Gå til innhold

AMD flytter over på nye sokler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stakkars de som har kjøpt et dyrt s-939 system. (Og stakkars oss som har s-754!)

Nehh.. Dette viste jeg lenge før jeg kjøpte sokkel 939. Har uansett ikke planer om å oppgradere uten å selge det gamle systemet først så det blir nok ikke store tapet.

Det jeg har gått og lurt på det siste halve året er om jeg skal oppgradere til dobbelkjerne i rundt årsskiftet 2005/2006 eller om jeg skal vente til andre halvår i 2006 og oppgradere til dobbelkjerne da i forbindelse med bytte av hovedkort og ram.

Lenke til kommentar

At sokkel M2 / F skal være for DDR2 er i tross av mange henvendelser fra

flere nyhetsorganer den siste måneden nektet kommentert av AMD .

Hva betyr dette :

Teori:

At man nå hører om lansering av M2 i 2006 , samtidig med at

samsung skal ha DDR3 produksjonsklare i 2006 og at JEDEC har startet

opp med møter/seminarer om standarisering av DDR3 spec tror jeg ikke er

noen tilfeldighet .

AMD vil nok ikke release ny plattform uten JEDEC approved (de er tross alt på medlemslisten til JEDEC).

Samsung:

http://www.samsung.com/Products/Semiconduc..._0000098595.htm

Tross alt , i motsetning til Intel har AMD minnekontroller integrert i CPU og

jeg tror de kommer til å slippe de nye soklene med DDR3 støtte og

"hoppe" over DDR2.

Tross alt vil det medføre mye produksjonskostnader først å lansere CPUer

med DDR2 kontroller for noen måneder senere med DDR3 .

Dette vil også gi AMD en "edge" over Intel dersom Intel ikke kommer med en "oppdatering" til DDR3 støttte rundt samme tidspunkt (hvilket de sikkert gjør).

For Intel er det tross alt lettere da de kan beholde samme CPU sokkel

og konsentrere seg om nytt chipset med "reworked" minnekontroller .

Noe som også forsterker denne teorien er "forced" lansering av A64 X2/Opteron

for 939 /940 . Slik vil AMD sikre seg at de har en plattform og CPUer som gir krutt nok frem til M2 med ny minnestøtte er produksjon/leveringsklart .

Lenke til kommentar
Stakkars de som har kjøpt et dyrt s-939 system. (Og stakkars oss som har s-754!)

Nehh.. Dette viste jeg lenge før jeg kjøpte sokkel 939. Har uansett ikke planer om å oppgradere uten å selge det gamle systemet først så det blir nok ikke store tapet.

Det jeg har gått og lurt på det siste halve året er om jeg skal oppgradere til dobbelkjerne i rundt årsskiftet 2005/2006 eller om jeg skal vente til andre halvår i 2006 og oppgradere til dobbelkjerne da i forbindelse med bytte av hovedkort og ram.

Enig, blir uansett ikke å selge mitt 939 system før om minst et års tid, da det er mye som skal testes før jeg går på dobbelkjerne tenker da på Venice

Lenke til kommentar

Edit: Nå ser jeg det: Plasseringen til de hvite "flekkene" har flyttet litt på seg.. Det ER altså en ny sokkel.

Er bare det meg eller ser det ut som om sokkelen til venstre er til bærbare? Hmm rare greier (den skruen som tar over for hendelen)
Meg også. Se spekulasjonene mine på side 2 om at dette er Socket S1 (siden den har 638 pinner og den skruen) Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Siden den største sokkelen på bildet har 940 pinner, ka det da være mulig å lage en omformer fra dagens socket 939/940?

Godt sprøsmål! Jeg aner ikke, men antar at det kan være mulig å lage en adapter mellom:

• Sokkel 939 og 754 (slik at man kan bruke S754 CPU i S939 hovedkort)
  • Sokkel M2 og S1 (slik at man kan bruke en Turion S1 i et M2 hovedkort.)

En slik adapter vil i så fall gjøre den ene minnekanalen på hovedkortet ubrukelig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Mange AMD-fans/kjøpera som blånekta på at levetida til S939 er en sur sak, det gjer ikkje eg. Har lenge planlagd å kjøpe ny pc (S939), men ser ut som det blir lagt på is no. Så for meg va ditta nesten kjedelig "nytt", ikkje at eg ikkje har visst om det før men..

Lenke til kommentar
ja ja.. like greit å beholde sokkel A litt til tydeligvis.. men hvorfor i helsike skal de ha 4 aktive sokler på markedet på samme tid?

Det kommer de heller ikke til å gjøre, for dagens sokkel 754 for Turion 64/Mobile Athlon 64 vil bli erstattet med sokkel S1 (bærbare), mens sokkel 939 for Athlon 64/FX/X2 vil bli erstattet med sokkel M2 (desktops) og sokkel 940 for Opteron vil bli erstattet med sokkel F (tjenere).

Flyttingen blir altså som følger:

Sokkel 754 -> Sokkel S1 (prosessorer for bærbare, type "Turion")

Sokkel 939 -> Sokkel M2 (prosessorer for desktop, type "Athlon")

Sokkel 940 -> Sokkel F (prosessorer for tjenere, type "Opteron")

Denne flyttingen skjer først med overgangen til et helt nytt kjerne-design, bedre kjent som "K10", som kommer i løpet av 2006 og vil derfor ikke påvirke dagens prosessorer basert på "K8" og "K9".

jeg tenkte nåtid; ikke fremtid

Lenke til kommentar

Naah... er en del av oppgraderingsgamet dette, det kommer alltid noe nytt. Uansett tror jeg det vil bli en fet overlapp i tid for de forskjellige soklene

Lenke til kommentar
Tja,men dette vil vel bremse salget av amd sine nye cpuèr en del, da mange heller vil vente til den nye sokkelen kommer istedenfor å satse på en som er på tur ut :hmm:

hmm, altså Cpu og hovedkort henger så sammen, når man først kjøper ny cpu kjøper man også nytt hk?

Selge gamle pcn på qxl, kjøpe ny for ca samme pris.. det har jeg gjort de siste årane.

Lenke til kommentar
jeg tenkte nåtid; ikke fremtid

Ok, alle disse nye soklene (S1, M2 & F) ligger langt frem i tid (minst 1 år). Litt overlapp for en kort periode (1-2 kvartal) må du nok likevel regne med når disse nye soklene kommer.

I dag har AMD fire sokler:

Sokkel A: For Athlon XP og Sempron, men blir overtatt av Geode NX (embedded).

Sokkel 754: For Athlon 64 og Sempron, men blir overtatt av Turion 64 (mobile).

Sokkel 939: For Athlon 64, Athlon 64-FX og Athlon 64-X2 (desktop).

Sokkel 940: For Opteron 100/200/800-seriene (workstation/server).

Grunnen til at AMD velger flere sokler er for å lettere skille ut prosessorene i sine respektive bruksområder. AMD prøvde først med en sokkel for alle ting, altså sokkel A, som både var for prosessorer for budsjettmarkedet (Duron og Sempron), for desktop (Athlon XP) og for arbeidsstasjoner og tjenere (Athlon MP). Denne løsningen fungerte greit for budsjett- og lavende desktop-markedet, men var lang ifra like vellykket for høyende-desktop, arbeidsstasjon- og tjener-markedet. Nettopp derfor har AMD altså delt opp hvert markedssegment med hver sin prosessor-familie som har hver sin sokkel. Det høres sikkert rotete ut, men tro meg det fungerer mye bedre slik i praksis :)

Lenke til kommentar
Siden den største sokkelen på bildet har 940 pinner, ka det da være mulig å lage en omformer fra dagens socket 939/940?

NEI.

De CPUene som kommer for M2 har en helt annen minnekontroller, en som ikke er kompatibel med hverandre. Så de som også sitter på den nye opterom med 940 pinner, vil heller ikke kunne bruke dem på M2, selv om dette har 940 Pinner.

Men det kan vel kanskje være mulig å lage ett hovedkort med en chip som omgjør fra DDR1 til DDR2 signaler og omvendt, men det skjer nok ikke.

Har selv nesten akkurat kjøpt ett 939 system, og kjøper nok en dobbeltkjerne (toppmodellen) for den med feriepengene neste år, og dermed være sikret for minst 2 år til.

Da vil det kanskje være lurt å bytte tilbake til Intel igjen (de burte vel finne på noe snart)

Lenke til kommentar

Har lest om dette før også, men det er uansett ikke noe man bør bli overrasket over. Det at Socket A holdt så lenge, bør nok regnes som unntaket, ikke regelen.

M2 kommer ikke før til neste år, og S939 er ikke akkurat nytt lengre. S939 har ikke hatt så veldig kort levetid.

Lenke til kommentar
Men det kan vel kanskje være mulig å lage ett hovedkort med en chip som omgjør fra DDR1 til DDR2 signaler og omvendt, men det skjer nok ikke.

Trodde dette måtte gjøres i selve CPUen eg, siden minnekontrollene er innebygd i CPUen. Slik at det blir en slags bryter i minnekontrolleren på hvilken minnetype en skal bruke, toggle mellom DDR og DDR2. Dette er bare en tanke, vil ikkje tro at et HK kan fikse dette. Noen som har mer peiling som kanskje kan uttale seg om denne problemstillingen ?

Lenke til kommentar

Trodde dette måtte gjøres i selve CPUen eg, siden minnekontrollene er innebygd i CPUen. Slik at det blir en slags bryter i minnekontrolleren på hvilken minnetype en skal bruke, toggle mellom DDR og DDR2. Dette er bare en tanke, vil ikkje tro at et HK kan fikse dette. Noen som har mer peiling som kanskje kan uttale seg om denne problemstillingen ?

Man trenger noen flere pinner på sokkelen for å støtte DDR2 i forhold til DDR(1), men har man først lagt til støtte for DDR2 i minnekontrolleren så er det et ikke noe stort problem å legge til støtte for DDR(1)/DDR3 også. Det er jo ikke slik at pinnene er dedisert kun til én minnetype, se bare på AMD Alchemy Au1200 og Freescale MPC8641D som begge har integrert minnekontroller som støtter både DDR(1) og DDR2:

http://www.amd.com/us-en/ConnectivitySolut...5E12410,00.html

http://www.freescale.com/webapp/sps/site/o...e=DRPPCDUALCORE

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...