Gå til innhold

den norske stat er smart .....

Anbefalte innlegg

Hei.

Man må nok se realistisk på saken som mange har nevnt tidligere. Overgangen (hvis det blir noen) vil ta tid! Og man må få organisert alt sammen. Man kan f.eks ikke bare springe til nærmeste Narvesen og kjøpe et blad med en medfølgende distro. Man må få en "standard" som de forskjellige kommunene/staten osv kan bli kjent med, altså samme brukergrensesnitt, samme programmer osv i tillegg til at mye programvare må oversettes til norsk. Skal man gjøre dette må man ha et lignende prosjekt som skolelinux (eventuelt viderebygge på dette), men dette er noe som tar TID! Gjør en noe forhastet (bare begynner å installere linux på måfå rundt omkring) vil kostnader på blandt annet support-siden stige. Det vil komme for plutselig på folk som ikke har sett annet enn Windows.

Ellers er tanken god. Det må bare utarbeides en plan som vil løse en del av disse problemene. Uansett, Lykke til :smile:

God sommer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-12 19:22, Anders Leipsland skrev:

På serversiden: Lisensen er ok, den er dyr hos Microsoft. Men hvor mange kommuner har it ansatte med kompetanse nok til å drifte en linux server? Å skaffe kompetanse på dette feltet vil koste masse.

De har det kanskje ikke per i dag, men en ansatt med unix kompetanse er ikke dyrere enn en ansatt med MSCA (eller hva disse m$ sertifikatene heter), men det bidrar nok desverre til en høyere inngangsbillett.

Quote:

Det eksisterer nå virus til linux også da og hvor flere som bruker linux hvor mer attraktivt blir det å lage virus tilpasset den plattformen

Ja, de kommer, men jeg tror ikke du finner like store muligheter for å spre virus pga. strengere sikkerhets policy blandt utviklere (sånn som epost klienter som automatisk kjører programkode er nødvendig for å spre epost ormer, det er det bare outlook express som gjør). 95% av alle windows brukere bruker samme nettleser og epost klient, på andre platformer (som linux) finner du ikke så homogene miljø.

Problemet kommer til å melde seg nå man når kritisk brukermasse, men i langt mindre grad enn for win/ie/outlook brukere.

Quote:

Dersom en kommune bytter ut OS+Office så er man nødt til å sende brukerne på opplæring noe som koster penger.

Man kurser folk i Office også, om man lærer win+office eller kde+openoffice på kurset, så koster det det samme (må omskolere foreleser da)

Quote:

Jeg vil tro (er tross alt vanskelig å finne fasit svaret her ) at for noen små kommuner så vil det være enormt mye penger å spare nettopp fordi at de er så heldige å ha folk nok med komptetanse. Flere større kommuner vil nok derimot holde seg tro til Microsoft. Da blir det som sagt dyrere.

Her er jeg enig, her kommer alt an på kunnskapen og viljen til omstilling hos de som tar avgjørelser, jeg er redd for at en dyr inngangsbillett vil skremme mange til å holde på dagens systemer i lang tid enda. Litt synd egentlig.

Taiwan har klart det, og kommer til å spare €60 mill pr år om et eller to år (hele greien er spart inn på 2-3 år), Kina gjør det samme, så hvorfor ikke Norge.

Til slutt, The Gospel of Tux

Edit: Fikse quote tags...

Jesus saves, but only Buddah makes incremental backups.

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-07-12 20:42 ]

Lenke til kommentar

Quote:

De kan stige jo. Hvorfor? Fordi at de komunene som fortsetter med å velge Microsoft produkter nå vil få økte lisenskostnader(jeg regner med at denne avtalen har gidd rabatt som nå opphører). Å velge opensource programmer fører også mest trolig til høyere support/service kostnader.

Så du har falt for FUD'en du også?

Trist. Vi andre vet bedre. MS har gjort mange framstøt for å overbevise folk om at support er dyrere med OSS. Praktiske migrasjoner viser at det ikke trenger være tilfelle:

http://www.consultingtimes.com/Largo.html

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-12 20:33, MailMan13 skrev:

De har det kanskje ikke per i dag, men en ansatt med unix kompetanse er ikke dyrere enn en ansatt med MSCA (eller hva disse m$ sertifikatene heter), men det bidrar nok desverre til en høyere inngangsbillett.

og har vi nok folk med *nix kunnskaper? Går ikke å ansette noen når det ikke er folk å ansette

Quote:

outlook express

Å få folk vekk fra OE tror jeg vi kan være enig i at it-Norge ville spart masse penger på. Emailer burde bestått av ren tekst og that's it :smile: ActiveX osv har ingenting i en email å gjøre.

