trondbue Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Jeg har satt inn et lydkort og et USB kort i pcen min. Jeg får opp denne feilmeldingen i enhetsbehandling for både lydkorte og USB korte: "Denne enheten er deaktivert fordi enhetens BIOS ikke ga den en avbruddsordrelinje (IRQ) (code 29) Du må aktivere enheten i BIOS. Se dokumentasjonen for nærmere informasjon, eller kontakt maskinvareleverandøren for å få en oppdatert BIOS." Jeg har den nyeste biosen fra Aopen og det er ikke så lett å kontakte maskinvareleverandøren da dette er en gammel PC som jeg fikk. Jeg har prøvd å tatt ut alle kortene avinstalert driverene og satt inn et og et men den samme feilmeldinga kommer. Har rotet runt mye i BIOSen og stilt på IRQ ene men det har ikke hjulpet. Systemet er: Aopen AP53 hovedkort Pentium 120MHz cpu ATI mach 64 skjermkort 6 GB harddisk Aopen 32x cdrom Windows 98 Jeg har prøvd å sette inn et Zoltrix CMI8738/C3DX lydkort og et usb kort. Håper noen kan hjelpe meg!!! Hilsen Trond Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 De fleste BIOS kan settes til Plug&Play OS eller ikke. Prøv å skifte denne instillingen. En reset av BIOS til default kan også hjelpe. Hvis noen av kortene (lyd/USB eller andre) ikke er PnP, så må IRQ'en for denne settes til Legacy ISA. [ Denne Melding var redigert av: sofTest på 2002-07-12 16:49 ] Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 trondbue På den gamle pc'en din er det ikke lett å få det til, Eg husker min gamle ibm aptiva med 133MHZ cpu var det et stort problem med irq konflikt. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 13. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2002 Jeg har sett litt mer og funnet ut at lydkortet ikke er PnP (tror jeg) men USB kortet skal være det. Jeg har prøvd å skru på PnP men det hjalp ikke. Så jeg har fortsatt det samme problemet: Hvordan kan jeg sette en IRQ på kortene det har jo ikke fått noen!!!!!!!! Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. juli 2002 Del Skrevet 14. juli 2002 Hvis du har fått satt BIOS til at du bruker PnP OS, så skal du kunne gå inn på hver enhet og sette de verdier kortet skal bruke (IRQ, DMA, MEM) i enhetsbehandleren. Jeg har vært inne på Zoltrix' sider, og det ser ut som at kortet ER PnP. Du sier du har endret endel på BIOS-verdiene. Kanskje du bør sette de til Optimal? Er det noen ISA-kort i maskinen? Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 14. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2002 Ja jeg har et nettverkskort som er ISA. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 14. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2002 Jeg har vert inne i biosen og satt på PnP OS Da kan jeg gå inn i lydkortet og Usb kortet og endre på "inn og ut dataområdet" men dette kunne jeg før jeg satte på PnP OS også. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. juli 2002 Del Skrevet 14. juli 2002 Hva slags netverkskort er dette? Vet du om det er PnP? Hvis ikke det er PnP, har du satt IRQ'en den bruker som Legacy ISA? Husker at 3Com hadde noen ISA kort som skulle være PnP, ikke var særlig PnP. Måtte disable PnP i kortet med 3Com's konfigurasjonsprogram. Ikke noe annet kort kan dele IRQ med et ISA-kort. Kan du prøve å ta ut netverkskortet. Fungerer de andre kortene da? Du skal også kunne endre IRQ'en i enhetsbehandler. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 15. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2002 Jeg har prøvd å ta ut nettverkskortet men det fungerte ikke da heller det samme som alltid. Netverkskortet er et 3com Etherlink 3 av en eller annen slag Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 15. juli 2002 Del Skrevet 15. juli 2002 Har du prøvd å sette IRQ og DMA som 3Com-kortet bruker til Legacy ISA? Og resten av IRQ'ene og DMA'ene til PnP? Har du kjørt konfigurasjonsprogrammet for 3Com-kortet slik at du vet hvordan det er satt opp? Har du prøvd å sette BIOS til Optimal? Før vi vet noe mer om hva du har prøvd, så kommer vi ikke noe videre. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 16. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2002 Jeg kan bare sette IRQ og Inn og ut dataområdet på nettverkskortet. satte IRQen til ISA. Jeg har også satt BIOSen til opptimal. Men hvilket konfigurasjonsprogram mener du?? Alt er som før. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Hvis du ikke har konfigurasjonsprogrammet, kan det lastes ned fra 3Com. Du trenger to filer som heter EtherDisk. Hvis jeg tipper riktig, så er filene du trenger på denne linken http://support.3com.com/infodeli/tools/nic...09/3c5096.1.htm. Hvis ikke kan du finne de selv på http://www.3com.com/products/en_US/downloadsindex.jsp. Hvis du ikke har dokumentasjon for kortet kan dette også finnes her. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 17. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2002 Ja nå har jeg gjort det men det hjelper jo ingen ting. Nettverkskortet har da alltid virket og hvis det hadde vert det som var som var skjyld i problemene mine skulle jo alt vert greit når jeg tokk det ut!!! Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 19. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2002 Hallo Er det ingen som kan hjelpe meg?? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Oppdaterte chipset-drivere kan hjelpe på IRQ-konflikter ( kortet ditt har Intel 430HX-chip ? ) - prøv PV3.3.0.2: http://www.intel.com/design/software/drive...440.htm#VERSION Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 21. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2002 Jeg kan ikke oppdatere chipset driverene siden jeg har windows 98 da trenger du ikke å oppdatere den får jeg opp under instalasjonen og så trykker jeg ok på den og da avslutter instalasjonen. Den sier det bare er nødvendig og oppdatere hvis du har windows 95 men jeg har 98. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 6. august 2002 Forfatter Del Skrevet 6. august 2002 Jeg har tenkt og bruke pcen til en mp3 spiller og da trenger jeg en usb port (som finnes på usb kortet som ikke virker). Skulle også gjerne hørt på mp3 på denne. Har prøvd alt jeg kan komme på. Er det noen som kan hjelpe?? [ Denne Melding var redigert av: trondbue på 2002-08-23 19:01 ] Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 23. august 2002 Forfatter Del Skrevet 23. august 2002 Jeg har tenkt og bruke pcen til en mp3 spiller og da trenger jeg en usb port (som finnes på usb kortet som ikke virker). Skulle også gjerne hørt på mp3 på denne. Har prøvd alt jeg kan komme på. Er det noen som kan hjelpe?? Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 29. august 2002 Forfatter Del Skrevet 29. august 2002 Skulle gjerne hatt noen flere råd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå