jornt Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Hvis du driver med service på datamaskiner har du sikkert et par gamle deler liggende som du kan bruke i feilsøkinga? Hvis jeg skal fikse ei HELT død maskin pleier jeg å ta ut ALT av tilleggskort, rambrikker, harddiskkabler, floppykabel. Skjermkortet og én RAM-brikke får stå igjen, det er alt som trengs for å få POST ut på skjermen. Funker ikke det bytter jeg skjermkort og RAM-brikke, bruker jalladeler jeg har liggende (gjerne gamle deler, men deler jeg vet funker, f.eks et 4 MB AGP skjermkort og 64 MB RAM) I veldig mange tilfeller er det RAM'en som har tatt kvelden. Noen ganger hjelper det kanskje å resette BIOS-innstillingene (hvis maskina har vært overklokka f.eks) Men hvis det fortsatt ikke funker er det bare tre ting som kan være feil: CPU, hovedkort eller PSU. Plugg hovedkortet på en annen PSU, og bytt ut CPU om du har tilgang på en eller annen gammel CPU som passer. Hvis det som du sier lukter svidd, kan det være lynet som har vært ute en tur, og da kan du ofte se brennemerker på f.eks modemkort, PSU eller hovedkort. Da kan du teste delene hver for seg i et gammelt hovedkort, det går fort å finne ut hva som virker eller ikke :smile: - Jørn [ Denne Melding var redigert av: jornt på 2002-07-12 21:12 ] Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 CaSh Har du prøvd en annen psu, Om du gjør det og det er ikke det som er problemet, Har du bare hk og cpu som kan være deffekt. Kjetil Lenke til kommentar
CaSh Skrevet 12. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2002 Quote: Den 2002-07-12 21:09, jornt skrev:Hvis du driver med service på datamaskiner har du sikkert et par gamle deler liggende som du kan bruke i feilsøkinga?Hvis jeg skal fikse ei HELT død maskin pleier jeg å ta ut ALT av tilleggskort, rambrikker, harddiskkabler, floppykabel. Skjermkortet og én RAM-brikke får stå igjen, det er alt som trengs for å få POST ut på skjermen. Funker ikke det bytter jeg skjermkort og RAM-brikke, bruker jalladeler jeg har liggende (gjerne gamle deler, men deler jeg vet funker, f.eks et 4 MB AGP skjermkort og 64 MB RAM) I veldig mange tilfeller er det RAM'en som har tatt kvelden.Noen ganger hjelper det kanskje å resette BIOS-innstillingene (hvis maskina har vært overklokka f.eks)Men hvis det fortsatt ikke funker er det bare tre ting som kan være feil: CPU, hovedkort eller PSU. Plugg hovedkortet på en annen PSU, og bytt ut CPU om du har tilgang på en eller annen gammel CPU som passer. Hvis det som du sier lukter svidd, kan det være lynet som har vært ute en tur, og da kan du ofte se brennemerker på f.eks modemkort, PSU eller hovedkort. Da kan du teste delene hver for seg i et gammelt hovedkort, det går fort å finne ut hva som virker eller ikke :smile:- Jørn<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: jornt på 2002-07-12 21:12 ]</font> Hvis du hadde lest litt på det jeg har skrevet så hadde du kanskje sett at jeg har gjort stort sett det du har skrevet her. Det eneste jeg ikke har gjort er å bytte PSU, CPU eller hovedkort. For disse har jeg dessverre ikke tilgjengelig. Men trenger jeg å bytte PSU når jeg ser at CPU vifta går? Det betyr jo at kabinettet får strøm? Lenke til kommentar
jornt Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 PSU kan være defekt selv om vifta går. Husk at PC'en skal ha mange forskjellige spenninger 3 volt, +/- 5 volt, +/- 12 volt m.m... Om vifta (vanligvis 12 V) går betyr det ikke at resten funker. Spenningen kan også være feil eller ustabil. For vifta gjør det ikke noe, den går jo bare fortere eller saktere alt ettersom, men hardwaren kan slite. Starter harddisken opp? Hvis ikke, prøv å koble fra strømmen fra hovedkortet, og bare ha strøm på harddisken f.eks. Starter den da? Mål spenningen på HD-powerkabel med multimeter, gul til svart ledning skal gi 12 volt, rød til svart 5 volt. Du kan også prøve å ha strøm på bare hovedkortet, men det har du kanskje prøvd? (Altså, ta ut BÅDE strøm og flatkabler fra harddisk, CD-ROM, floppy) Prøvd én og én RAM-brikke om PC'en har flere? Husk at du får ikke opp noen ting på skjermen om du ikke har RAM. Men du kan fortsatt få pipelyder eller se feilen på hovedkort med diagnostics LED. Ta ut skjermkortet og se om det skjer noe mer? Funker CD-ROM osv da? Jaujau :smile: Det er mye som kan være galt, og det er ikke alltid lett å finne ut hva som er den egentlige årsaken. Selv hadde jeg problemer med ei maskin som kræsja / fikk blåskjerm ganske ofte. Det skyldtes faktisk harddiskkabelen, som var ganske lang, og litt gammel og slitt.. :sad: Tok et par uker før jeg fant ut av det. - Jørn Lenke til kommentar
CaSh Skrevet 12. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2002 Quote: Den 2002-07-13 00:25, jornt skrev:Starter harddisken opp? Hvis ikke, prøv å koble fra strømmen fra hovedkortet, og bare ha strøm på harddisken f.eks. Starter den da? Mål spenningen på HD-powerkabel med multimeter, gul til svart ledning skal gi 12 volt, rød til svart 5 volt.Du kan også prøve å ha strøm på bare hovedkortet, men det har du kanskje prøvd? (Altså, ta ut BÅDE strøm og flatkabler fra harddisk, CD-ROM, floppy)Prøvd én og én RAM-brikke om PC'en har flere? Husk at du får ikke opp noen ting på skjermen om du ikke har RAM. Men du kan fortsatt få pipelyder eller se feilen på hovedkort med diagnostics LED.Ta ut skjermkortet og se om det skjer noe mer? Funker CD-ROM osv da? Jaujau :smile: Det er mye som kan være galt, og det er ikke alltid lett å finne ut hva som er den egentlige årsaken. Selv hadde jeg problemer med ei maskin som kræsja / fikk blåskjerm ganske ofte. Det skyldtes faktisk harddiskkabelen, som var ganske lang, og litt gammel og slitt.. :sad: Tok et par uker før jeg fant ut av det.- Jørn Takk for rådet. Lenke til kommentar
iGGy Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 CASH: "Men det er jo strøm på pcen, viften går jo rundt, så PSU kan jo ikke være ødelagt?".. Hadde en servicemann sagt noe sånn til meg ville jeg tatt pc'en og gått umiddelbart, eller gjort som noen andre her sa: bedt vedkomne sende pc'en inn til service. Hvor jobber'u hen? Jeg vil bare vite hvor jeg ikke skal sende pc'en inn til rep. [ endret av iGGy den 2002-07-13 12:39 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå