Gå til innhold

Maskinen er helt død!!

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg driver med service av data maskiner, og en kunde var innom og leverte en pc som var helt død. Jobben min var å finne ut hva som var galt.

Men dette var visst vanskligere enn jeg trodde. Når jeg først starta maskina så fikk vi faktisk tatt ut cdromen. Men jeg hadde ikke koblet opp skjermen enda. Så jeg koblet opp, men denne gangen ville ikke cdromen gå opp og skjermen viste helt svart.

Det luktet ganske brent når jeg åpnet kabinettet. Og det første jeg tenkte var at hovedkortet har sikkert blitt brent. Vifta til prosessoren er den eneste som går, og det lyser grønt, men harddisken jobber ikke heller ingenting annet. Jeg hører kun noen små suse lyder, men ikke noen klare hd lyder.

Jeg prøvde å ta ut batteriet til bios, og sjekket om det var noe liv i den, det var det. Den var full. Så jeg venta 5 min før jeg puttet den inn igjen i håp om å restarte bios, så kanskje den fungerte.

Men fortsatt død. Jeg tok ut ramen, fortsatt død, tok ut cdromen, fortsatt død, kort sagt jeg tok ut alt jeg klarte å ta ut untatt cpu, og skjermkort, men fortsatt virket ingenting. cpuen ligger fast, så den er ikke løs.

Etter det jeg veit, så er det en AMD tbird 1000 mhz.

Hva tror dere det kan være? Siden det lukter brent har hovedkortet kortsluttet?

Jeg kunne trengt litt tips. På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote:

CaSh skrev (2002-07-12 17:34):

Jeg har ikke prøvd med en annen hardisk, men jeg har prøvd uten harddisken, for da tenkte jeg bios vises uansett, men det var fortsatt helt svart.

Noen andre som kan hjelpe?

Hva om psu'en er defekt, Høres ut for at den kan være defekt. En hd er jo 12v så det kan jo være at psu'en ikke levere nok spenning til 12v.
Lenke til kommentar

Jeg leste riktig nok ikke posten din veldig nøye, men nevnte du du om du hadde testet med ny cpu? Det der er typiske "ødelagt AMD" problemer. Han har sikkert vært inni maskinen og tatt av viften, glemt å koble den på og svidd cpu'en. (eller noe sånt) Kanskje den har blitt skadd under transoprt eller fått en smel i gulvet. Og knust CPU, og slått på og svidd noe på HK'er. Ikke _helt_ umulige ting.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-12 17:37, tag1 skrev:

Send den inn til service :smile:

Veldig morsomt :razz:

Assa jeg kan jo selvfølgelig sende den inn til enda et service verksted, men det hadde jo bare vært tull.

Lenke til kommentar

Noen andre som kan hjelpe?

Hva om psu'en er defekt, Høres ut for at den kan være defekt. En hd er jo 12v så det kan jo være at psu'en ikke levere nok spenning til 12v.

Det kan godt hende. Det har jo vært veldig mye lyn nedslag i det siste. Har hatt en pc, som var helt kaputt. Ville ikke slå seg på engang, men hvordan kan jeg teste om psuen har gått?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-12 17:45, Killer_DT skrev:

Jeg leste riktig nok ikke posten din veldig nøye, men nevnte du du om du hadde testet med ny cpu? Det der er typiske "ødelagt AMD" problemer. Han har sikkert vært inni maskinen og tatt av viften, glemt å koble den på og svidd cpu'en. (eller noe sånt) Kanskje den har blitt skadd under transoprt eller fått en smel i gulvet. Og knust CPU, og slått på og svidd noe på HK'er. Ikke _helt_ umulige ting.

Cpuen sitter godt på, det var omtrent det første jeg sjekket. Og viftet går, men jeg får jo ikke kontrollert noe særlig mer enn dette? Skjermen er jo fullstendig svar :/

Noen andre kommentarer på hva det kanskje kan være??

Hva med at det lukter svidd fra hovedkortet? Betyr det at den er kortsluttet da? Noen som vet?

M0re M0ney M0re D0llars

[ Denne Melding var redigert av: CaSh på 2002-07-12 17:59 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-12 18:00, Kjetil Lura skrev:

Quote:

CaSh skrev (2002-07-12 17:57):

Det kan godt hende. Det har jo vært veldig mye lyn nedslag i det siste. Har hatt en pc, som var helt kaputt. Ville ikke slå seg på engang, men hvordan kan jeg teste om psuen har gått?

Prøve med en annen psu

Lettere sagt enn gjort :sad:

Jeg har jo ikke en liggende. Skal jeg bare ta ut psu fra en annen maskin og putte den inn der da?

Lenke til kommentar

Har opplevd at en PC har fått flambert både power og hovedkort etter lynnedslag / overspenning. :sad:

Går kjøleviften på PSU'en rundt i det hele tatt? Prøv å måle spenningen på den med et voltmeter...

