpe bakgrunnen meget pen (til portretter o.l).

Jeg brukte dette objektivet til et EOS 5 og synes det var en genial match. Ikke minst kvalitetsfølelsen gjorde dette utstyret til en glede å bruke.

Men, som sagt har jeg ingen erfaring med Sigma-objektivet. For min del kan dette være like bra, men hvis jeg skulle valgt telezoom igjen, ville jeg valgt 70-200 f2.8USM.

Lenke til kommentar

Bare for å presisere hva jeg mener med litt "sløere" AF-hastighet, Sigmaen er fremdeles hav og himmel fra DC-motor og billige 70-300-zoomer og micro motor USM. Jeg har et ring-USM objektiv (24-85/3,5-4,5) og Sigmaen lager omtrent like mye lyd men er litt mer lavfrekvent, så den oppleves litt stillere. Sigmaen bruker litt lengre tid fra infinity til nærgrensa og tilbake men avstanden den tilbakelegger er en del større (vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det der...:) ), den er mye raskere enn 24-85 på følgefokus, og jeg har i dagslys holdt følge med middels store fugler som flyr i 50 km/t på 5 meters avstand og biler i 100-110 på 10-12 m avstand er ikke no problem med mitt 10D (som høyden er middels rask på AF).

Jeg har ikke opplevd AF i lavlys som noe problem, med nærgrense på 1,8 m er ikke innendørsfotografi i min 46 kvm leilighet det helt store, men AF fungerer tilfredsstillende i alle forhold hvor det overhodet er lys nok til å fotografere - med mindre jeg flytter den over på mitt EOS 50e (da åpner jaktesesongen for alvor med de fleste objektiver :) )

Irritasjonsmoment nr. 1 foreløpig er nærgrensa på 1,8 meter, jeg driver mye med makro og har brukt makroobjektivet mitt til telefoto, og jeg er ikke vant med nærgrense i den grad i det hele tatt. Dette har jeg sett at er et problem med både Canon /4L og /2.8L og teleobjektiver i det hele tatt (også faste, merker jeg meg).

Byggekvaliteten virker også svært bra, den er i likhet med Canon litt som en murstein i størrelse og vekt, og det er ikke noe slerk eller kling eller klong noe sted. Kunne hatt en annen finish, den blir veldig fort "møkkete" og får striper man kan/må gni vekk med fingeren. Og så kunne jo godt filtergjengene og solblenderbajonetten vært av noe annet enn plast da :)

Lenke til kommentar

Hei Scanor (linkene virket ikke så jeg legger inn hele adressen)

Du kan prøve disse linkene - her finner du også brukere som har

benyttet begge objektiver og som kan gi deg sammenligninger:

SIGMA 70-200 f/2.8 APO EX HSM:

www.photographyreview.com/35mm%20Zoom/Sigma/PRD_83598_3128crx.aspx

CANON EF 70-200 f/2.8 USM:

www.photographyreview.com/35mm%20Zoom/Canon/PRD_83422_3128crx.aspx

Hilsen

PIMPIM

Endret av Pim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...