Quote:

Man kurser folk i Office også, om man lærer win+office eller kde+openoffice på kurset, så koster det det samme (må omskolere foreleser da)

- Noen blir ikke kursa. De kan nok fra Windows maskinen sin hjemme.

- En del har fått kurs i MS Office. Å lære dem et nytt Office program vil koste penger.

Quote:

Taiwan har klart det, og kommer til å spare €60 mill pr år om et eller to år (hele greien er spart inn på 2-3 år), Kina gjør det samme, så hvorfor ikke Norge.

Forhåpentligvis klarer vi det også her på berget. Potensiale for besparelse er stort. Vi må bare håpe at det offentlige tar å vurderer alternativer til Microsoft og finner det lønnsomt. Ingenting ville gleda meg mer. Kanskje vil det med tiden føre til at opensource OSer blir mer vanlige også hjemme.

Eneste jeg vil ha fram er at man kan ikke si:

Microsoft lisens: 5000

- opensource lisens: 300

= Besparelse: 4700kr

som jeg nesten fikk inntrykk av at noen tror.

Lenke til kommentar

Trur det staten sikter til med å seie opp denne avtalen, er det punktet i avtalen som faktisk forbyr dei enkelte bedriftene å nytta anna programvare. Me kunne t.d. ikkje installere Opera på alle maskinene på skulen, fordi det gjekk imot lisensavtalen skulen hadde med MS, og eg går ut ifrå at det er denne avtalen det er snakk om.

Dersom ein har ein skulelisens på Windows 2000, så har ein ifølge lisensavtalen nemlig ikkje lov til å drive ein Linux-server på samme nettverket.

Dette betyr følgjande; Windows-lisensane kjem til å verta dyrare, men staten kan til gjengjeld berre drita i å investera i Office. Dei kan no installera OpenOffice, StarOffice, Opera og Netscape om dei vil. Eg håpar verkeleg at OpenOffice og Opera kjem i bruk på skulen min til neste år! :smile:

Men, så har jo ikkje MS gitt etter for krava enno. :sad:

mvh.,

Vegard

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-12 20:38, argon264 skrev:

Så du har falt for FUD'en du også?

Trist. Vi andre vet bedre. MS har gjort mange framstøt for å overbevise folk om at support er dyrere med OSS. Praktiske migrasjoner viser at det ikke trenger være tilfelle:

Nei det _trenger_ ikke bli dyrere. Jeg har heller aldri sagt at det er sikkert at det blir det.

Lenke til kommentar

Quote:

og har vi nok folk med *nix kunnskaper? Går ikke å ansette noen når det ikke er folk å ansette

Jeg har litt på følelsen av at ikke alle system-ansvarlige, osv., er faglærte. En del av de bare KAN det de gjør, og får dermed jobb.

En god del av folka her er ufaglærte, vil jeg tro, og en god del av dere/oss kunne nok ha gått i gang på et litt proft nivå, tenker jeg...

(Der det er arbeid, er det også folk! sier mamma.)

Og når det gjelder open source, så er det open source, og det burde bety at folk kunne greid å oversette eventuelle office-pakker og desktop'er til norsk?

Og når det gjelder å lære seg shit'en; Mener dere at man har fått Windows&stuff inn med morsmelka? Det fikk ikke jeg. LÆRTE meg greier ved å prøve ut shit'en. Og et annet råd fra de som hadde prøvd før meg, seff...

Tror ikke det skal så mye til, om brukerne får Office-pakker som er tilnærmet like det de brukte før, osv. Og et fint pek-og-klikk-GUI vil også gjøre alt lettere, ja.

"Go explore!" Hva er galt med å LÆRE, UTFORSKE og finne ut av ting? Er det ikke sånn vi er skapt, da? "Test everything! Hold on to the good!" (1. Thessalonians 5:21)

Mennesker som er for dumme til å LESE tekst på en skjerm, og reflektere BITTELITT over det de eventuelt greier å lese, bør ikke holde på med PC uansett. Gi dem Hotell Cæsar og Dagsrevyen. (F.eks. er "Fil" en meny som går igjen, og skjuler cirka det samme. Samme når det gjleder "Redigér", "Vis", "Hjelp", osv...)