Dersom du har en lik PSU liggende, kan du jo bytte, og se om det er noe mer liv i hovedkortet. :smile:

Lenke til kommentar

bytt ut power supply'et.

en litt større en: 340W el høyere.

kan være at kunden har prøvd turbo-knappen på psu'et. eller at du har klart det... siden du fikk den opp å gå første gangen.

hva om du prøver med en annen skjerm? tenker på at du fikk ut cd-rom'en første gang, før du koblet på skjermen. dette tror ikke jeg er en løsning, men bare nevner det.

du skulle nesten ha hørt med kunden om det er noen andre enn ham som bruker pc'en (tenker på unge gutters lek med pappa's pc)... overklokking.

antar at du har sjekket at cpu ikke er knust.

finn frem voltmeteret, og mål verdier på hk'et, ram mm...

sjekk om ram'en er "knekt"/skadet fysisk.

sjekk om noen av pins'ene på hk'et er bøyd/knekt. reset cmos.

hva om du tar hk og alt ut av toweret? bare lar det ligge på bordet, og kobler det sammen. hk, ram, cpu + skjermkort. om det funker, så kast det gamle toweret hans, og sett alt sammen inn i det nye tårnet.

men siden du luktet noe som hadde svidd seg... så er det nok for sent å redde maskinen...

feilsøking må til, og mye av det.

lykke til

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-12 18:10, Kong_Ari skrev:

Har opplevd at en PC har fått flambert både power og hovedkort etter lynnedslag / overspenning. :sad:

Går kjøleviften på PSU'en rundt i det hele tatt? Prøv å måle spenningen på den med et voltmeter...

Dersom du har en lik PSU liggende, kan du jo bytte, og se om det er noe mer liv i hovedkortet. :smile:

Men det er jo strøm på pcen, viften går jo rundt, så PSU kan jo ikke være ødelagt? Hva med lukten av svidd? Ingen som har noen erfaring med det? Eller vet om hvis det lukter svidd så er det brent?

Lenke til kommentar

Quote:

kan være at kunden har prøvd turbo-knappen på psu'et. eller at du har klart det... siden du fikk den opp å gå første gangen.

Kunden har garantert vært inne i kabinettet, for han fortalte at han prøvde å dra inn og ut strøm kabelen til cdromen, og da ville den plutselig poppe ut, men cdromen har forsåvidt ingenting med problemet å gjøre. Jeg tror hovedkortet har tatt kvelden. Så det er ikke jeg som har vært borte i noen knapper, det er ikke noen turbo knapp som jeg har sett.

Quote:

hva om du prøver med en annen skjerm? tenker på at du fikk ut cd-rom'en første gang, før du koblet på skjermen. dette tror ikke jeg er en løsning, men bare nevner det.

Kunden har prøvd med sin skjerm, og jeg har prøvd med vår :smile: Skjermen har jo ikke noe å si, jeg hører jo ikke harddisken gå engang, det er kun to vifter som går i hele maskinen, cpu vifta og kabinett vifta.

Quote:

du skulle nesten ha hørt med kunden om det er noen andre enn ham som bruker pc'en (tenker på unge gutters lek med pappa's pc)... overklokking.

Det skulle jeg kanskje ha gjort ja, men jeg tviler personen har peiling på hva det er engang

Quote:

antar at du har sjekket at cpu ikke er knust.

Ja

Quote:

finn frem voltmeteret, og mål verdier på hk'et, ram mm...

Det kan jeg gjøre, men kun på HK, for jeg har prøvd å kjøre uten ram, men det funka ikke.

Quote:

sjekk om ram'en er "knekt"/skadet fysisk.

sjekk om noen av pins'ene på hk'et er bøyd/knekt. reset cmos.

Gjort,gjort,gjort

Quote:

hva om du tar hk og alt ut av toweret? bare lar det ligge på bordet, og kobler det sammen. hk, ram, cpu + skjermkort. om det funker, så kast det gamle toweret hans, og sett alt sammen inn i det nye tårnet.

men siden du luktet noe som hadde svidd seg... så er det nok for sent å redde maskinen...

feilsøking må til, og mye av det.

lykke til

Har bestillt nytt HK, så skal prøve det. Takk for nyttig tips. Jeg konkluderer i at hovedkortet er brent. Men hvis noen har andre meninger, del det gjerne med meg. Tusen takk for alle svar :smile:

M0re M0ney M0re D0llars

[ Denne Melding var redigert av: CaSh på 2002-07-12 18:56 ]

Lenke til kommentar

var det mye dritt inni toweret? støv/sand...

kan være at det var møkka som luktet brent?

et siste forslag: blås over hk'et, med komprimert luft. du får vel kjøpt bokser med komprimert luft på biltema eller clas olson? pass på at du ikke holder boksen opp-ned. da kommer gassen ut i stedet for luft

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-12 19:06, roaldhansen skrev:

var det mye dritt inni toweret? støv/sand...

kan være at det var møkka som luktet brent?

et siste forslag: blås over hk'et, med komprimert luft. du får vel kjøpt bokser med komprimert luft på biltema eller clas olson? pass på at du ikke holder boksen opp-ned. da kommer gassen ut i stedet for luft

Nei det var faktisk ikke noe særlig dritt i det hele tatt. Så jeg tror ikke det var støvet som luktet svidd.

Lenke til kommentar

Uansett hva folk sier om natur-fysiskelover og alt det der: elektriske apparater har en tendens til å oppføre seg _totalt_ uforklarelige noen ganger..

Har selv erfaring med et spesielt tilfelle hvor pcen til kammeraten min ikke funka. Husker ikke nøyaktig hva som var galt. Vi bytta ut alle delene i pcen hans en etter en med deler fra min pc for å effektivt feilsøke: dersom man satte inn tastaturet i hovedkortet hang pcen seg. Konklusjon: hovedkort måtte byttes. Realitet: strømforsyninga var defekt. Alt i maskina var koblet til, alt fikk strøm, en harddisk til eller fra gjorde ingen forskjell.

Høres ut som det er hovedkortet som er gåent på din "case" her, men jeg ville fremdeles tatt meg det ekstra bryet det er å faktisk teste bl.a. ny (dvs. en du veit funker) psu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...