Gå til innhold

AMD flytter over på nye sokler

Anbefalte innlegg

Nå har jo M2 sokkelen 940 pinner vil det si at den kan være kompatibel med dagens Opteron prosessorer eventuellt?

Kan tenkes den fungererer med 939 prosessorer også, er opp til AMD det om de vil legge inn en sperre der som de har gjort med 939/940.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tipper det tar ca 18mnd før et aktuelt hk + cpu er i en prisklasse og så utbredt at det er fristende å gå over til det ... muligens 2år til ....

Uansett, de må snart se på andre muligheter for kommunikasjon med hk - blir for tåpeligt å bare øke pinneantallet hele tiden. Seriell kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Nå har jo M2 sokkelen 940 pinner vil det si at den kan være kompatibel med dagens Opteron prosessorer eventuellt?

Kan tenkes den fungererer med 939 prosessorer også, er opp til AMD det om de vil legge inn en sperre der som de har gjort med 939/940.

Den fysiske utformingen av m2 sokkelen er mye mindre enn s939 så de vil ikke passe ilag...

Lenke til kommentar

Hrmf.. jeg som akkurat var tenkt å bytte ut min soket A pc til en 939... så kommer amd og forteller at den blir utfaset neste år...

jaja... 939 er enda en "kraftig" soket, holder sikkert stand en stund den og. kraftmessig that is...

Lenke til kommentar
Hrmf.. jeg som akkurat var tenkt å bytte ut min soket A pc til en 939... så kommer amd og forteller at den blir utfaset neste år...

jaja... 939 er enda en "kraftig" soket, holder sikkert stand en stund den og. kraftmessig that is...

Artikkelen sa ingenting om at 939 skal bli faset ut neste år.

Lenke til kommentar

Mao. Ingen vits og oppgradere fra S754 baserte systemer til S939 enda. Da venter jeg til Socket M2 og Dual kjerne (har vel kommet på et fornuftig prisnivå da). Min A64 S754 NewCastle 3000+ @ 3400+ (2.4GHz) holder i massevis enda her. Trenger ikke bedre CPU ytelse, men hadde vært kjekt med Dual Core = mye bedre multitasking.

Lenke til kommentar
ja ja.. like greit å beholde sokkel A litt til tydeligvis.. men hvorfor i helsike skal de ha 4 aktive sokler på markedet på samme tid?

Det kommer de heller ikke til å gjøre, for dagens sokkel 754 for Turion 64/Mobile Athlon 64 vil bli erstattet med sokkel S1 (bærbare), mens sokkel 939 for Athlon 64/FX/X2 vil bli erstattet med sokkel M2 (desktops) og sokkel 940 for Opteron vil bli erstattet med sokkel F (tjenere).

Flyttingen blir altså som følger:

Sokkel 754 -> Sokkel S1 (prosessorer for bærbare, type "Turion")

Sokkel 939 -> Sokkel M2 (prosessorer for desktop, type "Athlon")

Sokkel 940 -> Sokkel F (prosessorer for tjenere, type "Opteron")

Denne flyttingen skjer først med overgangen til et helt nytt kjerne-design, bedre kjent som "K10", som kommer i løpet av 2006 og vil derfor ikke påvirke dagens prosessorer basert på "K8" og "K9".

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

nå kommer jo prosessorer med flere kjerner ... 2 i første omgang.

Det jeg lurer på når det gjelder begrensning på 939 er om hvordan det slår ut med raskere prosessorer og når du får 4 og flere kjerner.

fordelen til amd er jo den integrerte minnekontrolleren, og viss de oppgraderer den til ddr2 så vil vel det hjelpe ... men eg lukter flaksehals her et sted ....

Lenke til kommentar

Det som er nytt i dag, er gammelt i morgen. Om du hele tiden skal vente litt til på det neste, så for du vente en god stund.

Når det gjelder s939 så tror jeg det beste kjøpet(med tanke på hvor fremtidsrettet osv.) ble gjort i slutten av fjor, og muligens i år. M2 blir sikkert dyrt i begynnelsen, så om du skal gjøre et godt kjøp det, så tror jeg det er best å vente til 2007.

Lenke til kommentar
Hadde tenkt meg ny maskin til høsten, men ser ut som jeg vil vente litt til, selv om AMD eller Intel leverer CPUer til LGA775 og de nevnte i artikkelen så vegrer jeg meg for å kjøpe hardware som er "på randen av å bli utdatert".

Hva for slags HW er det som ikke er på randen til å bli utdatert? det kommer ALLTID noe nytt. Alltid. Og du kan være brennsikker på at om du kjøper noe nytt i dag kommer det alltid noe bedre i morgen. That's life.

Jepp,men en annonsering av at et selskap er på tur over på noe nytt vil som regel "bremse" salget noe .

Sånn sett tror jeg ikke tidspunktet er så dumt (kasnkje noe sent), da jeg vil tippe at dualcore allerede demper salget litt (folk avventer).

AtW

Lenke til kommentar

Er det flere enn meg som har sett litt nøyere på det bildet? Så vidt jeg klarer å telle i farta så har den til venstre 638 pinner og den til høyre 940 pinner. (Den til høyre ser ut som dagens eksisternede sokkel 940)

Sokkel 638 er nok ny, men se på festemåten: Den er ikke et håndtak slik som på desktopprosessorer, men en skrue slik det bruker å være på bærbare. Det jeg tror vi ser til venstre i bildet er sokkel 638 aka sokkel S1, med 1 minnekanal og ment for bærbare PC'er. Selv om bildefilen heter "amd_socket_m2.jpg".

Jeg lurer ennå på hvordan Sokkel M2 og sokkel F vil se ut. (Hvis det stemmer at M2 blir 939 kan det da hende at vi kan bruke de gamle CPU'ene i den nye sokkelen? aka minnekontroller som støtter både DDR og DDR2?)

post-107-1115735910_thumb.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Er det flere enn meg som har sett litt nøyere på det bildet? Så vidt jeg klarer å telle i farta så har den til venstre 638 pinner og den til høyre 940 pinner. (Den til høyre ser ut som dagens eksisternede sokkel 940)

Sokkel 638 er nok ny, men se på festemåten: Den er ikke et håndtak slik som på desktopprosessorer, men en skrue slik det bruker å være på bærbare. Det jeg tror vi ser til venstre i bildet er sokkel 638 aka sokkel S1, med 1 minnekanal og ment for bærbare PC'er.

Jeg lurer ennå på hvordan Sokkel M2 og sokkel F vil se ut. (Hvis det stemmer at M2 blir 939 kan det da hende at vi kan bruke de gamle CPU'ene i den nye sokkelen? aka minnekontroller som støtter både DDR og DDR2?)

Da må det i tilfelle være DDR slots på hovedkortet i tillegg til DDR2 slots.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...