Gå til innhold

data i bil...


Anbefalte innlegg

Lurte på putte en data i bilen.

 

Hva må til for å få riktig spenning? hvor mange volt gir strømforsyninga ut i en pc?? til hovedkortet osv.... ER det flere forskjellige spenninger eller kun en, i så fall holder det med en ny transformator.....?

 

kan jeg bruke en lcd skjerm el. liknende..? (Må vær liten) 6-10" evt. hvor får en tak i det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det letteste er nok å kjøpe en bærbar med 12v-lader.

 

En mye vanskeligere metode er å kjøpe en 300+W invertor (12v likespenning -> 230v veksel) til ca 1000kr på clas ohlson og koble til en stasjonær pc.

 

LCD-skjermer i den størrelsen finner du stort sett bare i ultra-bærbare pc'er. Minste man får tak i til stasjonære er vel 15".

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-12 16:34, SOL skrev:

Lurte på putte en data i bilen.


Hva må til for å få riktig spenning? hvor mange volt gir strømforsyninga ut i en pc?? til hovedkortet osv.... ER det flere forskjellige spenninger eller kun en, i så fall holder det med en ny transformator.....?


kan jeg bruke en lcd skjerm el. liknende..? (Må vær liten) 6-10" evt. hvor får en tak i det?




 

Det går bare bra å bruke en stasjonær PC i en bil, alt av elektronik går på likestrøm pluss at det er bare 5 og 12 volt som må til for å drive en pc...

Men man må en god dynamo og du slipper en PSU! (slipper du den vifta)

Størelsen på skjermen er heller ikke så viktig... men du bør finne et system som trekker lite strøm...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-12 16:52, Dj_eLmO skrev:


Det går bare bra å bruke en stasjonær PC i en bil, alt av elektronik går på likestrøm pluss at det er bare 5 og 12 volt som må til for å drive en pc...

Men man må en god dynamo og du slipper en PSU!


 

Man trenger både -12v, -5v, -3,3v, 0v, +3,3v +5v, +12v for å drive en PC. Det er alt for vanskelig og sikkert dyrt å få til uten PSU. Selv 12v-spenningen fra batteriet kan ikke brukes. Den er alt for ustabil. Den varierer mellom 10-15v avhengig av om den lader eller ikke, om det er kaldt ute, osv. I tillegg kommer det alt for mye elektronisk støy fra komponentene i bilen inn på 12v'en. Spennings-topper fall, og diverse frekvenser som forplanter seg i 12v-kabelen.

 

Man må nok bruke Invertor og PSU for å få det til. :-/

Lenke til kommentar

...eller mekke en dc-dc psu. Det er ihvertfall det jeg styrer med om dagen. Eller, det vil si, samler deler til om dagen. Er litt pain in the ass å skaffe det som trengs, men jeg gidder ikke gi opp nå.

 

Å bruke en inverter er visstnok ikke særlig smart; den tømmer batteriet ditt på et blunk, samtidig som den lager noe inni granskauen mye støy.

 

Dessuten er det jo litt høl i huet å kjøre et system som er dc-ac-ac-dc, ikke sant? :wink:

Lenke til kommentar

Hei kabelsatan. Hvordan mekker du den psuen?

Er vel ikke problem å få stabil 12V dc hvis man bruker en sånn ting.. kapasitator eller kondensator eller hva **** det heter.. sånn som ser ut som et rundt batteri med 2 pinner... som holder litt strøm. Hvordan vil du gjøre det videre? spenningsregulatorer? og hvordan få negative spenninger?

 

*hungrer etter visdom*

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-15 02:25, kabelsatan skrev:

Hvis alle barna kunne gått og lagt seg, hadde dette blitt litt enklere...


 

Siktet du til meg? Du må regne med litt fleip innimellom linjene. som jeg skriver så er det ikke for å såre noen. Barn og barn fru blom, jeg kunne ha vært morra di. :grin:

 

Selvfølgelig syntes jeg også at dette er spennende. Venter spent på om noen kommer opp med en teknisk løsning, og da regner jeg med at det blir noen bilder å titte på. Lykke til med prosjektet.

 

edit: en liten tilleggsnotis

 

_________________

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-07-15 02:54 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-15 10:24, M.H skrev:

Ikke for å virke irritabel eller noe i den dur, men hva skal egentlig folk med PC i bilen? :smile:


 

Nei, jeg vet ikke jeg...

 

MP3, GPS, DVD, DIVX, TV, RADIO

 

Noe fornuftig bruksområde finner jeg ikke, bortsett fra at jeg slipper å hive microATX-HK'et mitt i søpla. Bilen er er mye bedre sted å slenge det :wink:

 

Forresten, hva skal man med bærbare MP3-spillere, DVD-spillere, GPS-navigering, osv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...