Nok et eksempel; En person kjørte opp til lappen i en rusten Volvo. Hva med den dagen personen kjøper seg en gammal SAAB? Må personen ta lappen på nytt, bare fordi bilene SER annerledes ut, og at tenninga sitter i GULVET på SAAB'en, istedenfor på RATT-greia på Volvo'n? Næh. De tar ikke lappen på nytt. De bare ser seg litt rundt, og plutselig; Heeey! Jeg kan stikke nøkkkel'n inn i denne greia på gulvet, mellom setene her! Fantastisk!

Poeng; NOE greier man faktisk å lære seg selv. Tror ikke EKSTREME mengder med kursing skal til. La bare "ofrene" få litt tid på seg til å utforske.

(Men såklart, så er det de som er for dumme. Men jeg liker absolutt ikke tenke på slike mennesker. Fordi de plager meg.)

Lenke til kommentar

kom på en ting. Dette her åpner for å tjene penger for oss da! Altså hva gjør du?

Jo du tar en enkel linux distro og office pakke. Ta så å oversett denne dritten. Fjern og mekk litt og vips så kan du tjene rått med penger ved å selge komplette pakker med os+linux :grin:

ok, dette er veldig forenkla, men det åpner jo helt klart et nytt marked. Å ha norsk software er et must.

Lenke til kommentar

Ja, barn! Tenk profitt! Arbeidsplasser! Muligheter!

Ikke tenk "Norge suger. Alt går i dass."

For jeg vedder på at det er endel av dere som har lyst på jobb. Med data.

Jeg vet at jeg vil ha det. (Vet også at jeg kanskje ikke har så mye kompetanse som full-time system-admin-jobb vil kreve, men tror jeg ville greid å kurse ett og annet menneske i grunnleggende bruk av OS og Office-greier.)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-12 22:31, the_ruthless skrev:

...tror jeg ville greid å kurse ett og annet menneske i grunnleggende bruk av OS og Office-greier.

Det tror ikke jeg.

Første betingelsen for å undervise noen i noe er at man har forståelse for hva de du underviser trenger å vite, og hvordan de skal lære å få vite det de trenger.

Man kan være en racer i Linux og ha pugget samtlige kommandoer forfra og bakfra og om igjen, men hvis man ikke har peiling på hva vedkommende gjør i sitt daglige virke og hvordan de ønsker å løse oppgaver i sin hverdag er man "lost".

Du kan ikke sammenligne OS'er med biler heller. Selv om en er vant til å kjøre f.eks Volvo og fint vil kunne klare å kjøre en Saab (som du nevner) blir det noe annet å skulle kjøre en trailer eller en Ferrari. Særlig hvis også veiene er anderledes.

Det har med tankegangen hos hver enkelt å gjøre. Det som for oss virker simpelt og enkelt kan være vrient for andre, og det verste de da vet er at noen hoverer og brifer med hvor "lett" det er.

Å være "dyktig" i denne bransjen er så utrolig mye mer enn hva som foregår inne i kassa. Det er like mye hva som foregår rundt.

Det er også der min tolkning av forskjellene på en tekniker og en konsulent ligger. En tekniker er spesialist på forholdet maskin/maskin mens en konsulent er spesialist på forholdet menneske/maskin.

Inntil man forstår disse relasjonen bør man ikke begi seg ut i IT-verdenen på egenhånd uansett hvor dyktig man er. Kunnskap kan læres på "gutterommet" men ikke erfaring. Det er noe man får gjennom praksis i virkelige situasjoner i et arbeidsmiljø hvor det finnes en konsekvens i det man gjør.

Ikke misforstå, jeg er ikke ute etter å "ta" deg, men en del av svarene i innleggene her bærer tydelig preg av manglende forståelse for hva som egentlig skjer ute i den store verden.

Kan hende jeg provoserer en og annen her nå, men jeg går å legger meg så å hoie og skrike hjelper ikke for jeg svarer ikke før tidligst på søndag, og da er vel dette både gjemt og glemt tenker jeg.

Ha en riktig god natt :smile:

Lenke til kommentar

Hei

Så på nyhetene i dag at det var en haug med kommuner som skulle begynne å ta i bruk StarOffice istedet for MS Office. Star office kostet visst 150-200 kroner per lisens mot MS sine 6-7000.

Er Star Office norsk? (fikk intrykk av det)

Isåfall ville jo dette vært et alternativ til MS sine greier. Hvis det i tillegg støtter Linux så kan jo kanskje en eller annen få gjort om en Linux distro til norsk. Også kan de bruke Opera da :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-12 22:57, Dan Hansen skrev:

Det tror ikke jeg.

Første betingelsen for å undervise noen i noe er at man har forståelse for hva de du underviser trenger å vite, og hvordan de skal lære å få vite det de trenger.

Man kan være en racer i Linux og ha pugget samtlige kommandoer forfra og bakfra og om igjen, men hvis man ikke har peiling på hva vedkommende gjør i sitt daglige virke og hvordan de ønsker å løse oppgaver i sin hverdag er man "lost".

Du kan ikke sammenligne OS'er med biler heller. Selv om en er vant til å kjøre f.eks Volvo og fint vil kunne klare å kjøre en Saab (som du nevner) blir det noe annet å skulle kjøre en trailer eller en Ferrari. Særlig hvis også veiene er anderledes.

Det har med tankegangen hos hver enkelt å gjøre. Det som for oss virker simpelt og enkelt kan være vrient for andre, og det verste de da vet er at noen hoverer og brifer med hvor "lett" det er.

Å være "dyktig" i denne bransjen er så utrolig mye mer enn hva som foregår inne i kassa. Det er like mye hva som foregår rundt.

Det er også der min tolkning av forskjellene på en tekniker og en konsulent ligger. En tekniker er spesialist på forholdet maskin/maskin mens en konsulent er spesialist på forholdet menneske/maskin.

Inntil man forstår disse relasjonen bør man ikke begi seg ut i IT-verdenen på egenhånd uansett hvor dyktig man er. Kunnskap kan læres på "gutterommet" men ikke erfaring. Det er noe man får gjennom praksis i virkelige situasjoner i et arbeidsmiljø hvor det finnes en konsekvens i det man gjør.

Ikke misforstå, jeg er ikke ute etter å "ta" deg, men en del av svarene i innleggene her bærer tydelig preg av manglende forståelse for hva som egentlig skjer ute i den store verden.

Kan hende jeg provoserer en og annen her nå, men jeg går å legger meg så å hoie og skrike hjelper ikke for jeg svarer ikke før tidligst på søndag, og da er vel dette både gjemt og glemt tenker jeg.

Ha en riktig god natt :smile:

Bare for å nevne det, så har jeg ikke prøvd særlig mye Linux. Jeg bare vet endel om hvilke muligheter som er der. Sånn er det med alt jeg vet, for det meste. Jeg innehar mengder teori. Og generelt mindre mengder praksis. Når det gjelder tekniker/konsulent, er jeg en slags blanding, på mitt nivå, føler jeg.

(Jeg lærer meg data ved å gjøre. Ofte tenker jeg meg til en mulig løsning hvis noen spør om hjelp. "Go explore!", damnit. Innehar ikke en særlig stor teknologi-sperre, som gjerne sitter hardt planta hos endel andre mennesker. Jeg lærer bort mens jeg lærer selv, ofte.)

Jeg tenker, uansett hva jeg gjør, åssen andre mennesker reagerer, tenker, forholder seg, osv. Jeg har også lang erfaring, i forhold til min levetid, på å hjelpe Dumme Folk med data. Så jeg vet litt hva som skal til.

Vet at det ikke kom fram så godt i det forrige innlegget mitt, og kanskje ikke heller dette, men jeg er faktisk flink med kombinasjonen mennesker + data.

Takk.

Poenget, som kanskje ikke kommer så godt fram, er at jeg tror Linux-til-folket kan funke. Det er mest et spørsmål om at NOEN tenker rett, lager en plan og setter igang.

(OG; Eventuelle nye bruker rundt i kommunen og på skoler, osv., må få tid til å venne seg til det nye systemet. La de få leke, finne spill, tegne et bilde og skrive en mail til en venn... La de bruke en time eller to på dette. Tror det kan være sunt. Slik kan de kanskje få et mer personlig forhold til systemet.)

Jeg er så flink til å være off-topic!

http://www.twodeadducks.net/minipuz/

Mvh,

Tore Jakob Haugen

(Ha en festlig dag, folkens! Smil og vær glad!)

[ Denne Melding var redigert av: the_ruthless på 2002-07-13 00:01 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...